Äkta rasism.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Äkta rasism.

Inlägg av Hans » 12 augusti 2025, 13:20

Intressant, så att vi blev vita har att göra med att det var en evolutionär fördel att få i sig D-vitamin i den kalla norden?

Någonstans har jag läst att blå ögon däremot beror på sexuellt urval, rätt?

MVH

Blåögd Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 12 augusti 2025, 13:52

Efter istiden kom det ju hit ett mörkhyat folk med blå ögon. De kom norrifrån via Norge. I ungefär Bohuslän mötte De ett ljushyat söderifrån kommande folk.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 12 augusti 2025, 14:20

adlercreutz skrev:
12 augusti 2025, 09:29
Det man får ha i åtanke är såklart att spridningen inom en grupp kan vara större än skillnaden mellan olika gruppers genomsnittliga person, och att det sällan är hårda gränser mellan etniciteter utan mer mjuka kontinuerliga övergångar, plus att folk flyttar och har flyttat mellan olika ställen sen lång tid tillbaka.

Med det sagt är väl hudpigment en lågt hängande frukt, mer specifikt så ger det oss olika risk för hudcancer. Nordamerikas och Oceaniens färger visar nog att det skett en viss migration dit från Europa, i ett evolutionärt perspektiv var det typ igår. Antar att ozonhål och sånt påverkar också iofs, men även inom ett visst land kan man se skillnader beroende på pigmentering om jag fattat det rätt.

Bild
Man kan undra över hur mycket kultur påverkar. Spontant kan man ju tro att européer är mer för sol och bad och salta dopp.

Intressant att Papua/Nya Guinea tycks vara något mer drabbade. Kanske finns det någon genetisk skillnad där, men vem vet.

Här är en artikel som säger att maorier löper större risk att drabbas än andra stillahavsfolk, och kanske är på ett liknande sätt i Papua/Nya Guinea. Läs på sidan 215. Men det står också att de inte riktigt vet varför, och ett förslag är att maorierna har bättre sjukvård än vad det finns på andra öar.

https://pacifichealthdialog.org.fj/Volu ... eoples.pdf

När jag googlade runt bad jag om en jämförelse mellan Indonesien och Papua/Nya Guinea, och då såg jag att det där åtminstone fanns en mutation som väl medför ökad risk.

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 12 augusti 2025, 15:37

koroshiya skrev:
12 augusti 2025, 13:19
Kolla på eskimåerna - di äro icke så vita. Vad som sägs där är väl att de får i sig d-vitamin genom födan.
Ja, det kan säkert ligga nåt i det. Intressant aspekt :)
koroshiya skrev:
12 augusti 2025, 14:20
Man kan undra över hur mycket kultur påverkar. Spontant kan man ju tro att européer är mer för sol och bad och salta dopp.

Intressant att Papua/Nya Guinea tycks vara något mer drabbade. Kanske finns det någon genetisk skillnad där, men vem vet.

Här är en artikel som säger att maorier löper större risk att drabbas än andra stillahavsfolk, och kanske är på ett liknande sätt i Papua/Nya Guinea. Läs på sidan 215. Men det står också att de inte riktigt vet varför, och ett förslag är att maorierna har bättre sjukvård än vad det finns på andra öar.

https://pacifichealthdialog.org.fj/Volu ... eoples.pdf

När jag googlade runt bad jag om en jämförelse mellan Indonesien och Papua/Nya Guinea, och då såg jag att det där åtminstone fanns en mutation som väl medför ökad risk.
Ja, det finns nog som för nästan alla former av cancer en kombination av olika saker som påverkar rapporterad risk, där hudfärg bara är en. Därför kan det vara knepigt att jämföra enskilda länder, se på Nord- och Sydkorea till exempel där genetiken borde vara hyfsat lika på befolkningsnivå. Man kan tänka sig att det bland olika länder finns skillnader i t.ex.

-annan genetik än hudpigment
-solexponering på grund av livsstil (arbete, skönhetsideal, semestervanor osv)
-solexponering på grund av väder/latitud
-UV-nivåer
-livsstil i övrigt (kost, motion)
-livsmiljö (bostad, arbetsplats, trafik, kemikalier, strålning)
-upptäcktssannolikhet i sjukvården
-rapportering av statistik

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 augusti 2025, 15:45

adlercreutz skrev:
12 augusti 2025, 15:37
...
-rapportering av statistik
Ytterst sant.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 12 augusti 2025, 17:02

Hudfärgen är det vanligaste försöket att dela in folk i raser men i Afrika söder om Sahara finns en grupp san-folket, som är världens kortaste folk. Där finns också nasaierna i Tanzania som är världens längsta folk. Att klumpa ihop dem i samma "ras" känns knepigt

