Sverige
Re: Sverige
Delar den uppfattningen. Sedan såsom gammal avdankad militär är jag nog gränsande till extrem. Skulle jag vara sen är det att ryssen står med några stridsvagnar på vägen, flygplanskrasch eller allvarligare tågolycka samt möjligtvis brutet ben eller när det sjunde inseglet kommer. Jag kan inte påminna mig sedan skoltiden att jag någonsin varit sen, och då var det nog med vilje.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Under resor och vistelser utomlands kommer man ju ibland i samspråk med främmande människor. När de hör att man är från Sverige gör en del av dem spontana associationer. Ofta nämner de någon känd svensk som de känner till.
I mina möten intar Björn Borg en särställning. Åtskilliga har nämnt den gamle tennisspelaren, vilket är lite överraskande med tanke på att det är över fyra decennier sedan han pensionerade sig. Man skulle ju kunna tro att en sådan som Zlatan skulle nämnas oftare, men jag har bara hört hans namn nämnas en gång (taxiförare i Abu Dhabi). Det har kanske med ålder och geografi att göra, jag har helt enkelt träffat gamlingar från länder där fotboll inte är så stort.
En amerikan från Denver började prata om "Foppa", en Uberförare i Los Angeles nämnde Bergman (han hade studerat film i Sverige på 70-talet), en yngre man från Texas kände till Stieg Larsson (författaren till Millenium-böckerna, inte geniet) och en annan amerikan (minns inte från vilken delstat, vi träffades i Sydsostasien) berättade att han varit på Medeltidsveckan på Gotland (jag hade inte hjärta att berätta att den inte har så mycket med medeltiden att göra).
Konstigast var en indier som kände till Patrik Sjöberg. Han hette i och för sig Patrick och jag heter Patrik så det är kanske inte så långsökt ändå. Friidrott är kanske stort i Indien utan att jag vet om det?
I Filippinerna är ABBA och Roxette väldigt stora (inte minst på karaoke; skulle det betalas STIM-avgift skulle Benny Andersson och Per Gessle fördubbla sina förmögenheter bara på det), men de vet inte att dessa grupper tillhör Sveriges största musikexport. ABBA vet de inte alls var de är ifrån (och de bryr sig nog inte heller) och många har fått för sig att Roxette (som de tror är Marie Fredrikssons namn) är från Sydafrika.
I mina möten intar Björn Borg en särställning. Åtskilliga har nämnt den gamle tennisspelaren, vilket är lite överraskande med tanke på att det är över fyra decennier sedan han pensionerade sig. Man skulle ju kunna tro att en sådan som Zlatan skulle nämnas oftare, men jag har bara hört hans namn nämnas en gång (taxiförare i Abu Dhabi). Det har kanske med ålder och geografi att göra, jag har helt enkelt träffat gamlingar från länder där fotboll inte är så stort.
En amerikan från Denver började prata om "Foppa", en Uberförare i Los Angeles nämnde Bergman (han hade studerat film i Sverige på 70-talet), en yngre man från Texas kände till Stieg Larsson (författaren till Millenium-böckerna, inte geniet) och en annan amerikan (minns inte från vilken delstat, vi träffades i Sydsostasien) berättade att han varit på Medeltidsveckan på Gotland (jag hade inte hjärta att berätta att den inte har så mycket med medeltiden att göra).
Konstigast var en indier som kände till Patrik Sjöberg. Han hette i och för sig Patrick och jag heter Patrik så det är kanske inte så långsökt ändå. Friidrott är kanske stort i Indien utan att jag vet om det?
I Filippinerna är ABBA och Roxette väldigt stora (inte minst på karaoke; skulle det betalas STIM-avgift skulle Benny Andersson och Per Gessle fördubbla sina förmögenheter bara på det), men de vet inte att dessa grupper tillhör Sveriges största musikexport. ABBA vet de inte alls var de är ifrån (och de bryr sig nog inte heller) och många har fått för sig att Roxette (som de tror är Marie Fredrikssons namn) är från Sydafrika.
Det meriterar, inom ämnet, ett litet sidospår.
Vad förknippar utlänningar med Sverige?
För oss att förklara att jag inte pratar om Schweiz. Förr kunde man köra med bilmärken som SAAB och Volvo men det funkar väl inte riktigt idag. Jag brukar försöka med IK*A, Stockholm och ABBA (inte sillen). Fungerar ibland.
Annars?
MVH
Hans
Vad förknippar utlänningar med Sverige?
