Jaws

varjag
Saknad medlem †

fortsättning på Bläckfisktråden

Inlägg av varjag » 28 november 2005, 00:37

Nog låter detta som en skepparhistoria......Att en 'giant squid' skulle attackera
en människa I VATTNET faller inom det möjligas gräns.....ehuru det verkar
otroligt. En 'octopus' - dvs en åtta-armad variant - avfärdar jag, då de lever
på bottnen. Giant Squids - lever på stora djup, men, sägs komma till ytan på natten.
'Jättebläckfiskar' skapar sensation och nyfikenhet, ngt som inte Jules Verne missade!
De vanliga mindre squids, 'havets stapelföda' - kan t.ex. inte lyfta armarna ÖVER
vattenytan. Ganska nyligen f.ö. - filmades en giant squid av ett japanskt team som
sände ned en kamera med bete på 800 meters djup, ngt som sades vara 'första gången'
det lyckats att filma ett levande djur. De är oerhört talrika öster om Nya Zeelands
syd-ö men alla försök där att filma dem - har slagit fel. My tuppence....Varjag

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 28 november 2005, 09:01

check this out:

http://www.gabourgeois.com/giantocto.html

Fast omöjligt är nog inte att man skulle lyckas dödas av en vanlig åttaarmad heller, jag så ett naturprogram då en pytteliten höll på dra av en dykare cyklopet. Fasiken folk har nog dött på alla sett det går att dö på.
Senast redigerad av 1 Magnus Lindström, redigerad totalt 28 gånger.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 november 2005, 11:12

Tack Magnus - jag kikade på länken, men är skeptisk. Ett sånt vidunder kunde
knappast ha undgått våra marinbiologer.......Talrikt antal av giant squids - eller
delar av dem flyter ju iland hela tiden här och där. Men den där 'tiotonsmollusken'
på bilderna förblir tydligen okänd. 'Bilderna' förefaller tagna omkring 1890-1910 av
omgivningen att döma. Undrar just hur dom kunde omplantera kadavret från en
öde strand till bredvid en trädstam där gubben med hatten står?? :roll: , Varjag

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 30 november 2005, 13:45

Här måste jag ju stiga in i diskussionen, till försvar för jättebläckfiskens farlighet:
http://www.smh.com.au/articles/2003/01/ ... 61702.html
17 januari 2003: Giant squid attacks boat.

Men sedan kan det ju också vara fråga om särskilt ondsinta klerikala män:
http://www.eaudrey.com/myth/seabishop.htm
http://www.eaudrey.com/myth/seamonk.htm

Om vi skall försöka se dessa attacker på båtar som något som möjligen har hänt, så är en möjlig förklaring att den vanligtvis djuplevande jättebläckfisken tvingats upp mot ytan under strid med en val. Det kan ju vara ett sätt att göra jättebläckfisken desorienterad och lättare att tas med. Finns det en båt eller annat föremål vid ytan försöker säkert bläckfisken att klamra sig fast vid detta, hitta en stödjepunkt. Är bläckfisken tillräckligt stor och båten tillräckligt liten, och det dessutom sitter en val i andra ändan av bläckfisken, kan jag tänka mig att båten kan bli dragen under ytan.

Här är förresten bilden på jättebläckfisken utanför den japanska kusten, men här är den på 900 meters djup:
http://news.nationalgeographic.com/news ... squid.html

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 december 2005, 09:12

Widsinth - jag tror inte det var någon tillfällighet - att en fransk båt på Jules Verne-värdlsomseglingen
siktade en jättebläckfisk :lol: ........Varjag

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 1 december 2005, 11:31

varjag skrev:Widsinth - jag tror inte det var någon tillfällighet - att en fransk båt på Jules Verne-värdlsomseglingen
siktade en jättebläckfisk :lol: ........Varjag
Det ger i alla fall tillfälle att skratta åt det man inte vet något om. Om du däremot först hade sökt efter information om denna Jules Verne-världsomsegling... Men jag får väl göra det åt dig istället:
http://www.latitude38.com/LectronicLat/ ... Feb20.html:
Geronimo Off and Running Fast
February 20 - Atlantic Ocean

