Medeltidsmusik
- Kai Robert
- Medlem
Wisby vaganter är ett bra tips, är från Visby som sagt. Du kan lyssna på några prov på deras sida.
http://gotland.net/wisbyvaganter/
mvh Kai
http://gotland.net/wisbyvaganter/
mvh Kai
Det där med svensk eller nordisk är lite svårt eftersom det knappt finns nån musik bevarad från Norden (även om gängen som fiddlar i ovannämnda tips ju är svenska). SR gav för nåt halvsekel ut sedan en LP-box som hette "Medeltida ballader". Den innehåller om jag minns rätt en LP-skiva med rekonstruktioner (typ bearbetning av texter från nordiska 1600-talssångböcker och sång arrangerad efter mönster från kompsången till färöisk kvaddans) och kanske två eller tre LP-skivor med fältinspelningar av gamla tanter som sjunger folkvisor med rötter i de medeltida balladerna. När jag gick i gymnasiet hade jag en svärfar som ägde nämnda box, och jag satt på nätterna och lyssnade och rös av spänning och välbehag. Kanske något av detta finns på CD.
Ett klassiskt medeltidsalbum som bör ingå i varje samling är "Carmina Burana" med multikulturella Clemencic Consort. Inspelad gissar jag på 60-talet men återutgiven igen och igen (har den på CD). Om man kan sträcka sig också till renässansen och är intresserad av inhemska artister så finns ju också Joculatores Upsaliensis, som har givit ut minst tre eller fyra album i CD-form.
I Stockholm ligger en skivbutik som heter Euroton och som har en hel massa intressant från många av Europas länder.
/ Probstner
Ett klassiskt medeltidsalbum som bör ingå i varje samling är "Carmina Burana" med multikulturella Clemencic Consort. Inspelad gissar jag på 60-talet men återutgiven igen och igen (har den på CD). Om man kan sträcka sig också till renässansen och är intresserad av inhemska artister så finns ju också Joculatores Upsaliensis, som har givit ut minst tre eller fyra album i CD-form.
I Stockholm ligger en skivbutik som heter Euroton och som har en hel massa intressant från många av Europas länder.
/ Probstner
- Djinghis Khan
- Medlem
Rekommenderar starkt den svenska gruppen falsobordone, som främst återskapar musiken under 12-1300-talet. Se gärna också diskussioner kring medeltida musik på historiska världar.
/M
/M