Kräftor och kräftfiske

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Kräftor och kräftfiske

Inlägg av a81 » 23 augusti 2025, 14:32

I år (2025) tycker jag att man har läst en hel del om kräftskivor i tidningarna, sett dekorationer i butikerna, etc., men generellt känns det som att kräftskivan som företeelse har minskat på senare år (sedan millennieskiftet ungefär?).

Det känns som att kräftskivan "peakade" under det sena 1900-talet. Är det någon som har några tankar om detta? Har det att göra med att vi har fått mer utspridd semester? Dessutom har många genom kollektivavtalsreglerad arbetstidsförkortning mer ledighet idag än för några decennier sedan (snarare 6-7 än 5 veckors semester). Mitten av augusti är liksom fortfarande mer av semestertider idag, tror jag... Dessutom har föräldrar numera möjlighet att spara föräldraledighet ändå till barnet är tolv år, så många svenskar mellan ungefär 30 och 50 har långa sommarledigheter.

Har kräftskivorna minskat och hänger det ihop med att fler svenskar är bortresta i mitten av augusti?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 23 augusti 2025, 16:24

Tror att man måste titta på försäljningsstatistik och landade fångster per år för att få en uppfattning. Det borde vara lätt att finna, men jag verkar inte fixa det. Testade med "import av kräftor" och sådant och tänkte att man lätt skulle hitta en tabell, men...

Hur som helst, vi tycks äta ca. 4500 ton sötvattenskräftor, varav ca. 3000 ton importeras. Utöver det landas förmodligen upp emot 1500 ton havskräftor, som många runt Göteborg käkar istället, så det fisket kan vara ungefär lika stort som det svenska fiskandet efter sötvattenskräftor.

Ritualmässigt måste det väl gå bra med snart sagt vilka "kräftdjur" som helst, även om jag inte kan erinra mig att ha sett räkor eller krabbor på en kräftskiva.

Utan att veta något alls skulle jag tro att dessa fester var som populärast från 1960 till 1990 eller så. Att angöra en brygga känns åtminstone som en tidstypisk film, och inte bara för kräftorna.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 23 augusti 2025, 17:30

Hur många har varit med på riktigt kräftfiske? Jag har, med burar med bete i på kvällen dagen, i roddbåt, innan kräftpremiären. Förra årtusendet. Sedan kräftkok innan skivan premiärdagen. Min blivande svärfar, som aldrig blev det, hade en sjö ett stenkast från huset sitt. Intressant upplevelse.

När var det man slutade med kräftfiskeförbud innan något datum?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 23 augusti 2025, 17:45

1994. Av någon anledning tyckte man inte att den behövdes.

En anledning skulle kunna vara en mer utbildad befolkning som visste att dessa djur är som bäst efter sommaren och fram till vintern. Det är samma med de havslevande. En krabba är som bäst i september någon gång, och väl som sämst i april eller något sådant.

Och nej, jag har aldrig fiskat kräftor. Det är säkert en trevlig sysselsättning.

Något jag har funderat över är att dyka efter krabbor, men det får man inte. Däremot förmodar jag att man kan placera en bur som dykare och vittja dagen efter. Man måste åtminstone få spana. Havskräftor lever oftast för djupt för att man skall kunna dyka på dem på ett enkelt sätt.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 23 augusti 2025, 18:22

Den här hör väl hemma här.

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 23 augusti 2025, 18:57

Jag tänker också att kräftskivan under slutet av 1900-talet framför allt "firades" (eller vad man ska säga) av personer i lägre medelåldern. Idag har personer mellan 40 och 50 ofta relativt små barn och liksom mindre tid och ork att organisera fester.

Sedan kommer jag ihåg att jag läste någonstans för längesedan (30 år sedan kanske) att i Storbritannien bjöd man bara hem nära vänner, medan man gärna umgicks med mera ytligt bekanta på puben. I Sverige var det då (på 1990-talet?) tvärtom. Idag tänker jag att svenskar har blivit mer som britter, har gärna AW med kollegorna på någon pub, men tycker att det är lite ångestfyllt att bjuda hem personer man inte känner så väl. Just kräftskivan var väl ofta en lite större fest där man bjöd in grannar, kompisars kompisars, etc.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 24 augusti 2025, 14:48

När var ni själva på en kräftskiva senast?

