I vilken världsdel ligger Ryssland?
Ett annat (icke-geografiskt) sätt att betrakta Europa österut är att ha kristendomen som ett kriterium. Gränsen blir då föränderlig över tid och mer av en abstraktion - på medeltiden visserligen kanske ungefär sammanfallande med Don men därefter successivt förskjuten österut i samband med rysk inflyttning till Sibirien. Med ett sådant synsätt är Ryssland utan tvivel ett övervägande europeiskt land i kulturell bemärkelse, trots att den huvudsakliga landmassan ligger i det naturgeografiska Asien. Jag antar att skolbarnen i Vladivostok lär sig ungefär samma saker som de i S:t Petersburg. Eller hos oss för den delen. I alla fall i jämförelse med skolbarn i Kina, Korea och Japan.
/ Probstner
/ Probstner
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Om man menar huruvida Ryssland ligger i Europa annat än rent geografiskt (vilket det då gör), så blir det ju bara godtyckliga kriterier (att europas gräns går vid Uralbergen är ju något vi kan etablera i alla fall).
Samma sak med uppfattningen om vad Europa är under olika historiska perioder, eftersom det naturligtvis beror på vartifrån vi får uppfattningen ifrån (en italienare som ser på sin omvärld exempelvis, jämfört med en skotte).
Så jag röstar för den geografiska synvinkeln.
Mvh -Dan
Omvänt så skulle Spanien inte ligga i Europa för att ryssarna inte känner samhörighet med spanjorerna (en ryss som bor i Moskva exempelvis, vilket ligger i Europa och gör denne till europe, som avgör vad en europe är...). Vad enskilda européer känner för samröre med andra européer är alltså alltså ett godtyckligt kriterium.Carolus skrev:Jag tror att de flesta européer har mer samhörighet med varandra än vad de har med Ryssland...
Samma sak med uppfattningen om vad Europa är under olika historiska perioder, eftersom det naturligtvis beror på vartifrån vi får uppfattningen ifrån (en italienare som ser på sin omvärld exempelvis, jämfört med en skotte).
Mvh -Dan
Jo visst, samma sak kan appliceras på en boende i norra Georgien som också ligger i Europa. Men vilket är mest relevent? Moskoviten, Georgiern eller västeuropéen?Dûrion Annûndil skrev:Om man menar huruvida Ryssland ligger i Europa annat än rent geografiskt (vilket det då gör), så blir det ju bara godtyckliga kriterier (att europas gräns går vid Uralbergen är ju något vi kan etablera i alla fall).
Omvänt så skulle Spanien inte ligga i Europa för att ryssarna inte känner samhörighet med spanjorerna (en ryss som bor i Moskva exempelvis, vilket ligger i Europa och gör denne till europe, som avgör vad en europe är...). Vad enskilda européer känner för samröre med andra européer är alltså alltså ett godtyckligt kriterium.Carolus skrev:Jag tror att de flesta européer har mer samhörighet med varandra än vad de har med Ryssland...
Mvh -Dan
- Djinghis Khan
- Medlem
Jag återupprepar mitt argument: Skillnaden mellan den katolska världen och den ortodoxa var/är stor. Ryssland har i den bemärkelsen mer med Grekland - och t.o.m. Etiopien att göra, än med ex. PolenProbstner skrev:Ett annat (icke-geografiskt) sätt att betrakta Europa österut är att ha kristendomen som ett kriterium. Gränsen blir då föränderlig över tid och mer av en abstraktion - på medeltiden visserligen kanske ungefär sammanfallande med Don men därefter successivt förskjuten österut i samband med rysk inflyttning till Sibirien. Med ett sådant synsätt är Ryssland utan tvivel ett övervägande europeiskt land i kulturell bemärkelse, trots att den huvudsakliga landmassan ligger i det naturgeografiska Asien. Jag antar att skolbarnen i Vladivostok lär sig ungefär samma saker som de i S:t Petersburg. Eller hos oss för den delen. I alla fall i jämförelse med skolbarn i Kina, Korea och Japan.
/ Probstner
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Hur menar du då att Europa delades upp efter att nordeuropa blivit protestantiskt? Någon större skillnad där pga religionen?Djinghis Khan skrev:Jag återupprepar mitt argument: Skillnaden mellan den katolska världen och den ortodoxa var/är stor. Ryssland har i den bemärkelsen mer med Grekland - och t.o.m. Etiopien att göra, än med ex. Polen
- Djinghis Khan
- Medlem
Ja, flera historiker har påpekat att en skillnad uppstod mellan den protestantiska och den katolska världen, tyvärr är jag inte så insatt i deras resonemang. Men det finns en avgörande skillnad - de protestantiska delarna av Europa hade sedan länge varit västkristna/katolska, och delade därmed ett gemensamt ursprung och arv med den katolska världen. Ngt sådant arv delade in RysslandDûrion Annûndil skrev:Hur menar du då att Europa delades upp efter att nordeuropa blivit protestantiskt? Någon större skillnad där pga religionen?Djinghis Khan skrev:Jag återupprepar mitt argument: Skillnaden mellan den katolska världen och den ortodoxa var/är stor. Ryssland har i den bemärkelsen mer med Grekland - och t.o.m. Etiopien att göra, än med ex. Polen
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Och hur exakt yttrade sig denna skillnad i ursprung och arv?Djinghis Khan skrev:Men det finns en avgörande skillnad - de protestantiska delarna av Europa hade sedan länge varit västkristna/katolska, och delade därmed ett gemensamt ursprung och arv med den katolska världen. Ngt sådant arv delade in Ryssland
- Djinghis Khan
- Medlem
Ja du kan ju räkna upp ryska uppfinningar och vetenskapliga upptäckter 1300-1800 och jämföra med de som gjordes i Västeuropa under samma period. Du har latinet i väst, grekiskan i öst. Romansk-, gotisk- och renässans-arkitektur i större delen av Västeuropa, medan man var influerade av byzantinska och orientaliska förebilder i Ryssland. Vi kan ju vända på det hela - varför skulle västerländsk och rysk kultur/tradition inte ha varit olika när de har så olika historiskt ursprung? Västeuropa smiddes som sagt samman av den katolska kyrkan och gemenskapen, medan ryssarna fick sitt arv från Bysans, muslimer och hedningar. Den enda del av Ryssland som historiskt sett delvis drogs in i den västliga sfären var republiken Novgorod, men den krossades av och underkuvades under Moskva, som var ett barn av det tatariska "Gyllene horden". Man skulle kunna se de Litauiska besittningarna i nuv. Ryssland som delvis västliga då Litauen blev katolskt, men de slaviska invånarna var i huvudsak ortodoxa och underkuvades ändå snart av MoskvaDûrion Annûndil skrev:Och hur exakt yttrade sig denna skillnad i ursprung och arv?Djinghis Khan skrev:Men det finns en avgörande skillnad - de protestantiska delarna av Europa hade sedan länge varit västkristna/katolska, och delade därmed ett gemensamt ursprung och arv med den katolska världen. Ngt sådant arv delade in Ryssland... Det måste ju finnas en idéhistoriek eller kulturell skillnad här som vi kan sätta fingret på i sådana fall, och då inte bara att de tillhörde två olika samfund...