CRS skrev:SuperPalle skrev:Jag tror inte han skrev dikter faktiskt.
Det var en av hans huvudsysselsättningar! Han producerade ett stort antal dikter till höger och vänster, de flesta halvdan lyrik. Detta var hans sätt att betala folk med, likt en konstnär som gör små teckningar åt sina vänner och patroner.
Jag måste tillstå att jag läser detta något konsternerad. Skulle någon av herrarna vilja redogöra för vad som kännetecknar "halvdan lyrik". Bellman, vare sig han nu var alkoholist eller inte, är en svensk kulturbärare av kollosala mått. Vems musik och lyrik tror ni kommer att fortfarande vara spelad och omhuldade om 250 år. Beträffande Bellman är det faktiskt så, att han fortfarande ännu är älskad.
Alltså kan herrarna utpeka någon idag aktiv kompositör - poet vars lyrik kommer att vara aktuell och omtyckt år 2250. Jag tycker nog man kan behandla Bellman med en viss respekt och växa ifrån de synnerliga infantila bellmanhistorier, som sju - åttaåringar brukar berätta för varandra, eller vad det nu kan handla om.
Jag tänkte låta Carl Michael sitta i sitt sjuttonhundratal och få försvara sig själv, gentemot beskyllningar om halvdan lyrik. I "Mor på Tuppen" andra versen skriver han:
Trots att jag nu i vår
fyller sjuttio år
skall ni minnas jag förmår
Brottas med drängarna och slåss
och rumla i sängarna med tross
Se min ludna barm
vilken trinder arm
och känn vad jag varm.
Vad skulle möjligen vara halvdant med detta.
F.ö. Kan jag upplysa om, att var hedersman är galen i kvinnor, då jag såg i ett tidigare inlägg, att detta på något sätt skulle vara osnyggt.
Hälsningar
Christer Samuelsson.