Många försöker med denna argumentation få många konstiga påståenden att verka sanna. Inte för att jag tror du gör det. Men som sagt så blir det väldigt svårt att använda en sånt argument som bevis för en händelse även om den är i högsta grad möjlig. Sen så om den här historien är "sann" så har ju kungahuset uppenbarligen inte lyckats gömma undan alla bevis, och då kan man värdera de bevisen som man värderar bevis i vanliga fall.
Javisst, det har du helt rätt i. Jag brukar just därför aldrig använda sånt resonemang för att bevisa saker. Jag använder det däremot för att påpeka möjligheter och logiken i möjligheter. Resonemanget tycker jag stämmer, trots det faktum att det kan missbrukas.
Man kan inte förneka logiken i denna kedja: Det är förbjudet för kvinna att vara otrogen, men kvinna är trots detta otrogen = förstör bevis för att inte bli straffad = finns inga bevis = finns bara skvaller = skvaller används som förtal = skvaller och förtal är oseriöst = sannolikhet bedöms = sannolikheten bedömer att hon inte var otrogen, eftersom det var förbjudet, och ryktet kommer sig av skvaller som användes som förtal.
Det går helt enkelt inte att förneka, att om en drottning var otrogen, så dolde hon det, för det var förbjudet; och eftersom det doldes, finns det inga bevis; eftersom det inte finns bevis, bedöms sannolikheten; och eftersom det var förbjudet, är det inte sannolikt. För mig går det helt enkelt inte att förneka logiken i det resonemanget.
Det innebär förstås inte att jag för den skull tror att varenda skvallerhistoria är sann. Däremot innebär det att jag tror att det logiskt sett kan vara så i de fall en kunglig kvinna faktiskt HAR varit det. Att detta resonemang kan missbrukas av folk som gärna vill att vissa saker ska stämma, innebär inte att det inte stämmer. Allt här i världen kan missbrukas.
Jo men för att låta folk göra det på ett rimligt sätt tycker jag man behöver lite mer fakta i målet. Man behöver inte direkta fakta om det som hände utan mer sannolikheter för att någonting ska hända.
Problemet är att sannolikheter är subjektiva. Man bedömer vad som är sannolikt utifrån sin egen personlighet. Till exempel: vid en diskussion om huruvida Axel von Fersen och Marie Antoinette hade haft samlag eller endast var "själsliga älskande" , ansåg en katolsk rojalist att det var osannolikt att MA skulle haft sex med en annan man, eftersom "hon var katolik" och "visste sin plikt som drottning", oavsett sina personliga känslor. Den här personen resonerade alltså utifrån sin synvinkel. Sånt är nästan oundvikligt: om jag är religiös, så skulle jag förstås i MA:s ställe aldrig ha varit otrogen, och anser det därför osannolikt för även andra - medan jag som självständig och frigjord person skulle anse det lika självklart att inte anse mig bunden av ett arrangerat äktenskap. Man bedömer saker utifrån hur man själv skulle handlat i motsvarande situation. Detta är problemet med sannolikheter: de är subjektiva.
För att kunna erbjuda rejäl fakta skulle jag skulle t.ex. behöva ett DNA-prov på Maria-Teresa och på Louise Marie-Therese.
Det påminner mig om det faktum att man DNA-testat Marie Antoinettes son. Man gjorde inga tester för att bedöma vem som var FADERN dock

. Jag vet dock inte om det var möjligt.
Om de inte visar sig vara släkt så kan ändå historien om det "moriska" barnet ändå vara sann.
Ja, det kan förstås ha varit ett annat barn. Möjligheterna är oändliga.
Det är möjligt att avfärda vissa förklaringar som mindre rimliga.
Ja, men sannolikheter kommer alltid att vara subjektiva.
Då kan man iallafall få en liten hum om vad som är rimligt att tro (det kan vara rimligt att inte tro på en enda hypotes vid avsaknaden av tillförlitlig fakta)!
Exakt! Flera teorier alltid framläggas.
Jag har aldrig trott att du trodde blint på historien och jag vill inte heller gräla. Jag tycker mest det är intressant att diskutera sannolikheten för om historien är sann eller inte. Det finns antagligen inte nog med bevis nu för att jag ska kunna veta om den är exakt sann eller inte. Men jag kan hitta sannolikhet för om de olika hypoteserna kan stämma. Ockhams rakkniv brukar användas som regel i dessa sammanhang: att den hypotes som är enklast och förklarar mest är oftast den sanna
Ja, diskussioner är alltid intressanta, nöjesmässigt sett

. Men eftersom de i slutändan brukar leda till åsikter - något som jag skyggar för i just sådana här sammanhang, eftersom de ofelbart brukar leda till gräl - brukar de inte alltid leda till mycket. Jag är nämligen alltid skeptisk till att bedöma sannolikheter pga av subjektiviteten.
Jag tycker Ockhams rakkniv funkar bäst i teorin om att barnet drabbades av cyanos. Men det beror väl kanske mer på mina fördomar än hur hypoteserna fungerar, så jag gör bäst att vara mer neutral.
Ja, men det är oundvikligt. Cyanos-teorin kan mycket väl stämma. Men det kan även svartbarn-teorin. Verkligheten kan ibland överträffa dikten. Jag är skeptisk till att alltid anse den enklaste teorin som den mest trovärdiga. Sanningen är ju trots allt inte alltid enkel.
Absolut ska man vara neutral, men även en "neutral" måste ju ta ställning till vad som är rimligast.
Ja, men i de flesta fall finns det flera teorier, och flera av dem kan vara rimliga. Subjektiviteten gör att vad som är rimligt varierar stort och är beroende av flera olika saker. Även om man förstås oftast fäster sig vid en teori, bör man erkänna att även andra kan vara rimliga. Själv är jag inte så lockad av att skaffa mig åsikter om sånt här. Min princip är att sålla ut ett trovärdigt urval. Att man sedan kan känna sympati för en av teorierna är en annan sak.
Jag skulle kunna hitta en expert som berättade när och var detta var brukligt. Men det verkar rimligare att Louise Marie-Therese har närbesläktat afrikanskt ursprung än långtgående. Men jag är ju ingen genetisk expert jag bedömer det bara efter mina amatör-"fördomar".
Ja, det är alltid klokt. Man bör aldrig bara lita på en uppgift. Jag håller med om att hon inte ens ser ut att ha en vit förälder. Men jag är inte heller någon genetik-expert.
Läste första gången om denna moderna myt i Bengt af Klintbergs "Råttan i pizzan". Ska försöka läsa om den igen och hitta lite mer om myten. Om jag hittar något intressant så återkommer jag hit!
Gärna det. Sånt är intressant. Jag hörde någon gång om en italiensk adelsdam på 1600-talet som ska ha fött ett svart barn. Förklaringen var : Hon hade tittat för ofta på en tavla av en svart man under graviditeten
Något har ju hänt och det kanske har upplevts olika, men likväl har samma sak hänt dem! Jag tror absolut vi kan nypa denna sanning i nackskinnet.

Ja, även på den tiden var sannolikheten subjektiv: hovet kan mkt väl ha misstänkt otrohet därför att det verkade mest sannolikt enligt deras synvinkel eftersom dom själva ju ofta var otrogna

Men sant kan det ju vara ändå. Men nej, jag tror nog att sanning är något man får ge upp. Sannolikhet är det bästa man kan åstadkomma, och det landar alltid i subjektivitet.