Jodå, fast extrempoltik styr ju inte så mycket. Desstuom har öis knappt några supportrar att räkna medJohan Elisson skrev:Ja, fast samtidigt förekommer det i vissa fall i Sverige och andra länder också. Jag är ganska säker på att både genomsnittslön och andelen moderater är högre för ÖIS-fans än för IFK:are.Jocke. skrev:Ja, det är väl egentligen bara i Italien och Spanien politik har något större inflytande på vilket lag man håller på vad jag vet.
/Johan
Lazios fascistiska historia?
Re: Lazios fascistiska historia?
Som till viss del faktiskt är överdriven.Henrik skrev:Åsikter och tankar om Lazios fascistiska historia?
Å andra sidan brukar Roma fansen kalla Laziofansen för bönder och andra mindre smickrande tilltal.Lenoidas skrev: Bl.a. kallade de Romas lag (som har en del färgade spelare) för "La squadra negra" (med reservation för stavningen) med en stor banderoll för några år sedan.
Senast redigerad av 1 Patrik, redigerad totalt 31 gånger.
Och nazisterna gjorde en rip-off av de gamla romerska örnarna, vilket nog är förlagan till Inters örn och inte NSDAP:s örn. Man ser väl det man vill se antar jag...Jocke. skrev:Tex har Inters största grupp Irriducibili gjort en total rip-off av naziörnen, de har bara bytt ut hakkorset mot Inters logga.
Är det? Tycker det finns ganska gott om lag med politiskt engerande supportar i andra länder än bara Italien/Spanien, t.ex. Skottland, TYskland och Holland. Jag är iofs dåligt insatt i situationen i östra Europa, men jag är ganska övertygad om att det återfinns ganska gott om lag med politiskt aktiva supportar.Jocke. skrev:Ja, det är väl egentligen bara i Italien och Spanien politik har något större inflytande på vilket lag man håller på vad jag vet.
Fast nu har nog ändå gården tagit över den myten iom personer som bl.a. järnspettsmannen och han som de misstänkte för mordet på Anna Lindh.Jocke skrev:Tex har ju Hammarby har ju alltid varit pundarlaget medan Djurgården har varit överklasslaget. Åtminstone om man ska tro på myten...
- Johan Elisson
- Medlem
Appropå politik som styr lagen så ser (eller åtminstonde såg) man det ju ganska tydligt i Östeuropa, (nästan) bara genom att kolla på lagens namn. Ta Moskva som ett exempel, CSKA har alltid varit arméns lag, Spartak var inrikesministeriets och säkerhetspolisens lag, medan Dynamo var politiskt obundet och därmed lockade till sig de stora massorna. Ungefär på samma sätt ser (såg) det ut i flera andra öststater, men ibland med andra namn på lagen.
/Johan
/Johan
Det är möjligt. Men det är ju samma sak som att jag skulle ta svastikan och säga att det är en fornnordisk symbol. Alla vet ju vad jag egentligen menar.Patrik skrev:Och nazisterna gjorde en rip-off av de gamla romerska örnarna, vilket nog är förlagan till Inters örn och inte NSDAP:s örn. Man ser väl det man vill se antar jag...Jocke. skrev:Tex har Inters största grupp Irriducibili gjort en total rip-off av naziörnen, de har bara bytt ut hakkorset mot Inters logga.
Jag kan inte så mycket om östeuropa, men jag har sett ett tifo i Polen där man hade en banderoll med texten "Arbeit macht frei".
Inte nödvändigtvis, men utan bevis för att så är fallet (dvs att de vill anspela på NSDAP) så är min tolkning att det rör sig om en romersk örn. Hade symbolen däremot funnits hos ett tysk lag hade min tolkning blivit annorlunda, men nu är inte så fallet.Jocke. skrev:Det är möjligt. Men det är ju samma sak som att jag skulle ta svastikan och säga att det är en fornnordisk symbol. Alla vet ju vad jag egentligen menar.
Att det återfinns många lag med extremnationalistiska och starkt antisemitiska lag i öst råder det knappast någon fråga om, men har bara varit på två matche ri Polen och kan inte dra några slutsatser därifrån.Jocke. skrev:Jag kan inte så mycket om östeuropa, men jag har sett ett tifo i Polen där man hade en banderoll med texten "Arbeit macht frei".