För oss att förklara att jag inte pratar om Schweiz. Förr kunde man köra med bilmärken som SAAB och Volvo men det funkar väl inte riktigt idag. Jag brukar försöka med IK*A, Stockholm och ABBA (inte sillen). Fungerar ibland.
Annars?
MVH
Hans
Fick input efter ett samtal om denna tråd med min yngsta son. Snus.
MVH
Hans
MVH
Hans
Samtidigt är min bild att svenskar och tyskar inte är så lika. Har läst någonstans att svenskar är "halvvägs mellan britter och finnar", men jag vet inte om det heller stämmer helt. Tyskland är stort (befolkningsmässigt) och olika delar av landet är ganska olika varandra. Glesbefolkade delar av norra Tyskland kan nog påminna ganska mycket om Sverige?Patrik Öbrink skrev: ↑8 september 2025, 07:17Svenskar och tyskar är i alla fall lika på det viset att vi i allmänhet är punktliga. När jag åkte Uber till flygplatsen i Chicago berättade föraren, själv från Latinamerika, att han var ledare för ett amatörfotbollslag (alltså riktig fotboll) med utlänningar och bara tyskarna och svenskarna dök upp till träningen i tid.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Skulle vara en aning försiktig med att dra ett lands folk över en kamm, i synnerhet ett sån't stort - ytmässigt och med så stor befolkning - som i detta fallet, det tyska.
Besöker själv ofta Bayern och Baden-Württemberg, som bara ligger två stenkast från där jag bor, men inte bara där, utan kuskar egentligen ganska ofta runtom i det övriga tyska landet - och - mitt intryck är att om du själv visar respekt och är vänlig i största allmänhet mot dina medmänniskor, så får du också i de flesta tillfällen detsamma tillbaka!
Och - det är egentligen min erfarenhet överallt i Europa, från Portugal till Balkanländerna, från Malta till Sverige. Kan nog knappast säga att jag på någon ort blivit direkt uruselt behandlad, och jag tror jag varit lite överallt...
...ah, kommer ändå ihåg en gång i gamla DDR, där hjälpte min charm inte långt!
Hans K
Besöker själv ofta Bayern och Baden-Württemberg, som bara ligger två stenkast från där jag bor, men inte bara där, utan kuskar egentligen ganska ofta runtom i det övriga tyska landet - och - mitt intryck är att om du själv visar respekt och är vänlig i största allmänhet mot dina medmänniskor, så får du också i de flesta tillfällen detsamma tillbaka!
Och - det är egentligen min erfarenhet överallt i Europa, från Portugal till Balkanländerna, från Malta till Sverige. Kan nog knappast säga att jag på någon ort blivit direkt uruselt behandlad, och jag tror jag varit lite överallt...
...ah, kommer ändå ihåg en gång i gamla DDR, där hjälpte min charm inte långt!
Hans K
Jag tänker också att skillnaderna inom Sverige är ganska stora. Norrland är liksom mindre likt Tyskland än vad Skåne är.
Sedan är väl egentligen skillnaderna mellan olika delar av Europa mindre än vi tror. Och precis som Sverige utomlands framställs som modernt, hållbart, sekulärt, jämlikt och jämställt har vi i Sverige bilder av andra länder, som kanske inte är fel, men som är lite förenklade och föråldrade.
Jämför t.ex. den här undersökningen som pekar i en annan riktning än den gängse bilden av Sverige utomlands:
https://www.forskning.se/2025/04/22/ski ... attigaste/
Eller det här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... giosa-idag
Sedan är det en sak, som vad jag förstår är lite speciell i Sverige (och övriga Norden?), nämligen att kopplingen mellan inkomst och förmögenhet är ganska svag. Det är t.ex. vanligt att (äldre) låginkomsttagare bor i ett dyrt hus som de köpte för flera decennier sedan, samtidigt som (yngre) höginkomsttagare, trots hög inkomst, ofta bor relativt trångt, är högt belånade, etc.
Sedan är väl egentligen skillnaderna mellan olika delar av Europa mindre än vi tror. Och precis som Sverige utomlands framställs som modernt, hållbart, sekulärt, jämlikt och jämställt har vi i Sverige bilder av andra länder, som kanske inte är fel, men som är lite förenklade och föråldrade.
Jämför t.ex. den här undersökningen som pekar i en annan riktning än den gängse bilden av Sverige utomlands:
Eller det här:
Sedan är det en sak, som vad jag förstår är lite speciell i Sverige (och övriga Norden?), nämligen att kopplingen mellan inkomst och förmögenhet är ganska svag. Det är t.ex. vanligt att (äldre) låginkomsttagare bor i ett dyrt hus som de köpte för flera decennier sedan, samtidigt som (yngre) höginkomsttagare, trots hög inkomst, ofta bor relativt trångt, är högt belånade, etc.
