Vad gjorde Bellman?

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 18 augusti 2004, 12:23

http://home.swipnet.se/~w-26322/

Där finns lite (med betoning på lite) exempel på ej tonsatt lyrik av Bellman.

Att han skulle varit "alkoholist" tror jag är en överdrift. Visst drack han (som alla vid denna tid) tämligen mycket, och han verkar haft ett enormt behov av fester och nöjesliv.. men något direkt alkoholberoende tror jag inte man skall tillskriva honom. Med tidens mått mätt drack han ganska måttligt.

Angående tillfällighetsdiktning: Minns en rolig artikel i GP för ett tag sen om en präst i Marstrand vars fru anlitade Bellman för att skriva en rimmad ansökan om att få överta ett vakant pastorat i Bohuslän. De citerade hela dikten i artikeln, den var kanske inte stor lyrik men rätt fyndig :-) Tyvärr fick tydligen inte prästen sin tjänst, men Bellman fick betalt för sin dikt ändå..

Någon som har artikeln till hands eller har tillgång till full artikelsök på GP?

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 18 augusti 2004, 21:49

CRS skrev:
SuperPalle skrev:Jag tror inte han skrev dikter faktiskt.
Det var en av hans huvudsysselsättningar! Han producerade ett stort antal dikter till höger och vänster, de flesta halvdan lyrik. Detta var hans sätt att betala folk med, likt en konstnär som gör små teckningar åt sina vänner och patroner.
Jag måste tillstå att jag läser detta något konsternerad. Skulle någon av herrarna vilja redogöra för vad som kännetecknar "halvdan lyrik". Bellman, vare sig han nu var alkoholist eller inte, är en svensk kulturbärare av kollosala mått. Vems musik och lyrik tror ni kommer att fortfarande vara spelad och omhuldade om 250 år. Beträffande Bellman är det faktiskt så, att han fortfarande ännu är älskad.
Alltså kan herrarna utpeka någon idag aktiv kompositör - poet vars lyrik kommer att vara aktuell och omtyckt år 2250. Jag tycker nog man kan behandla Bellman med en viss respekt och växa ifrån de synnerliga infantila bellmanhistorier, som sju - åttaåringar brukar berätta för varandra, eller vad det nu kan handla om.
Jag tänkte låta Carl Michael sitta i sitt sjuttonhundratal och få försvara sig själv, gentemot beskyllningar om halvdan lyrik. I "Mor på Tuppen" andra versen skriver han:

Trots att jag nu i vår
fyller sjuttio år
skall ni minnas jag förmår

Brottas med drängarna och slåss
och rumla i sängarna med tross

Se min ludna barm
vilken trinder arm
och känn vad jag varm
.

Vad skulle möjligen vara halvdant med detta.
F.ö. Kan jag upplysa om, att var hedersman är galen i kvinnor, då jag såg i ett tidigare inlägg, att detta på något sätt skulle vara osnyggt.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 augusti 2004, 08:29

Christer Samuelsson skrev:Jag måste tillstå att jag läser detta något konsternerad.
Lugna ner dig, hörru... Det är ingen som påstått (möjligen har CRS antytt, men antydningar räknar jag inte) att Bellman inte är värd den beundran han får. Även ett geni kan producera saker med vänster hand, det finns det fler exempel på. Det har naturligtvis inte med kvalitén på hans bästa alster att göra, inte heller behöver du blanda in hans person i övrigt.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 19 augusti 2004, 16:35

Lugna ner dig, hörru...

Tack för tipset hörru, men jag är lugn. Jag har ägnat mej åt att skriva engagerat och det är fullt tillåtetet i detta fora.
Det är ingen som påstått (möjligen har CRS antytt, men antydningar räknar jag inte) att Bellman inte är värd den beundran han får. Även ett geni kan producera saker med vänster hand, det finns det fler exempel på. Det har naturligtvis inte med kvalitén på hans bästa alster att göra,
Tja varför inte
inte heller behöver du blanda in hans person i övrigt.
Sådana här pekpinnar skall du avstå ifrån, det ankommer inte på dej att berätta för mej eler någon annan heller, för den delen, vilka personer döda eller levande som blandas in i inläggen. Tycker du verkligen att det är ok att göra så?
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 augusti 2004, 17:45

Inte den tonen om jag får be - jag har icke skrivit något otillbörligt, olämpligt eller ens oartigt. Det enda jag gjort är att påpeka att din argumentation träffade över målet, vilket du ju verkar hålla med om.
Christer Samuelsson skrev:
Hexmaster skrev: inte heller behöver du blanda in hans person i övrigt.
det ankommer inte på dej att berätta för mej eler någon annan heller, för den delen, vilka personer döda eller levande som blandas in i inläggen.
Här verkar det vara någon sorts syftningsfel... Du skrev nånting om Bellman-historier som tecken på bristande respekt, vilket jag inte kan se att någon i denna tråd gjort. Kvinnokarl? Det var Einstein med och inget ont i det. Alkis? ...Vem är inte det? :)

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 19 augusti 2004, 20:34

Hexmaster skrev:Inte den tonen om jag får be - jag har icke skrivit något otillbörligt, olämpligt eller ens oartigt. Det enda jag gjort är att påpeka att din argumentation träffade över målet, vilket du ju verkar hålla med om.
Hexmaster skrev: inte heller behöver du blanda in hans person i övrigt.
det ankommer inte på dej att berätta för mej eler någon annan heller, för den delen, vilka personer döda eller levande som blandas in i inläggen.
Här verkar det vara någon sorts syftningsfel... Du skrev nånting om Bellman-historier som tecken på bristande respekt, vilket jag inte kan se att någon i denna tråd gjort. Kvinnokarl? Det var Einstein med och inget ont i det. Alkis? ...Vem är inte det? :)
Nja vet du vad. Du har haft åsikter om att jag blandat in Bellman som person, jag lär enligt dej inte behöva göra det. Det är enkom ett omdöme och en tillrättavisning och har ingenting med historia att göra.
Jag gillar inte att bli omkringknuffad och få reda på vad jag får eller behöver skriva.
Jag tycker du skall ta och läsa forumets regler om hobbymodererande.

Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 augusti 2004, 22:20

Christer Samuelsson skrev:Det är enkom ett omdöme och en tillrättavisning och har ingenting med historia att göra.
Det är ett fullt korrekt och normalt sätt att diskutera; men eftersom diskussioner om diskussioner är något av det tröttsammaste som finns så skall jag göra såväl Bell- som Skalman en tjänst och avsluta den här.

Senilo
Tidigare medlem

Inlägg av Senilo » 20 augusti 2004, 20:43

De tillfällighetsdikter Bellman skrev på beställning för någons 50-årskalas eller liknande lade han nog inte ned hela sin själ i. Ofta sjöng han dem till någon av de melodier han tidigare använt, vilket väl också ansågs tilltalande. "Här har jag minsann en hyllningsdikt av själve Bellman, och han kom hit och sjöng den!"

Brännvinet var på Bellmans tid inte så starkt som det nu är. Alkoholist var han nog inte, det är hans poesi som får folk att tro att han beskrev sig själv. Enligt samtida vittnen lär han inte ha levt på krogen alltid, som man kanske kan tro om man tar hans texter som självupplevda.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 augusti 2004, 21:43

Senilo skrev: Brännvinet var på Bellmans tid inte så starkt som det nu är.
OK, nu blir det riktigt intressant - hur starkt? Belägg?

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 22 augusti 2004, 17:26

OK, nu blir det riktigt intressant - hur starkt? Belägg?
Man får gratulera till helgens simplaste straffspark. 1775 förbjuds husbehovsbränningen i gamla Sverige. Hur starkt brännvin man dessförinnan konsumerat står nog skrivet i finkel.
Imponerande!
Christer Samuelsson.

Fubbik
Medlem

Inlägg av Fubbik » 23 augusti 2004, 14:30

Krögarna brände sitt brännvin själva och beroende på recept och noggrannhet varierade det. Enligt Vin- & Spritcentralen och Vin- & Spritmuséet kunde det röra sig om 15 - 20 %.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 24 augusti 2004, 19:07

Fubbik skrev:Krögarna brände sitt brännvin själva och beroende på recept och noggrannhet varierade det. Enligt Vin- & Spritcentralen och Vin- & Spritmuséet kunde det röra sig om 15 - 20 %.
Det vill jag då rakt inte bestrida, men det var kanappast krögarna som bestod den svenska allmogen med brännvin, även om man naturligtvis drack detta, då man befann sig på krogen. Så vad Bellman läskade sig med, vet vi då rakt inte och det torde vara omöjligt att föra en rimlig debatt om saken. Man kokade sitt brännvin hemma, hur starkt nu detta kunde vara, är såvitt jag förstår obekant.
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 24 augusti 2004, 20:53

Nu är jag möjligen ute i det blå (vilket inte beror på några starka drycker, det kan jag försäkra) men är det inte så att Gustav III dels förbjöd hembränning, dels införde kronans bränning av denna dryck, och att han i och med detta lät uppföra ett större antal krogar i Stockholm, bl.a.? Skall det inte rentav vara från denna tid som "kronobrännvin" stammar?

Fubbik
Medlem

Inlägg av Fubbik » 25 augusti 2004, 15:39

Fubbik skrev:Krögarna brände sitt brännvin själva och beroende på recept och noggrannhet varierade det. Enligt Vin- & Spritcentralen och Vin- & Spritmuséet kunde det röra sig om 15 - 20 %.
Det vill jag då rakt inte bestrida, men det var kanappast krögarna som bestod den svenska allmogen med brännvin, även om man naturligtvis drack detta, då man befann sig på krogen. Så vad Bellman läskade sig med, vet vi då rakt inte och det torde vara omöjligt att föra en rimlig debatt om saken. Man kokade sitt brännvin hemma, hur starkt nu detta kunde vara, är såvitt jag förstår obekant.
Det står alltså i den av dig citerade texten hur starkt det enligt bevarade recept kan ha varit. Ingen av oss har stått böjd över Bellman när han hällde i sig gudslånet och kan säga exakt vad det var han fick. Krögarkröken och bondoljan lär ha varit ungefär densamma. En debatt som denna bör väl glädja IOGT.

De mängder folk hällde i sig visar, att sponken inte kan ha varit särskilt stark. I en varningstext från 1754 mot omåttligt drickande rekommenderas man att nöja sig med åtta dragnaglar om dan! Det skulle alltså anses vara måttligt.

Kronbrännvinet lanserades 1922. Nu går jag och tar mig ett järn.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem

Inlägg av sibiriska tigern » 25 augusti 2004, 17:27

Senilo skrev:I vissa fall, t ex "Som en herdinna högtidsklädd" knyckte han melodin in extenso. Det fanns ju inga lagar om copyright då. I andra fall omarbetade han existerande melodier.
Var det inte så, att om någon tog en annans melodi på 1700-talet fick upphovsrättsmannen bättre kurage?

Skriv svar