H.P. Lovecraft

Skriv svar
Fingolfin
Medlem

H.P. Lovecraft

Inlägg av Fingolfin » 4 maj 2002, 00:11

Jag undrar varför där är så lite posts på Lovecraft-forumet. Han är ju en författare som nästan är i samma klass som Tolkien, är det verkligen så få personer som läst hans böcker?

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 4 maj 2002, 00:23

Känns som det här ämnetpassarin lite bättre på H.P. Lovecraft forumet, men, men :wink: .
Det beror nog på att Tolkien helt enkelt är mer känd än Lovecraft.
Eller på LotR-filmerna.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 4 maj 2002, 00:26

Lovecraft är inte heller lika "lättillgänglig" som Tolkien, varken i meningen lätt att komma in i/läsa eller om man tänker sig hur lätta böckerna är att få tag på i bokhandlar och bibliotek som Tolkien är.

/Marcus

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Re: H.P. Lovecraft

Inlägg av Never Spirit » 8 maj 2002, 23:24

Fingolfin skrev:Jag undrar varför där är så lite posts på Lovecraft-forumet. Han är ju en författare som nästan är i samma klass som Tolkien, är det verkligen så få personer som läst hans böcker?

Jag har inte direkt sett Hp Lovecraft som någon större förffattare, hade faktiskt inte hört talas om honom innan jag kom till Skalman..... Kan ju bero på min ringa ålder av 14 år. :monkee:

Someone
Medlem

Böcker..

Inlägg av Someone » 27 maj 2002, 07:57

Håller med.. det är svårt att numer få tag på Lovecraftböcker..

Delta gav i slutet av 80-talet ut det mesta av hans verk under titlarna:

Vansinnets Berg
Gengångaren
Ctuhulhu 1
Ctuhulhu 2

sen gav ju Lundvall ut "Skräckens Hus" typ 90 (Skräck JVM-serien)

Problemet var ju att de fanns ju egentligen bara att köpa på SF-Bokhanden i Gamla Stan (Sthlm) och att de var dyra.. Skräckens Hus kostade typ 290 spänn (häftad)

Många av dessa böcker finns iof på bibliotek.

Därmot finns det gått om utgåvor på engelska, Omnibus-samlingarna tex samt andra samlingar.. dessa finns i stora bokhandlare...

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 28 maj 2002, 09:11

Jag har bara lånat Lovecrafts böcker på biblioteket, eftersom det blev så dyrt annars, men där finns ett rätt bra sortiment (De har till och med en gammal bok av Lord Dunsany)... Min personliga favorit är Necronomicon.

Håller med Marcus angående lättillgängligheten. Inte för att Tolkien brukar anses lättillgänglig, men Lovecraft kan kännas lite rörig ibland.

Fläsket
Medlem

HP

Inlägg av Fläsket » 31 maj 2002, 23:37

Lovecraft är dessutom aningen ojämn som författare, vilket gör honom än mer svårtillgänglig, men jag har läst så pass mycket Lovecraft att jag numera föredrar mulna nätter där man slipper se stjärnhimlen...

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 5 juli 2002, 21:36

Vad menar du med att du föredrar mulna kvällar? Jag har inte läst någon Lovecraft på typ 5år men jag tror att jag innan det läste alla som finns på svenska. När jag gick in på det här forumet så blev jag dock inspirerad och tog fram Gengångaren från bokhyllan. Den är bra kommit till sidan 95 nu.
Mvh

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

-

Inlägg av Sarvi » 11 juli 2002, 22:10

loop skrev:Vad menar du med att du föredrar mulna kvällar?
Ur "Polaris", 1918:

"Into the North Window of my chamber glows the Pole Star with uncanny light. All through the long hellish hours of blackness it shines there. And in the autumn of the year, when the winds from the north curse and whine, and the red-leaved trees of the swamp mutter things to one another in the small hours of the morning under the horned waning moon, I sit by the casementand watch that star. Down from the heights reels the glittering Cassiopeia as the hours wear on, while Charle's Wain lumbers up from behind the vapour-soaked swamp trees that sway in the night wind. Just before dawn Arcturus winks ruddily from above the cemetary on the low hillock, and Coma Berenices shimmers weirdly afar off in the mysterious east; but still the Pole Star leers down from the same place in the black vault, winking hideously like an insane watching eye which strives to convey some strange message, yet recalls nothing save that it once had a message to convey. Sometimes, when it is cloudy, I can sleep. Well do I remember the night of the great Aurora, when over the swamp played the shocking coruscations of the daemon light. After the beam came clouds, and then I slept."

Fortsätt själva, mina vänner... Lovecraft gör sig verkligen bäst på engelska.

Martinus
Medlem

Re: Böcker..

Inlägg av Martinus » 8 juni 2004, 15:56

Someone skrev:Håller med.. det är svårt att numer få tag på Lovecraftböcker..

Delta gav i slutet av 80-talet ut det mesta av hans verk under titlarna:

Vansinnets Berg
Gengångaren
Ctuhulhu 1
Ctuhulhu 2

sen gav ju Lundvall ut "Skräckens Hus" typ 90 (Skräck JVM-serien)

Problemet var ju att de fanns ju egentligen bara att köpa på SF-Bokhanden i Gamla Stan (Sthlm) och att de var dyra.. Skräckens Hus kostade typ 290 spänn (häftad)

Många av dessa böcker finns iof på bibliotek.

Därmot finns det gått om utgåvor på engelska, Omnibus-samlingarna tex samt andra samlingar.. dessa finns i stora bokhandlare...
Delta gav bara ut en liten bråkdel av HPL:s totala produktion. Sist jag kollade var 103 verk (noveller, korta romaner och div. samarbeten/spökskriverier för andra) kända.

Omnibus-samlingarna är ganska värdelösa vad beträffar textuell renhet, även om man får många noveller för pengarna. Mängder av fel har smugit sig in under åren; bl. a. har "Inganok" blivit "Inquanok" och "an ant" har blivit "air out" i The Dream-Quest of Unknown Kadath.

De enda pocketutgåvorna som går att rekommendera är de något dyrare Penguin-utgåvorna, vilka innehåller nästan samma noveller, fast i bättre skick och med förklarande noter.

Skriv svar