Varifrån kommer nästa stora mattrend?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Varifrån kommer nästa stora mattrend?

Inlägg av tryggve » 9 april 2012, 13:21

a81 skrev: Det finns säkert en koppling mellan köttkonsumtion och cancer, precis som mellan koldioxidutsläpp och temperaturökning, men finns det några indikationer på att köttkonsumtionen eller bil-/flygresandet minskar?

Hög standard, nästan oavsett hur skadlig den är, är svår att minska. Enskilda individer kan givetvis ändra sitt beteende, men de brukar vara för få för att ha någon större inverkan på hela samhället. Dessutom finns det en skräck för socker och andra kolhydrater i dagens samhälle (LHCF eller vad det nu heter), vilket ytterligare ökar köttkonsumtionen.

Jag ser heller inga indikationer på att köttet skulle bli dyrare. Visst kan ökad efterfrågan i länder som Kina driva upp priserna något, men det kompenseras av att vi handlar mat alltmer rationellt (mycket stora butiker, självskanning, etc). Dessutom importeras en allt större del av köttet som äts i Sverige. Med lägre krav på djurskydd och/eller längre lönenivå är ofta detta kött billigare än det svenska. (Detta beror också delvis på att handlarna kan lägga på större marginaler på det populärare svenska köttet.)
Tja, Scan sade för inte så länge sedan att de ska höja priserna på gris- och nötkött med 10-15%.
http://www.gp.se/matdryck/1.905174-scan ... ttpriserna

Att kött är relativt billigt är väl beroende på många saker, men mycket beror väl på jordbruksstöd. I alla fall inom EU.

Problemet är att kött kräver rätt mycket resurser för att produceras, och om dessa resurser börjar sina eller bli dyrare så vore det konstigt om köttpriserna inte går upp. Främst undrar man ju hur peak phosphate kommer att slå mot köttproduktionen världen över. Det återstår ju att se, men det vore mycket märkligt om inte priset går upp om efterfrågan hela tiden stiger samtidigt som det blir dyrare att producera kött.

Men det är väl kanske en diskussion för en annan tråd, jag tror t o m att det redan finns någon sådan tråd. Någonstans här.

Om man ska se till mattrender så kommer det nog att bli en väldigt blandning, men som Dûrion Annûndil skrev så låter det väl inte alls otroligt att svenskar kommer att ta hem matinspiration från de länder som de semestrar på.

EDIT: en sak som jag förresten vill minnas att jag har läst en del om i matspalter och liknande är att rotfrukter i olika former ska vara lite på modet nu. Renässans för rotfrukter, ungefär. :-)

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 9 april 2012, 21:11

tryggve skrev:
a81 skrev: Det finns säkert en koppling mellan köttkonsumtion och cancer, precis som mellan koldioxidutsläpp och temperaturökning, men finns det några indikationer på att köttkonsumtionen eller bil-/flygresandet minskar?

Hög standard, nästan oavsett hur skadlig den är, är svår att minska. Enskilda individer kan givetvis ändra sitt beteende, men de brukar vara för få för att ha någon större inverkan på hela samhället. Dessutom finns det en skräck för socker och andra kolhydrater i dagens samhälle (LHCF eller vad det nu heter), vilket ytterligare ökar köttkonsumtionen.

Jag ser heller inga indikationer på att köttet skulle bli dyrare. Visst kan ökad efterfrågan i länder som Kina driva upp priserna något, men det kompenseras av att vi handlar mat alltmer rationellt (mycket stora butiker, självskanning, etc). Dessutom importeras en allt större del av köttet som äts i Sverige. Med lägre krav på djurskydd och/eller längre lönenivå är ofta detta kött billigare än det svenska. (Detta beror också delvis på att handlarna kan lägga på större marginaler på det populärare svenska köttet.)
Tja, Scan sade för inte så länge sedan att de ska höja priserna på gris- och nötkött med 10-15%.
http://www.gp.se/matdryck/1.905174-scan ... ttpriserna

Att kött är relativt billigt är väl beroende på många saker, men mycket beror väl på jordbruksstöd. I alla fall inom EU.