Efter snart tio(20) år i kolonierna, så längtar jag fortfarande hem(Norrland, inlandet, glesbygd) varje dag. Skåne är korkat och platt. Som en god kamrat och norrlänning beskrev invånarna, "dom har inte vett att skämmas". Jag tror inte dom ser inkompetens på samma sätt som oss andra. När jag flyttade till en annan koloni, Halland, så förvånades jag över deras dåliga kunskap om hemtrakten. Saker som låg 2mil bort var dom ofta helt omedvetna om. Och detta är då ute på landsbygden. 13mil längre söderut, så har allmänbildningen blivit ännu sämre.
Och saker är ofta dåligt organiserade.
Överklassen och medelklassen har tagit till sig vetenskap, träning, skönhetsideal, hälsoideal mm på ett helt annat sätt.
Arbetare har fått mer pengar till verklighetsflykt, sprit, mat, rökning, religion, vidskepelse, charlataner osv. Och längre resor till jobbet, vilket innebär mer stillasittande. Men finns det en bild av att vi ska vara hälsosamma i utlandet?
Det med boende beror väl på att vi i princip inte har låginkomstområden inne i städer. Medans i de flesta länder så finns det låginkomstområden inne i städer. Och i takt med urbanisering så har hus som låg en bit ut, blivit mer centrala och dyrare. Och på massa turistorter så har sommargäster drivit upp huspriserna. Har uppfattningen att det inte blir så i andra länder, för man har inte samma kultur av att det är attraktivt att bo centralt, oavsett vilken stadsdel. Och att man inte ser ett gammalt torp, helårsboende eller gård som en rimlig sommarstuga, där man kan tillbringa semestern.
Och saker är ofta dåligt organiserade.
Det första är inte det minsta konstigt, och hänger ihop med nr2.a81 skrev: ↑9 september 2025, 22:31
Eller det här:
Överklassen och medelklassen har tagit till sig vetenskap, träning, skönhetsideal, hälsoideal mm på ett helt annat sätt.
Arbetare har fått mer pengar till verklighetsflykt, sprit, mat, rökning, religion, vidskepelse, charlataner osv. Och längre resor till jobbet, vilket innebär mer stillasittande. Men finns det en bild av att vi ska vara hälsosamma i utlandet?
Det med boende beror väl på att vi i princip inte har låginkomstområden inne i städer. Medans i de flesta länder så finns det låginkomstområden inne i städer. Och i takt med urbanisering så har hus som låg en bit ut, blivit mer centrala och dyrare. Och på massa turistorter så har sommargäster drivit upp huspriserna. Har uppfattningen att det inte blir så i andra länder, för man har inte samma kultur av att det är attraktivt att bo centralt, oavsett vilken stadsdel. Och att man inte ser ett gammalt torp, helårsboende eller gård som en rimlig sommarstuga, där man kan tillbringa semestern.
Man skall inte lita på norrlänningar har jag lärt mig. Man frågar efter närmaste bensinstation och får svar 'En lit bit ner väga' och pekar. En liten bit är definierat som typ 70 km.
MVH
Hans
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Ju längre söderut, desto längre blir en mil. Jag hade en återförsäljare i Nederländerna som inte förstod hur jag kunde förvänta mig att hon skulle täcka hela landet - med bil. Jag vet av erfarenhet att skåningar tycker att 45 minuter med bil = långt bort.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det är längre avstånd i Norrland och sommaren 2022 körde jag närmare en timme på nästan tre mils skogsväg. En sträcka som man kan köra på halva tiden på det vägnät som finns i Uppland.
Stefan
Stefan
Ok, ny infallsvinkel på frågan. Jag emigrerade för dryga 30 år sedan. Nybliven pensionär. Varför borde jag flytta tillbaka till Sverige?
Vad säger ni?
MVH
Hans
Vad säger ni?
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Det är ett argument men tar de in gubbar i hemvärnet numera? Och moderslandet är kört, Danzig.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Övre åldersgränsen är 70 år.
https://mitt.forsvarsmakten.se/homeguard-info
Men SPF Vreta Kloster har roliga och givande aktiviteter:
https://www.spfseniorerna.se/distrikt/o ... takloster/
I våras hade de en hemlig resa till Visingsö.