Du får träffa ungdomar med bättre musiksmak innan du svänger dig med uttryck som "dagens ungdom"Jkpg1977 skrev:Finns det musikgenretillhörigheter idag bland ungdomar? Jag skulle inte vilja påstå det. På grund av utvecklingen jag beskrev ovan så har de i de allra flesta fallen nog bara hört det som spelas på radion och det innebär att de bara hört alla dessa covers på plagierade hits från tidigare. Jag har kompisar som har frågat ungdomar vad de lyssnar på för musik, de har då naturligtvis nämnt den covern från radion som är så populär nu. När dessa ungdomar fått följdfrågan, vad de tycker om originalet, så har många svarat, "vilket original, menar du att det finns en låt som denna bygger på?". Därför menar jag att dagens ungdomar i regel inte vet mycket om musik, de känner bara till den mainstream-musik som spelas på radion.
Anledningen till att popcovers och schlager har blivit så stora på de senaste åren är att "riktiga musikälskare" istället varit banbrytande inom den illegala och även legala nedladdningen. Alltså säljs inga skivor med den mer raffinerande musiken och dessa kan inte redovisas i statistiken så radiokanalerna (inkl. P3) får spela tramspop som fjortisarna fortfarande köper.
Även om pop, riktig rock, hiphop, dansmusik, reggae annars är stenpopulärt, och musiklivet är mer levande än innan enligt många i industrin. Annars kan du se på hur riktiga musikfestivaler har ökat de senaste åren, Hultsfredsfestivalen och Roskilde har varit närmare utsålda.