Vem är alla tiders störste svensk?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 6 november 2004, 21:34

Wolfblitzer skrev
Att vara ute i fält i 18 år när ens folk svälter under år av missväxt och pest är inte ärorikt nog för att komm med på denna lista. Och se hur det gick?

Han satte ekonomin i botten, drog med sig svenskar ut i europa (men misslyckades med att få tillbaks dom vid liv), förlorade till slut allt så att ryssarna kunde invadera oss.
Det är ju så att karl XII ses som han gör just pga de makalösa olyckor som ledde till katastrofen, och trots alla dessa olyckor, kunde han kanske ha lett det hela till ett mer lyckligt slut. Utan den grymma oturen, som envisades med att förfölja honom och armén från tatarsk 1708, hade det lyckliga slutet varit mycket nära, och då hade man minsann sett på honom på ett helt annat sätt.

Ett citat som Hexmaster lagt in i en tidigare tråd, av den skicklige karl XII:e författaren Frans G Bengtsson.
...Det enda tragiska med en funktionär såsom sådan, han må vara bankkassör eller enväldig konung, är om han vid slutredovisningen inte kan prestera vad han tagit emot: därmed är han dömd. Så och så mycket av våra lydländer har förlorats, så och så mycket folk slagits ihjäl till ingen nytta: han var en dålig kung, en skadlig man, ett rötägg. Han hade "fel", säger man då. Men det är bara ett annat uttryck för egoistisk förargelse över att det gick honom illa. Ty om vintern i Ukraina blivit mindre sträng och han inte skjutits i foten vid Vorskla, då hade han kanske lyckats: då hade han så småningom rett upp alltsammans, intagit Moskva och återvänt hem till Stockholm med tsar Peter och hans krona bland bagaget: då hade han inte ägt några fel eller något dubiöst äventyrarnamn längre, - liksom Karl X Gustav befriades från allt sådant och fick namn om sig som en vidsynt och ansvarskännande man, tack vare att de danska sunden fröso i rättan tid
Tycker du att det var fel att försöka röja bort det hot som peter utgjorde? att låta bli med ett sådant försök hade inneburit att sverige ständigt levt med hotet att Ryssland åter skulle anfalla...igen. Tsaren var en nyckfull och ytterst opålitlig man, att försöka få honom avsatt var ett värdigt företag. Karl XII:s fel var att han inte var en medelmåtta som tilllät sig ägnas åt halvmesyrer, till skillnad från samtida krig, tänkte han uppnå ett verkligt resultat med sitt krig. Det är lätt att sitta 300 år senare med facit i hand och vara förnuftig.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 6 november 2004, 21:45

Det är väl med facit i hand man ska skriva denna lista. Det som svenskarna har tillfört sitt land och inte det som kunde tillföras "genom mera tur". Att Karl XII har blivit känd som en hjälte är genom romantiseringarna på slute av 1800 och början påp 1900 talet, en stämpel som inte lätt går ur. Nej jag ser mer upp till forskare och vetenskapsmän som Linné och Nobel. Sånna som tillförde saker som vi har nytta av långt efter deras död.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 6 november 2004, 21:57

Självklart får du se upp till sådana gestalter och sätta de högre på en lista som gäller störste svensk. Nobel uppfann ju den för mänskligheten så viktiga dynamiten, som räddat så många liv! Själv är jag också beredd att sätta Linné högst. Men den motreaktion till 1800talets romantisering av karl XII som pågått, går ibland för långt. Hade det gått riktigt illa, med fel kung, hade kanske den tremaktspakt som ställdes mot sverige, kunnat sluka hela landet, det som blev polens öde. Att ett folks land upphör att existera främjar inte direkt vetenskapsstävandena hos det folket, då de oftast får uppleva förtryck och underkastelse. Man får väl säga att vi haft viss nytta av att Sverige fortsatte existera. Två decceniers krig tog även på sådana krigstokar som danskar och ryssar, deras oenighet medförde också att landet kunde fortsätta finnas till, alla olyckor i form av pest och felslagna skördar samt det faktum att tre rovgiriga grannar kastade sig över oss, går inte att skylla på kungen. Även om han visst det hade fel och brister.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 6 november 2004, 22:11

Okidock!

Nu kanske vi kan lämna vår diskussion om Karl Dussin, och återvända till ämnet?

Mitt förslag får bli Erik Johan Stagnelius, eftersom han har betytt så mycket för kulturen. Han tvättade bort stämpeln från Sverige, som ett barbariskt land bebott av krigiska halvhedningar. Tillsammans med Geijer skapade han också en mer idealistisk syn på konsten - som tidigare varit väldigt praktiskt inriktad.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 7 november 2004, 00:49

Hades skrev:Av alla smutsiga paficistinlägg så måste väl ändå detta vara det smutsigaste?! Försöker du ragga billiga poäng eller vart vill du komma?
Den typen av recensioner av andras inlägg har inget här att göra.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

De största

Inlägg av Psilander » 7 november 2004, 17:44

1. Gustaf II Adolf, störst till både kropp och gärning
2. Carl von Linné, gjorde en ordning som i sin enkelhet funkar väldigt bra, även i DNA-s värld
3. Oscar II, moderniserade Sverige, bidrog till att den industriella revolutionen tog fart
4. Alfred Nobel, som den störste av alla våra stora 1800-tals uppfinnare
5. Alexander Roslin, vår störste och kanske bäste konstnär

Gutekrigaren
Medlem

Re: De största

Inlägg av Gutekrigaren » 7 november 2004, 18:14

Psilander skrev:3. Oscar II, moderniserade Sverige, bidrog till att den industriella revolutionen tog fart
Intressant. På vilket sätt menar du att han gjorde detta? Jag vet inte själv så berätta gärna. Råkade han inte "bara vara kung när det hände"?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 7 november 2004, 22:47