Blessed by ideal conditions of strong northerly winds and flat seas, Oliver de Kersauson's 110-ft trimaran Geronimo is off to a fast start in her pursuit of the Jules Verne Around The world record. The one time watch captain for French sailing legend Eric Taberly has covered 511 miles in the first 24 hours, an average speed of 21.29 knots. This is four knots slower than PlayStation's average for her record transatlantic crossing, but de Kersauson says he and the crew are taking it easy for the first few days, as a broken mast meant the crew hasn't done much sailing in the last several months.
En världsomsegling med detta namn existerar alltså, kaptenen existerar likaså, liksom hans båt.
Finns det då fler omnämnanden om jättebläckfiskattacken?
http://www.sport.fr/Voile/voi/Un-calama ... 26526.shtm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/2661691.stm

Så du får nog till slut erkänna, Varjag, att jättebläckfiskar existerar, liksom meteoriter existerar.

Namnet var Widsith, förresten.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 december 2005, 11:50

Ledsen Widsith över felstavningen. Men jag tror fortfarande inte på 'jättebläckfiskar'
- f.ö. HUR kunde dom 'räkna armar' under dom omständigheterna? Både en bläckfisk
och en squid i vattnet rör sig mycket snabbt och mest i elongerad form - då det inte
finns en chans att räkna tentakler..dessutom rapporterades 'mötet' i media men
kopplingen mellan Jules Verne och franskt vin - ledde till småleenden över hela världen.
I brist på bättre bevis - ansluter jag mig till de med ett :) - på läpparna, mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 1 december 2005, 12:01

varjag skrev: kopplingen mellan Jules Verne och franskt vin - ledde till småleenden över hela världen.
Jag är hemskt ledsen men det där har jag bara dig som källa till.

Här är en intressant artikel i The New Yorker angående Kersauson och jättebläckfiskar. Ta dig tid att läsa den, den är mycket informativ:
http://www.newyorker.com/fact/content/?040524fa_fact1

Så här skrev den norske kaptenen Arne Grønningsæter om sitt möte med en jättebläckfisk:
I farvannet mellom Hawaii og Aamoa ble mitt skip, M/S Brunswick angrepet av en kjempeblekksprut tre ganger i perioden fra 1930 til 1933. Hver gang brukte blekkspruten samme fremgangsmåte: Den kom bakfra mens vi seilte i en hastighet på rundt 20 – 25 knop. For så å legge seg parallelt med skipet ca 50 meter fra skipssida. Så plutselig snudde den og forsøkte å feste seg til skroget på 3 -4 meters dyp. Det var jo selvfølgelig ikke mulig for dyret og få tak på skipet i en slik posisjon, og under ett av angrepene mistet blekkspruten en arm i propellen da den skled bakover.
Källa: The Norwegian Sea Ecosystem, Hein Rune Skjoldal, 2004.

S.Jonsson
Medlem

Inlägg av S.Jonsson » 1 december 2005, 12:32

I brist på bättre bevis - ansluter jag mig till de med ett Smile - på läpparna, mvh, Varjag
Bild

http://news.nationalgeographic.com/news ... squid.html
Har för mig att det finns nån forskare som har vigt sitt liv åt att föda upp dessa i fångenskap.

Edit: Att jättebläckfiskar existerar trodde jag var bevisat.
Edit2: Ber om ursäkt att jag missade Varjags första inlägg, får läsa trådarna noggrannare nästa gång.
Senast redigerad av 2 S.Jonsson, redigerad totalt 2 gång.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 december 2005, 12:50

m/s BRUNSWICK måtte ha varit ett fantastiskt fartyg...som gjorde 'mellan 20-25 knop' på tidigt
30-tal. Med 3-4 meters djupgående och propeller kanske det var en norsk torpedbåt
på gästning i Stillehavet? Då INGENTING annat gjorde 20+ knop vid den tiden. Förmodar han menar
att destinationen var Samoa - det kanske var en 'oceansångare' i United States Lines?
20 000 ton eller så - men med hyperobservanta passagerare?
Vad betr. NewYorker-länken (låång..) skall jag läsa den med luskam - innan jag kommenterar...
mvh,Varjag

