Om du kan engelska bra så kan du köpa Michelins reseguider och det finns om både Irland och Storbrittannien i stort. Det finns historisk genomgång i båda böckerna. De kostar nog mellan 200-250 kronor och finns i välsorterade bokhandlare.
Stefan
Historia om Irland, Skottland och England
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Djinghis Khan
- Medlem
Det är som jag har sagt - att strida stelt som uppskruvade, mekaniska leksaker funkar dåligt (se mitt inlägg "uppskruvade leksaker"). Disciplin handlar om att kontrollera truppenheter på slagfältet på ett sätt som gagnar ens strategi - inte att en enskild soldat endast kan skjuta - ja ens röra sig över huvut taget - om han först får order till det. Brittiska armén har aldrig fungerat särskilt bra mot krigare som tagit individuella initiativ. Se på zuluerna, skogsindianerna, afghanerna, boerna m.fl.Angus skrev:Jakobitupproret på 1700-talet är väldigt intressant (Bonnie Prince Charlie, Falkirk, Culloden m m), reflektera över hur en till synes ostrukturerad bondearmé flertalet gånger kunde förgöra den vältränade och disciplinerade kungliga brittiska armén.
Annars som sagt, de religiösa konflikterna är väldigt intressanta och än idag aktuella.
//EMS
Aj nu kommer Kapten Gars strypa mig
/Mikael
Tja, britterna besegrade ju tillslut jakobiternaDjinghis Khan skrev:Det är som jag har sagt - att strida stelt som uppskruvade, mekaniska leksaker funkar dåligt (se mitt inlägg "uppskruvade leksaker"). Disciplin handlar om att kontrollera truppenheter på slagfältet på ett sätt som gagnar ens strategi - inte att en enskild soldat endast kan skjuta - ja ens röra sig över huvut taget - om han först får order till det. Brittiska armén har aldrig fungerat särskilt bra mot krigare som tagit individuella initiativ. Se på zuluerna, skogsindianerna, afghanerna, boerna m.fl.Angus skrev:Jakobitupproret på 1700-talet är väldigt intressant (Bonnie Prince Charlie, Falkirk, Culloden m m), reflektera över hur en till synes ostrukturerad bondearmé flertalet gånger kunde förgöra den vältränade och disciplinerade kungliga brittiska armén.
Annars som sagt, de religiösa konflikterna är väldigt intressanta och än idag aktuella.
//EMS
Aj nu kommer Kapten Gars strypa mig![]()
![]()
/Mikael
//EMS
- Djinghis Khan
- Medlem
Jovisst, britterna besegrade alltid sina motståndarew i slutändan. Men ofta först efter att ha åkt på svidande näsbrännorAngus skrev:
Tja, britterna besegrade ju tillslut jakobiternamen vid den tidpunkten flr slaget vid Culloden var den skotska armén utsliten efter en lång reträtt (ev "tillbakadragande för återhämtning och införskaffande av förstärkningar) tillbaka till högländerna.
//EMS