Hm, största Svensk genom tiderna var frågan, jag måste lägga min rättså orealistiska röst på Karl X gustav, även om att han inte uppfann något vettigt, tillförde något till den Svenska ekonomin och igentligen bara tog död på sina landsmänn i konstiga krig så är det trots allt Karl X vi har och "tacka" för:
Skåne, Blekinge, Halland, Öland och Gotland. Dvs runt 20-30% av våran nuvarande befolkning.
Man kan ju inte tillskriva kalle all äran men det var ju trots allt under hans kommando som man tågade över bälten.
Okej, klart Linné och Nobel är mycket viktiga för Sverige.
Men om ni Skalmän fick välja på att ta bort Karl X eller carl von Linné ur historien, vem skulle ni välja?

En framstående Biolog eller en kung som kanske av ren tur dock gav oss en bra bit av vår land areal och befolkning.
valet borde vara rätt lätt anser jag.

Annars är ju Bert Karlsson en framstående och viktig person i historien i samma klass som Churchill.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 8 november 2004, 01:46

Gutekrigaren skrev:Hörni, försök motivera ert namedroppande en aning också så blir det intressantare. ;)

Linné, för de skäl Hexmaster anför.
Carl Gustav von Rosen, för den humanitära mastodontinsatsen under hela hans liv.
Scheele, för upptäckterna.
Nobel, för att ha gjort Sverige känt överallt.
Axel Oxenstierna, för att ha grundlagt det moderna Sverige. Jag tycker att han platsar mer än Gustav Vasa, som i mina ögon byggde mer för personlig vinning än för att skapa en nation.
Per Albin Hansson, för att ha tagit Oxenstiernas bygge till nya höjder och (inte ensam förstås) skapat det som blev känt som landet där människan och medborgaren kom först och inte marknaden eller "riket".

Mvh Petter
En bra samanfattning där.
Anders Celsius torde vara den svensk som nämns vid namn oftast, så om man tillämpar kvantitativ medtod torde nog han vara störst.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 8 november 2004, 09:55

Jan Stenbeck och Peter Wallenberg då? ;)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 november 2004, 10:45

Gröfaz skrev: Skåne, Blekinge, Halland, Öland och Gotland.
Häpp! Räknas inte Bohuslän? :D

Jag kan inte uppbåda en minsta smul av "tacksamhet" - eller agg för den delen - till Karl X för att jag tack vare en vild chansning som gick hem (tänk om den inte gått hem! Vilken bottenlöst urusel skurk-kung hade han inte varit då?) råkar vara medborgare i konungariket Sverige -- i annat fall hade jag ju bara varit medborgare i ett annat land.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 8 november 2004, 12:45

jj skrev:Anders Celsius torde vara den svensk som nämns vid namn oftast, så om man tillämpar kvantitativ medtod torde nog han vara störst.
Tror du? Större delen av världen kallar väl hans gradskala "centigrade" eller motsvarande, det är väl i stort sett bara vi som använder hans namn. Jag tror Linné vinner, alla kategorier. Hans systematik har stått sig oerhört väl genom seklen och namnigenkänningsfaktorn är i stort sett 100%. Den ende som kan tävla ryktesmässigt utomlands är väl GIIA, och möjligen Björn Borg.

Jag röstar nog på Linné.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 8 november 2004, 12:51

Olof Ekström skrev:och möjligen Björn Borg.
En möjlighet är ju att låta Björn Borg, Thomas Brolin och Dr Alban dela på priset.

Användarvisningsbild
jj
Medlem

Inlägg av jj » 8 november 2004, 14:18

Olof Ekström skrev:
jj skrev:Anders Celsius torde vara den svensk som nämns vid namn oftast, så om man tillämpar kvantitativ medtod torde nog han vara störst.
Tror du? Större delen av världen kallar väl hans gradskala "centigrade" eller motsvarande, det är väl i stort sett bara vi som använder hans namn. Jag tror Linné vinner, alla kategorier. Hans systematik har stått sig oerhört väl genom seklen och namnigenkänningsfaktorn är i stort sett 100%. Den ende som kan tävla ryktesmässigt utomlands är väl GIIA, och möjligen Björn Borg.

Jag röstar nog på Linné.
Större delen av världen kallar nog hans skala "grader", men det officella namnet på graderna i denna skala är celsius (på engelska hör man det ganska ofta)

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 8 november 2004, 19:40

Hexmaster skrev:
Gröfaz skrev: Skåne, Blekinge, Halland, Öland och Gotland.
Häpp! Räknas inte Bohuslän? :D

Jag kan inte uppbåda en minsta smul av "tacksamhet" - eller agg för den delen - till Karl X för att jag tack vare en vild chansning som gick hem (tänk om den inte gått hem! Vilken bottenlöst urusel skurk-kung hade han inte varit då?) råkar vara medborgare i konungariket Sverige -- i annat fall hade jag ju bara varit medborgare i ett annat land.
Joo, det ligger ju i och för sig något i det du säger, men nu så gick det ju ändå bra för Karl, så vi ska inte dra honom i smutsen. :P
Men jag trodde att Bohuslän tillhörde Sverige innan Karl X tid? med tankte på att den tidigare regenten Gustav II Adolf grundade Göteborg där?
Fast nu medans jag skriver kom jag på att det inte behöver vara självklart att Götebrog låg i Bohuslän? det kasnke bara låg påpassligt nära Kattegatt även innan Bohuslän införlivades?
hur ligger det till skalmän...

Skriv svar