Det skulle jag nog vilja påstå, det kanske är inte lika uttalat som i t.ex. Italien och Spanien.Jocke. skrev:Är poltik utbrett i tyska supportergrupper Patrik? Jag har bara sett en match där, i Rostock. Där såg jag bara "tyska supportrar": en kjol av halsdukar och skinnjacka med tygmärken på.
Men visst finns det, ta bara fansen till St Pauli från Hamburg (som åker jojo upp och ner i divisionerna), jag har tyvärr (?) inte haft nöjet att se dom spela, men jag vet dom som har och vilka berättat en hel del. Bl.a. om deras nazistbashings firma och deras hat mot (främst) Bayern München.
I övrigt i Europa så har vi t.ex. Feyernoord och Ajax i Holland, Chelsea, Rangers, Celtic, Tottenham, Millwall o.s.v. i Storbritannien, Marsaille och PSG i Frankrike, Anderlecht i Belgien o.s.v. som helt klart har fanskaror (eller i Chelseas fall hade) åt de politiskt sett extrema hållen.
Vad gäller de italienska fansen så rör det sig - trots allt - ändå om ett fåtal lag - om vi nu talar om uttalade facistoida/kommunistiska - ultrasgrupper så rör det sig trots allt bara om ett knappt tiotal ultrasgrupper i Serie A/B.
Kanske inte det bästa ordvalet i sammanhanget direkt.Jocke. skrev:Jag må ha fel här, men är inte Ajax känt som europas "judelag", de har massa israeliska flaggor på läktarna iaf?
Men ja, Ajax har starka kopplingar till Hollands (och då speciellt de i Amsterdam) judiska befolkning. Dock har detta främst rört publiken, inte spelarna (där antalet judar inte varit större hos något annat holländskt lag), för en liknelse se Tottenham i England.
Men det finns en orsak varför fansen till Feyernoord och Ajax - bokstaveligen - hatar varandra. Och då talar jag inte bara om Amsterdam vs. Rooterdam.
För mer information om Hollands bästa och mest framgångsrika fotbollslag se:
Ajax
Det Irriducibili som är mest känt är den grupp som stödjer Lazio.
De står öppet med armarna i vädret på läktarna.
Irriducibili betyder Oövervinnerlig.
Vill ni läsa mer så kan ni göra det på
http://www.totalfootball.org/swe/home/p ... &CatId=715
http://www.totalfootball.org/swe/home/p ... ageId=6253
http://www.totalfootball.org/swe/home/p ... ageId=7323
Som sagt så styr inte politiken - fotbollen / fotbollen - politiken i Sverige - längre.
Tidigare så var det klara roller hos fotbollspubliken.
För att nämna några:
Klassiska Arbetarlag:
Malmö FF
GAIS
Hammarby IF
IFK Göteborg (inte helt säker på den, men så var det väl??)
Sleipner
Klassiska Akademikerlag:
IFK Malmö
Djurgårdens IF
Örgryte
IFK Norrköping
Idag spelar det ingen större roll i Sverige.
Även i England kan man anse att politiken och fotbollen styr varandra, eller åtminstonde styrde.
Men det beror ju mest på att lagen har starka fästen i hela stadsdelar i vilka det ofta bor en "sorts" människor.
Chelsea och Fulham är klassiska överklasslag, medans West Ham och Arsenal är klassiska arbetarlag.
Glasgow Celtic - Har en stödfond för IRA
Glasgow Rangers - Stödjer Ulster
Man kan väl säga att situationen i Sverige mer liknar den i England än den i t.ex. Italien, Spanien och även Frankrike.
I Östeuropa har politiken verkligen styrt fotbollen.
Det är bara att se på t.ex. Ryssland och Jugoslavien.
I Moskva finns det flera lag som sagt, och i stort sett alla har någon politisk anknytning.
I Belgrad finns det två (stora) lag, Röda Stjärnan och Partizan. Man behöver väll inte förklara vilket lag som "tillhörde" vilken instans.
