Tja, Scan sade för inte så länge sedan att de ska höja priserna på gris- och nötkött med 10-15%.a81 skrev: Det finns säkert en koppling mellan köttkonsumtion och cancer, precis som mellan koldioxidutsläpp och temperaturökning, men finns det några indikationer på att köttkonsumtionen eller bil-/flygresandet minskar?
Hög standard, nästan oavsett hur skadlig den är, är svår att minska. Enskilda individer kan givetvis ändra sitt beteende, men de brukar vara för få för att ha någon större inverkan på hela samhället. Dessutom finns det en skräck för socker och andra kolhydrater i dagens samhälle (LHCF eller vad det nu heter), vilket ytterligare ökar köttkonsumtionen.
Jag ser heller inga indikationer på att köttet skulle bli dyrare. Visst kan ökad efterfrågan i länder som Kina driva upp priserna något, men det kompenseras av att vi handlar mat alltmer rationellt (mycket stora butiker, självskanning, etc). Dessutom importeras en allt större del av köttet som äts i Sverige. Med lägre krav på djurskydd och/eller längre lönenivå är ofta detta kött billigare än det svenska. (Detta beror också delvis på att handlarna kan lägga på större marginaler på det populärare svenska köttet.)
http://www.gp.se/matdryck/1.905174-scan ... ttpriserna
Att kött är relativt billigt är väl beroende på många saker, men mycket beror väl på jordbruksstöd. I alla fall inom EU.
Problemet är att kött kräver rätt mycket resurser för att produceras, och om dessa resurser börjar sina eller bli dyrare så vore det konstigt om köttpriserna inte går upp. Främst undrar man ju hur peak phosphate kommer att slå mot köttproduktionen världen över. Det återstår ju att se, men det vore mycket märkligt om inte priset går upp om efterfrågan hela tiden stiger samtidigt som det blir dyrare att producera kött.
Men det är väl kanske en diskussion för en annan tråd, jag tror t o m att det redan finns någon sådan tråd. Någonstans här.
Om man ska se till mattrender så kommer det nog att bli en väldigt blandning, men som Dûrion Annûndil skrev så låter det väl inte alls otroligt att svenskar kommer att ta hem matinspiration från de länder som de semestrar på.
EDIT: en sak som jag förresten vill minnas att jag har läst en del om i matspalter och liknande är att rotfrukter i olika former ska vara lite på modet nu. Renässans för rotfrukter, ungefär.