Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
Re: Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
''Pelarhelgonet'' är en känd amiral...... 
så känd - att han står på en annan pelare också, t.o.m. tio meter högre än den i fråganvarjag skrev:''Pelarhelgonet'' är en känd amiral......
Det mesta tyder på Jamaica och Fort Charles. Eftersom jag bygger hela mitt case runt Nelson blir jag lite konfunderad. Han fladdrade runt i Västindien en hel del, bl.a Kingston, och har staty på Barbados men jag hittar ingenting om en staty på Jamaica.
..? Mr G hittar inte heller någon fästning värd namnet på Barbados.
???
Nelson, Fort Charles i Port Royal på Jamaica är naturligtvis rätt Amund.....vem sa ngt om en staty på Jamaica??Amund skrev:Det mesta tyder på Jamaica och Fort Charles. Eftersom jag bygger hela mitt case runt Nelson blir jag lite konfunderad. Han fladdrade runt i Västindien en hel del, bl.a Kingston, och har staty på Barbados men jag hittar ingenting om en staty på Jamaica...? Mr G hittar inte heller någon fästning värd namnet på Barbados.
???
Fyrtio år innan ''Nelsons Column'' restes på Trafalgar Square i London - restes ''Nelsons Pillar'' i Dublin!
Tyvärr sprängdes den 1966 av IRA-terrorister - men förblir ett fint minne, t.ex. i quizzar
Din fråga, Varjag
Tack Varjag! Min läsförståelse var inte den bästa där. Men jag lärde mig att Nelson har synnerligen många statyer runt om i världen, även om man räknar bort den i Dublin.varjag skrev:.....vem sa ngt om en staty på Jamaica??
Nu till en ny fråga. Denna båt åkte på utlandsuppdrag tre fyra år efter att den byggdes och då kom den i strid med ett fort som öppnade eld och dödade en besättningsman och skadade flera. Elden besvarades och dödade en hop av soldaterna i land varefter man retirerade. Tre fyra år senare åkte man tillbaka för att utkräva rättvisa, vilket uppnåddes genom att landets president bad om ursäkt och betalade skadestånd för den dödade. Dessutom upprättades förmånliga handelsavtal.
Frågan är vilka två länder som konflikten handlar om? Och när? Tillhör man båtmaffian gäller det att dessutom svara rätt på båtens namn.
Här en nutida bild på huvudstaden dit vår båt med sällskap åkte för att skipa "rättvisa". Om vi ponerar att de sedan lämnade staden med, låt oss säga en medelfart på 4 knop, borde det ändå dröjt en vecka innan man såg öppet hav.
Fem år senare blev vårt fartyg avsiktligt lågornas rov, för att inte falla i fiendens händer.
4 x 24 timmar x 7 dygn = 672 knop = 1244 km!! Den huvudsta'n låg långt från ossianenen medelfart på 4 knop, borde det ändå dröjt en vecka innan man såg öppet hav
Manaus är cirka 1450 kilometer från havet.
Oj då! Det här blev svårt, det var ju inte precis en världsomstörtande händelse, utan bara en skärmytsling som senare löste sig med lite kanonbåtsdiplomati.
Ja..... Havet är långt borta från vissa platser, inte ens Johnsonbåtarna kan väl ha gått ända fram till den här huvudstaden? Vår lilla kanonbåtsångare däremot var inte alltför djupgående.
Bägge länder kommer under decenniet efteråt att kastas ut i storkrig. Det ena i ett långvarigt krig mot sina två största grannländer som blir förödande, när freden kommer har befolkningen minst halverats. I båtens hemland blir det fyra års inbördeskrig.
1244 km!! Den huvudsta'n låg långt från ossianen
Ja..... Havet är långt borta från vissa platser, inte ens Johnsonbåtarna kan väl ha gått ända fram till den här huvudstaden? Vår lilla kanonbåtsångare däremot var inte alltför djupgående.
Bägge länder kommer under decenniet efteråt att kastas ut i storkrig. Det ena i ett långvarigt krig mot sina två största grannländer som blir förödande, när freden kommer har befolkningen minst halverats. I båtens hemland blir det fyra års inbördeskrig.
Näe Amund, ingen Johnsare paddlade så långt på Rio Parana....men hjulkanonbåten Water Witch gjorde det. Och råkade i delo med Paraguays batterier vid Fort Itapiru i februari 1855. Men - låg verkligen Fort Itapiru I eller nära huvudstaden Asuncion? Jag trodde Ft Itapiru låg vid Rio Parana, ganska väl sydväst om huvudstadenJa..... Havet är långt borta från vissa platser, inte ens Johnsonbåtarna kan väl ha gått ända fram
§
Mitt fel. Men det var på expeditionen 1859 där Water Witch i sällskap med Fulton utkräver rättvisa som man åkte ända upp till Ascunsion. http://en.wikipedia.org/wiki/Paraguay_expedition
http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Water_Witch_(1851)
Hur som helst så går frågan till Varjag!
Du har helt rätt Varjag. Paraguay var ett mycket större land på den tiden och fortet låg mycket riktigt mycket närmare La Platabukten. Jag var nog kanske lite grumlig i formuleringarna?varjag skrev:Näe Amund, ingen Johnsare paddlade så långt på Rio Parana....men hjulkanonbåten Water Witch gjorde det. Och råkade i delo med Paraguays batterier vid Fort Itapiru i februari 1855. Men - låg verkligen Fort Itapiru I eller nära huvudstaden Asuncion? Jag trodde Ft Itapiru låg vid Rio Parana, ganska väl sydväst om huvudstadenJa..... Havet är långt borta från vissa platser, inte ens Johnsonbåtarna kan väl ha gått ända fram, Varjag
http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Water_Witch_(1851)
Hur som helst så går frågan till Varjag!
Tack Amund - jag blev lite förvillad av den långa seglingstiden till öppet hav - men dom kanske ankrade varje kväll
Nästa borde vara lättare; en ruta ur en av den amerikanska filmens bästa......vad är det för en motorcykel han åker på?
Varjag
Nästa borde vara lättare; en ruta ur en av den amerikanska filmens bästa......vad är det för en motorcykel han åker på?
Varjag
- Bilagor
-
- ingen störthjälm.JPG (48.58 KiB) Visad 2473 gånger
"a modified 1961 Triumph TR6 Trophy Bird"
Dom i den amerikanska filmens bästa var inte så noga med autenticiteten på den tiden...
Dom i den amerikanska filmens bästa var inte så noga med autenticiteten på den tiden...
Det var mera en fråga om att ingen tysk BMW eller Zündapp - hade nog med ''omph'' för att klara konsterna som filmen krävdeSchwemppa skrev:"a modified 1961 Triumph TR6 Trophy Bird"
Schwemppa frågar, Varjag
Tackar
Här har vi en amerikan som skrev en redogörelse över ett historiskt förlopp. Vem?
- Bilagor
-
- skriftställare.jpg (60.06 KiB) Visad 2464 gånger