Sjuk humor om nazismen

Jrgen
Medlem

Inlägg av Jrgen » 18 april 2007, 09:52

Marcus Wendel skrev:Jag minns det stod en del om den när den skulle ha premiär, det hade varit intressant att se åtminstone ett avsnitt.
Del 1
Del 2

Börjar lite halvtaskigt, men blir bättre.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 april 2007, 10:01

...Ihh, det där var inget vidare. Tänker på just MAD som gjorde en satir på Lilla Fridolf: Lilla Adolf, som går på diktatorsklubben och träffar Josef och grabbarna.

Tigranes
Medlem

Inlägg av Tigranes » 18 juni 2007, 14:09

Jo dom kunde förr, eller vågade bryta mot det som var tabu i alla fall,
Nu Är det bara pek pinnar och censur över allt.
Förslag till folkloristisk teori: Kanske skulle man kunna se skämten förr som ett slags säkerhetsventil. Man behövde hantera det hemska på ett skämtsamt sätt. Först ckockerades Europa över naziförbrytelserna och sedan var det dags att ta litet mer lättsamt. Under 1980-talet var t.ex. skämten om AIDS allmänna och uppskattade. Det var en allmän skräck som skulle behandlas och bearbetas.
Men skämten idag får en viss ton av bagatellisering av det skedda. Det finns ju vedervärdiga revisionistiska skolbildningar osv. Nynazism och revisionism har gjort skämten till sina egna osv? Det är stor risk att man går nynazisternas ärenden och skrattar jämsides med de som vill relativisera eller förneka Holocaust. ???

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Re: Sjuk humor om nazismen

Inlägg av NIL » 26 juni 2008, 13:24

Jag har själv ingen teori om varför det är så men visst är det tydligt att det sker svängningar i vad som är tillåtet och "förbjudet".

Exempel:
SVT sände i slutet av åttiotalet ett pilotavsnitt av en amerikansk drama/actionserie som handlade om en amerikansk pluton i vietnam, det resulterade i en storm från vänster vilket resulterade i att man inte sände några fler avsnitt. Ett av de anförda skälen var "man får inte göra pang-pang av vietnamkriget".

I Kalle Anka och hans vänner önskar god jul kan man nuförtiden se en leksak med utpräglat judiskt utseende vandra in i tomtens säck, den sekvensen var bortklippt väldigt länge.

Under sjuttiotalet var det mycket naket och nuppande i SVT produktioner, sådant är ovanligt nu.

Bo Widerbergs "Mannen på taket" är en bra film som jag undviker för att slippa se Sven Wolter naken...brrr :)
Det är knappt med nakna nyckelpersoner i filmer av senare dato.

Lite OT här på slutet:
Jag undrar vad Bo Widerberg hade kunnat göra av en Hamiltonfilm...hmmm.
Äh, det löser sig.

Skriv svar