Problemet är att kött kräver rätt mycket resurser för att produceras, och om dessa resurser börjar sina eller bli dyrare så vore det konstigt om köttpriserna inte går upp. Främst undrar man ju hur peak phosphate kommer att slå mot köttproduktionen världen över. Det återstår ju att se, men det vore mycket märkligt om inte priset går upp om efterfrågan hela tiden stiger samtidigt som det blir dyrare att producera kött.

Men det är väl kanske en diskussion för en annan tråd, jag tror t o m att det redan finns någon sådan tråd. Någonstans här.

Om man ska se till mattrender så kommer det nog att bli en väldigt blandning, men som Dûrion Annûndil skrev så låter det väl inte alls otroligt att svenskar kommer att ta hem matinspiration från de länder som de semestrar på.

EDIT: en sak som jag förresten vill minnas att jag har läst en del om i matspalter och liknande är att rotfrukter i olika former ska vara lite på modet nu. Renässans för rotfrukter, ungefär. :-)
Håller med, visst är det flera faktorer som pekar på ökade köttpriser, men min poäng är att köttpriserna inom överskådlig tid inte kommer att komma i närheten av priserna för 20-30 år sedan. Med 1980-talspriser hade köttfärs kanske kostat 150 kr/kg och fläskfilé 300 kr/kg i dag. Visst kan priserna gå upp något, men det är från mycket låga nivåer. Kött har i princip aldrig varit så billigt som i dag (möjligen var det något billigare för ett par år sedan).

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 10 april 2012, 00:05

a81 skrev: Håller med, visst är det flera faktorer som pekar på ökade köttpriser, men min poäng är att köttpriserna inom överskådlig tid inte kommer att komma i närheten av priserna för 20-30 år sedan. Med 1980-talspriser hade köttfärs kanske kostat 150 kr/kg och fläskfilé 300 kr/kg i dag. Visst kan priserna gå upp något, men det är från mycket låga nivåer. Kött har i princip aldrig varit så billigt som i dag (möjligen var det något billigare för ett par år sedan).
Frågan är väl då vad som är "överskådlig tid". För när den billiga fosfaten är slut så lär det också vara slut på billigt foder. Det är ju inte mycket köttproduktion idag som inte sker med stort inslag av kraftfoder, även i länder som Brasilien.

Peak phosohours kommer nog om mindre än 20 år.

http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_phosphorus

Det pratas inte så mycket om detta, men vi borde nog vara mer bekymrade för detta än vad vi är. Peak Oil talas det ju mycket om, men detta kan nog vara ett minst lika stort problem.

Nåja, som så mycket annat så får vi väl se hur det blir.

Gavrilo Princip
Medlem

Inlägg av Gavrilo Princip » 10 april 2012, 04:19

Flera inlägg, inklusive min inledning, nämner Sydostasien, varför vi nog kan vänta oss fortsatta trender därifrån. Det är ju inte enbart svenskarnas resande som banar väg för exotisk mat, utan även invandring från ett visst land eller en viss region kan göra det. Jag har ofta slagits av tanken att, om vi ser till det sydostasiatiska fastlandet så är det tre länder vars matkultur ännu inte nått Stockholm (med reservation för om det kan finnas på andra håll i landet), och dessa länder är Burma/Myanmar, Kambodja och Laos.

Är det någon som vet något om dessa länders matkultur, vad den består av och deras chanser att slå rot i Sverige? Det jag vet är att det burmesiska köket sägs vara det mildaste (avseende kryddningen) jämfört med närliggande länder. Vidare lär i Laos ett bestående minne från fransktiden vara baguetterna, ofta med olika slags fyllningar. Men det kan väl knappast räknas till det genuina laotiska köket, och laotierna lär ju inte livnära sig enbart på baguetter.

Jag har även funderat över mat från Filippinerna. Är det någon som vet något om den? Kan den överhuvdtaget räknas som ett sydostasiatiskt kök med tanke på Spaniens och USA:s långa tid som kolonialherrar över området? I slutet av 80-talet och tidigt 90-tal fanns en filippinsk snabbmatsrestaurang på Söder i Stockholm, men tyvärr blev det aldrig av att jag kom iväg dit, och nu är det sedan länge försent. Någon som minns vad den hette och vad man serverade där?

Skriv svar