I övriga Östeuropa vet jag faktiskt inte hur det är, förutom att det finns en stor del nazister bland i stort sett alla supportergrupperingar i både Tjeckien och Polen.
De står öppet med armarna i vädret på läktarna.
Irriducibili betyder Oövervinnerlig.
Vill ni läsa mer så kan ni göra det på
http://www.totalfootball.org/swe/home/p ... &CatId=715
http://www.totalfootball.org/swe/home/p ... ageId=6253
http://www.totalfootball.org/swe/home/p ... ageId=7323
Som sagt så styr inte politiken - fotbollen / fotbollen - politiken i Sverige - längre.
Tidigare så var det klara roller hos fotbollspubliken.
För att nämna några:
Klassiska Arbetarlag:
Malmö FF
GAIS
Hammarby IF
IFK Göteborg (inte helt säker på den, men så var det väl??)
Sleipner
Klassiska Akademikerlag:
IFK Malmö
Djurgårdens IF
Örgryte
IFK Norrköping
Idag spelar det ingen större roll i Sverige.
Även i England kan man anse att politiken och fotbollen styr varandra, eller åtminstonde styrde.
Men det beror ju mest på att lagen har starka fästen i hela stadsdelar i vilka det ofta bor en "sorts" människor.
Chelsea och Fulham är klassiska överklasslag, medans West Ham och Arsenal är klassiska arbetarlag.
Glasgow Celtic - Har en stödfond för IRA
Glasgow Rangers - Stödjer Ulster
Man kan väl säga att situationen i Sverige mer liknar den i England än den i t.ex. Italien, Spanien och även Frankrike.
I Östeuropa har politiken verkligen styrt fotbollen.
Det är bara att se på t.ex. Ryssland och Jugoslavien.
I Moskva finns det flera lag som sagt, och i stort sett alla har någon politisk anknytning.
I Belgrad finns det två (stora) lag, Röda Stjärnan och Partizan. Man behöver väll inte förklara vilket lag som "tillhörde" vilken instans.
I övriga Östeuropa vet jag faktiskt inte hur det är, förutom att det finns en stor del nazister bland i stort sett alla supportergrupperingar i både Tjeckien och Polen.
- Johan Elisson
- Medlem
Joviss räknas IFK som ett klassiskt arbetarlag, även om det inte är det idag, så märker man ändå skillnad på vilket lag "rika" respektive "fattiga" barn håller på. De tre av mina kompisar som jag skulle kunna kalla "rika" eller som åtminstone har det bättre än genomsnittet, håller alla på ÖIS.
/Johan
/Johan
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
SOM-institutet vid Göteborgs Universitet gjorde för några år sedan (kan ha varit 2000?) en ganska omfattande undersökning om de göteborgska elitfotbollslagens supportrar. Förutom siffror om hur många som höll på respektive lag, supporterantalets utveckling över det senaste decenniet eller så och liknande statistik så fanns det också uppgifter om bl a politisk tillhörighet. Jag minns inga siffror, men jag har för mig att det inte var någon nämnvärd skillnad mellan hur IFK:s och ÖIS supportrar röstade.Johan Elisson skrev:Joviss räknas IFK som ett klassiskt arbetarlag, även om det inte är det idag, så märker man ändå skillnad på vilket lag "rika" respektive "fattiga" barn håller på. De tre av mina kompisar som jag skulle kunna kalla "rika" eller som åtminstone har det bättre än genomsnittet, håller alla på ÖIS.
ÖIS startades för övrigt 1887 av ett gäng textilarbetare, medan IFK startades 1904 (grattis, lillebror!) av, om jag minns rätt, ett gäng studenter. Det där med "överklasslaget" ÖIS har mest varit en myt genom alla år tror jag, och inte bara i modern tid.
SOM-undersökningen finns förresten på Gbgs stadsbibliotek. Intressant läsning, rekommenderas! Tror jag skall titta i den själv igen endera dagen för att friska upp minnet. Och om jag har hört rätt så kommer det ganska snart ut en ny liknande undersökning. Skall bli intressant att se hur supporterantalet har utvecklats sedan sist, jag vill gärna tro att ÖIS har vuxit rejält de senaste åren!