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 augusti 2025, 17:14

Jepp. Skillnaderna inom Afrika är större än alla utanför då de kom ifrån en ganska liten grupp som utvandrade.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 12 augusti 2025, 20:39

adlercreutz skrev:
12 augusti 2025, 15:37
koroshiya skrev:
12 augusti 2025, 13:19
Kolla på eskimåerna - di äro icke så vita. Vad som sägs där är väl att de får i sig d-vitamin genom födan.
Ja, det kan säkert ligga nåt i det. Intressant aspekt :)
En annan jag såg nu - förutom det jag hade hört - är att de egentligen får ganska mycket sol, och att is och annat gör att den faktorn förstärks.

Men visst får de d-vitamin från fisk och djur.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 12 augusti 2025, 21:42

adlercreutz skrev:
12 augusti 2025, 09:29
... men även inom ett visst land kan man se skillnader beroende på pigmentering om jag fattat det rätt.
...
I jätteländer är det lätt att se skillnader. Jag skrev ju om kinesiskor i tråden om det postvästerländska världen. Ser man på kartan är det en skillnad mellan södra Kina, och norra. Och det är ju inte så konstigt. Från södra Yunnan till den nordliga gränsen i Dongbei är det 400 mil.

Med tanke på att alla inte heller är hankineser, är det inte konstigt om man kan upptäcka skillnader. I Yunnan dräller det av olika folk.

Kina är egentligen ett imperium, liksom man kanske kan säga att Indien är det. Hankineserna bodde verkligen inte i hela området från början.

I Indien kan det också finnas stora skillnader, och där finns människor med ljusa ögon.

En rolig - om det nu är rätt ord - mutation - eftersom jag skrev om Papua-Nya Guinea, är att där finns blonda människor.
blondisar.jpg
blondisar.jpg (29.81 KiB) Visad 2284 gånger
Jag undrar om det är av samma orsak som vår hårfärg. Annars är ju håret inte likadant.

[Inläggsförfattaren blev osäker om bildens äkthet, se längre ner./Hans]

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 12 augusti 2025, 22:55

Om vi flyttar oss från människor till hästar så finns det mängder med sätt att vara vithårig på, styrt av olika gener och genkombinationer. Därför kan nog barnen på bilden vara vithåriga på ett annat sätt än vi nordisar.

PS de flesta blonda flickor idag är ju blonda på konstgjord väg.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 augusti 2025, 00:03

Många, ja men inte alla. Jag kände en riktig blondin förra årtusendet, det var inte bara håret på huvudet som var blont.

Jag var jätteblond som barn men inte senare. Så jag inbillar mig att det gäller också kvinnor. Men att vara blonda gör dem mer ungdomliga och attraktiva på marknaden. Min teori.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 13 augusti 2025, 00:26

Hans skrev:
13 augusti 2025, 00:03
Många, ja men inte alla. Jag kände en riktig blondin förra årtusendet, det var inte bara håret på huvudet som var blont.

Jag var jätteblond som barn men inte senare. Så jag inbillar mig att det gäller också kvinnor. Men att vara blonda gör de mer ungdomliga och attraktiva på marknaden. Min teori.

MVH

Hans
Samma för barnen jag visade. I puberteten brukar håret mörkna, men det blir inte brunt eller svart. Det är likadant i vår familj. Morsan var tämligen blond, men fick ett mörkrött flammigt hår. Det var likadant för barndomskärleken - min alltså - och även för mig, fast jag sällan var ljusblond.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 augusti 2025, 00:32

Fast med tiden blir håret ljust igen.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 13 augusti 2025, 00:33

Markus Holst skrev:
12 augusti 2025, 22:55
Om vi flyttar oss från människor till hästar så finns det mängder med sätt att vara vithårig på, styrt av olika gener och genkombinationer. Därför kan nog barnen på bilden vara vithåriga på ett annat sätt än vi nordisar.

PS de flesta blonda flickor idag är ju blonda på konstgjord väg.
Det är vad jag tror också.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 13 augusti 2025, 04:02

När jag tittar närmare är jag osäker på att det jag skickade är en riktig bild. På killen till höger är det ett annat ljus från huvud till kropp, och väl lite så på den till vänster också. Ja, det är nog fejk, som jag inte tänkte på när jag skrev.

Här är är väl en bild som är ok då.
nyblond.jpg
nyblond.jpg (34.2 KiB) Visad 2253 gånger
Hur som helst finns det blondisar där - eller vithåriga.

Kanske ska jag ta bort den tidigare?

Markus kan bestämma.

Skriv svar