Skrämmande tidscykel

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Skrämmande tidscykel

Inlägg av tryggve » 4 maj 2009, 17:31

Stefan Lundgren skrev:Jo, jag kunde lika gärna har tagit en annan tidscykel om jag hade velat......Men nu råkade det vara så att jag tog enbart det som hade hänt i Sverige och inte i utlandet. Börjar nu undrar på allvar om jag missade att fylla i det i mitt första inlägg. Det var endast fall i Sverige och inte i utlandet, givetvis har min tidscykel sett annorlunda ut om jag hade tagit motsvarande i utlandet. :D

Stefan
Kolerautbrotten som jag länkade till skedde ju i Sverige, inte i utlandet.... Men är kriterierna att du ska titta på det som sker i Sverige och inte i utlandet så har jag svårt att se hur du egentligen alls kan sortera in pandeminer i dessa tidscykler. Det är ju inte direkt så att spanska sjukan var en svensk företeelse, milt sagt.

För mig verkar detta (liksom Hexmaster redan har påpekat) mest vara någon typ av "data selection bias" för att komma fram till det du vill komma fram till.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 4 maj 2009, 19:14

Denna typ av "data selection bias"-teori verkar inte vara ny. Jag kommer ihåg något gammalt nummer av
illustrerad vetenskap för flera år sen där man tog upp ungefär samma sak fast med andra sjukdomsutbrott än
dem du valt!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 4 maj 2009, 20:34

Giancarlo skrev:Denna typ av "data selection bias"-teori verkar inte vara ny. Jag kommer ihåg något gammalt nummer av
illustrerad vetenskap för flera år sen där man tog upp ungefär samma sak fast med andra sjukdomsutbrott än
dem du valt!
Precis, det går nog att hitta liknande saker med andra årtalskombinationer. Vilket väl knappast är så konstigt, farsoter är ju inget nytt i människans historia. Tyvärr. :-(

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 14 maj 2009, 15:20

Jag minns att när jag var ung pratade vi om en 12-årscykel. 1944 Tyskland, 1956 Ungern, 1968 Tjeckoslovakien och 1980 Afghanistan. Senare missade man 1992 med 2 år och därmed tog cykeln slut.

Skriv svar