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 1 december 2005, 14:07

varjag skrev:m/s BRUNSWICK måtte ha varit ett fantastiskt fartyg...som gjorde 'mellan 20-25 knop' på tidigt
30-tal. Med 3-4 meters djupgående och propeller kanske det var en norsk torpedbåt
på gästning i Stillehavet? Då INGENTING annat gjorde 20+ knop vid den tiden. Förmodar han menar
att destinationen var Samoa - det kanske var en 'oceansångare' i United States Lines?
20 000 ton eller så - men med hyperobservanta passagerare?
Vad betr. NewYorker-länken (låång..) skall jag läsa den med luskam - innan jag kommenterar...
mvh,Varjag
Jag har väntat lite med att kommentera, så att du själv skulle få upptäcka ditt misstag och rätta till det, men detta har inte skett, så jag tar kaptenens berättelse på svenska istället:
I farvattnet mellan Hawaii och Aamoa (det står så) blev mitt skepp, M/S Brunswick angripet av en jättebläckfisk tre gånger under perioden 1930-1933. Varje gång använde bläckfisken samma taktik: Den kom bakifrån medans vi seglade i en hastighet på 20-25 knop, för att så lägga sig parallellt med skeppet ca 50 meter från skeppssidan. Så plötsligt vände den och försökte att fästa sig på skrovet på 3-4 meters djup. Det är ju självklart inte möjligt för djuret att få fäste om skeppet i en sådan position, och under ett av angreppen miste bläckfisken en arm i propellern då den gled bakåt.
Det sägs alltså inte som du påstår att det är skeppet som har ett djupgående på endast 3-4 meter...

M/S Brunswick var en tanker i norska flottans ägo. Efter 1933 användes den som oljetanker med Panamaflagg av företaget Atlantic Oil, fortfarande med till övervägande delen norsk besättning.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 december 2005, 23:25

Hela m/s BRUNSWICK-historien luktar skröna lång väg.....Om hon nu var en tanker borde en
norrman ha kallat henne m/t Brunswick, inte m/s. Men mest grotesk är den angivna farten -
20-25 knop! Inget handelsfartyg utom passagerarliners, gjorde '20-25 knop' på den tiden, allra
minst ett M/S = ett motordrivet fartyg. Hade farten angetts till 8-12 knop hade jag kanske
lyssnat - 20-25 är fantasier.....mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 2 december 2005, 11:31

Du har läst fel igen, varjag. Det kanske blir lättare att förstå om jag flyttar om ordsatserna i kaptenens berättelse, med märk väl bibehållen betydelse jämfört med originalberättelsen:
Medans vi seglade kom den bakifrån i en hastighet på 20-25 knop

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 2 december 2005, 11:46

Widsith skrev:Du har läst fel igen, varjag. Det kanske blir lättare att förstå om jag flyttar om ordsatserna i kaptenens berättelse, med märk väl bibehållen betydelse jämfört med originalberättelsen:
Medans vi seglade kom den bakifrån i en hastighet på 20-25 knop
Med andra ord var den norska orginalmeningen dåligt skriven. Det hela visar väl hur bortglömda kommatecken och särskrivningar (inte i det här fallet dock) kan ge meningar en helt annan innebörd än som var tänkt.

Hur snabbt kan en bläckfisk ta sig fram egentligen?

/CvD

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 2 december 2005, 12:25

CvD skrev:Hur snabbt kan en bläckfisk ta sig fram egentligen?
Den kan denna sida svara på:
http://nationalzoo.si.edu/Animals/Inver ... motion.cfm
Bläckfiskar kan använda jetdrift för att ta sig fram i hastigheter upp till "25 miles an hour", dvs mellan 20-25 knop....

Ledsen om jag ger er mardrömmar, men ni får nog faktiskt försöka acceptera att jättebläckfiskar finns, är snabba, samt att möjligheten finns att de skulle kunna ge sig på både båtar och människor. Det kan dock finnas en rimlig orsak till denna svårighet att acceptera existensen av jättebläckfiskar:
http://eddie.mit.edu/~jc/humor/Squid.html
:)

Skriv svar