Själv kommer jag inte ens ihåg när det var. Däremot så äter jag ju kräftor varje år.

Oftast är vi bara några stycken. I går skulle vi vara tre, men en somnade vid två redan efter ett glas vitvin. Hon mådde nog inte bra. Så vi ska umgås i dag istället.

Men jag menar, kräftskiva är det ju inte, och kräftorna kunde ha varit snart sagt vad som helst.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 24 augusti 2025, 14:57

Den riktiga sista kräftskivan var som sagt förra årtusendet. Men den var riktig. Med alla attribut. Bror tjuvfiskade en del inte allt för många år sedan, jag med blivande hustru blev bjudna vid något tillfälle. Igår hade yngsta sonen, kompis och bror kräftskiva, version light, men med köpta.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 augusti 2025, 18:33

Hans skrev:
23 augusti 2025, 18:22
Den här hör väl hemma här.

Bild

MVH

Hans
Håller med, räkor går i, men inte kräftor.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 augusti 2025, 18:41

I ett inlägg från 2009 så refererade jag till ”Fiskarens uppslagsbok”, för att hålla i en historisk hållning i tråden så var det munkarna som först började med kräftfiske (mycket tyder på det), att äta kräftor omtalades i Småland i början på 1500-talet och den allra första kända kräftskivan anordnades av kung Erik XIV 1566. Som jag nämnde då så blev kräftan en billig maträtt för alla samhällsklasser under 1600-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 24 augusti 2025, 18:51

Stefan Lundgren skrev:
24 augusti 2025, 18:33
...

Stefan
Räkor kräva en flaska vitvin och en rimligt söt brallis för viss aktivitet efteråt.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 augusti 2025, 19:37

Hans skrev:
24 augusti 2025, 18:51
Stefan Lundgren skrev:
24 augusti 2025, 18:33
...

Stefan
Räkor kräva en flaska vitvin och en rimligt söt brallis för viss aktivitet efteråt.

MVH

Hans
Brukar unna mig en räkmacka åtminstone 3-5 gånger per år, kräftor är jag emot av i samtliga kategorier.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 26 augusti 2025, 08:01

Såg en annons för kräftskiva på Söderfors Herrgård. Är väl ett bra alternativ för en som inte ids ordna egen.

Är det vanligt med kräftskiva på lokal? Jag äter inte skaldjur så har aldrig tänkt på det tidigare.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 26 augusti 2025, 09:40

Jag äter då gladeligen nästan alla former av skaldjur. Men just sötvattenskräftor tror jag aldrig vräkt i mig på lokal, eller ens sett på menyn. Men jag emigrerade som sagt 1993. När jag är i Sverige ser jag alltid till att få i mig något med färska räkor. Förutom vatten att bada i och västerbottenost är det en av de sakerna jag saknar.

Men nu jag kommer ihåg en skaldjurstallrik i Caen, ett litet berg av is täckt av alla former av skaldjur från ostron till havskräftor och blev hungrig. Återigen ditt fel.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 26 augusti 2025, 21:27

Hade inte ens tänkt på att man kan köpa sig en kräftskiva.

Tittade runt lite och hittade en budgetvariant, som egentligen bara var 0,5 kilo havskräftor per kuvert. Det gick på 400. Sedan såg jag ett mer seriöst ställe med partyhattar och sådant, och där maten inte bara var skaldjur, men då var man uppe i närmare en tusenlapp.

Gemensamt verkar vara att man får beställa dricka vid sidan av, förutom möjligen en välkomstskål av något slag.

Senast jag åt något jag hade fiskat själv var för över 40 år sedan, men det verkar vara en helt ok hobby att fiska.

Skriv svar