Vilka kvinnor finns det från före 1900 talet som platsar i böckerna? Faraonen och drottningen Hatshepsut och drottning Cleopatra nämns från antiken. Heliga Birgitta, drottning Margareta och drottning Kristina från vår historia. Drottning Victoria i England och Katarina den store i Ryssland nämns. Bland vetenskapsmän (kvinnor) finns Marie Curie. Men se'n?
Om du som läser detta undrat ”men varför finns inte hon med i skolans historieböcker?” eller "varför fick jag aldrig lära mig något om henne när jag gick i skolan?" kan du väl skriva ett svar med hennes namn och varför just du tycker att hon passar i en historiebok. Att skriva "för att kvinnor aldrig gjort något som platsar i historieböckerna" är fel, det finns en aktiv sållning där författare väljer innehåll i skolböckerna. Hildegard av Bingen och Joanne d'Arc är två exempel som nästan aldrig nämns i historieböckerna men som haft stor inverkan på historien, bara för att nämna två.
//Ingemar
PS. Jag postar samma inlägg i historielärardelen på lektion.se där det mest finns kvinnliga skribenter så kanske det dyker upp en skillnad mellan svaren