Barocken.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 17 augusti 2003, 23:03

min vänn, hoppas att du lyckas bättre än mig.

nu kom jag på en bättre förklaring:

en epok där lyx och svält stod brevid varandra, där det ena dagen var fest och andra dagen så kämpade man mot lungsoten. enda dagen sjöng man, andra grät man.

//Palle

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 17 augusti 2003, 23:26

super_palle skrev:en epok där lyx och svält stod brevid varandra, där det ena dagen var fest och andra dagen så kämpade man mot lungsoten. enda dagen sjöng man, andra grät man.
Det gäller väl de flesta tidsperioder, i och för sig ...

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 17 augusti 2003, 23:29

njae, inte riktigt. i det moderna samhället så är vi ganska jämna i temperament. det var mest det som är skillnaden. då kunde det gå ganska fort i växlingarna.

//Palle

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 18 augusti 2003, 00:03

super_palle skrev:njae, inte riktigt. i det moderna samhället så är vi ganska jämna i temperament.
Det gäller väl fortfarande de flesta tidsperioder, även om vi just nu (åtminstone den välbärgade minoritet som lever i den rika i-världen) befinner oss i ett av undantagen som bekräftar regeln.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 18 augusti 2003, 00:46

jo, det är sant. visst gäller den så gott som enda fram till 1800talet. men jag tycker mer om 160 och 1700talet bland alla dessa perioder eftersom dom endå var påväg mot det moderna men hade mycket gammalt kvar. en mix helt enkelt.

//Palle

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 18 augusti 2003, 00:57

super_palle skrev:jo, det är sant. visst gäller den så gott som enda fram till 1800talet. men jag tycker mer om 160 och 1700talet bland alla dessa perioder eftersom dom endå var påväg mot det moderna men hade mycket gammalt kvar. en mix helt enkelt.

//Palle
Jag tycker att 1800-talet mer är mixen mellan gammalt och nytt, 1600 och 1700-talen lutar mer åt det äldre än det nya.

/Jonathan

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 18 augusti 2003, 01:12

Härstammar uttrycket "barockt" från samma tid?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 18 augusti 2003, 04:19

Kynes skrev:Härstammar uttrycket "barockt" från samma tid?
Beteckningen "barocken" (och "barock"), som inte är en tidsperiod utan en konstinriktning (med olika tidsutsträckning i olika konstarter) användes som en starkt nedsättande term av vissa författare och konsthistoriker från början av 1800-talet. Det finns flera olika, omdiskuterade teorier om varifrån ordet kommer.

Som allmänt brukad beteckning på den stil inom konst, litteratur, musik osv som vi numera kallar "barocken" har den bara använts sedan slutet av 1800-talet.

Användarvisningsbild
Abs0
Medlem

Inlägg av Abs0 » 18 augusti 2003, 17:21

Tackar.
Jag klagar inte på din beskriving. Nu vet jag allafall lite mer om denna tidsperiod och vad som hände då. Om jag skall vara ärlig så är jag inte så förtjust i 1600- 1700-talet, men kan nog få upp ögonen för det ju mer jag vet/lär

// Schwabegger

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 18 augusti 2003, 17:23

Abs0 skrev:Tackar.
Jag klagar inte på din beskriving. Nu vet jag allafall lite mer om denna tidsperiod och vad som hände då. Om jag skall vara ärlig så är jag inte så förtjust i 1600- 1700-talet, men kan nog få upp ögonen för det ju mer jag vet/lär

// Schwabegger
Vilken tid är du mest intresserad av?

/Jonathan

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 18 augusti 2003, 17:24

Panzerfaust skrev:
super_palle skrev:jo, det är sant. visst gäller den så gott som enda fram till 1800talet. men jag tycker mer om 160 och 1700talet bland alla dessa perioder eftersom dom endå var påväg mot det moderna men hade mycket gammalt kvar. en mix helt enkelt.

//Palle
Jag tycker att 1800-talet mer är mixen mellan gammalt och nytt, 1600 och 1700-talen lutar mer åt det äldre än det nya.

/Jonathan
jo, visst lutar det mer mot det äldra, men det är påväg mot det moderna...alla har vi olika smak.

//Palle

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 18 augusti 2003, 17:31

Abs0 skrev:Om jag skall vara ärlig så är jag inte så förtjust i 1600- 1700-talet [...]
Jag kan ju tillägga att barocken som stilepok i första hand handlar om 1600-talet - inte om 1700-talet. Inom vissa konstarter (t ex litteraturen) börjar impulserna redan under sista slutet av 1500-talet, medan främst musiken (som ofta ligger några decennier efter de andra konstarterna i epokindelningen) räknar barocken som dominerande stilriktning ända till 1750 (symboliskt valt årtal eftersom Bach dog då). Alla de populärt sett mest kända barockkompositörerna verkade närmare bestämt under 1700-talet och inte 1600-talet: Bach, Händel, Scarlatti och Vivaldi. 1600-talets barockmusik (som också är mycket spännande!) har dock egentligen inga större likheter med denna sena 1700-talsbarock, så egentligen borde man kanske inte kalla Bach och hans samtida för barock överhuvud taget om man vill synkronisera med de andra konstarterna ...

Användarvisningsbild
Abs0
Medlem

Inlägg av Abs0 » 18 augusti 2003, 17:32

Panzerfaust skrev:
Abs0 skrev:Tackar.

// Schwabegger
Vilken tid är du mest intresserad av?

/Jonathan
1800- 1900-talet lockar mig mera. Vid kommer närmare nutid men ändå så är det så långt bort. Mycket intressant hinner hända under den tiden, och eftersom jag är väldigt intresserad av Politik. Politiken syns tydligare och mycket nytt kommer till, kapetalism, anarkism, m.m

// Schwabegger

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 18 augusti 2003, 17:37

Lindir, jo, återigen har du rätt. anledningen till att jag drog in 1700talet var för att jag är ikntresserad av det av samma anledning som jag är intresserad av barocken och 1600talet (två saker som är ganska nära knutna).

//Palle

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 18 augusti 2003, 20:43

Vlad Fodorsky skrev:Någon mer än jag som tycker att denna era (unggefär 1610-1720) är väldigt intressant(och konstig)?
Jag håller nog med om att den kan uppfattas som konstig, även om man väl bör vara försiktig med att värdera epoker. Kanske kan man se den som den period då den kristna religionen för sista gången satte sin prägel på kulturen i sin helhet.

Man brukar visserligen se 1600-talet som århundradet då det "moderna" Europa tog sin början. Den sekulariserade filosofin och naturvetenskapen började gradvis vinna mark, och konst och kultur kunde på allvar ge uttryck för livsglädje, vällevnad och "ära". Men samtidigt så verkar det som om man på något vis hade skuldkänslor för dessa starka känslor för jordelivet, och kompenserade med det oerhörda dödsmedvetande som är så karakteristiskt för barocken. Mitt bland överdådet så trängs hela tiden vanitas-motiv i form av dödskallar, benknotor, timglas och vissnade blommor. Epoken är på något vis dubbelt extrem, upptar i sig både medeltidens allvarliga inriktning på det hinsides och renässansens förtjusning i människan och världen, och driver dem till sin spets.

Inom poesin kan ju denna kärlek till yppighet och överflöd ta sig uttryck i en pratighet som i våra ögon är närmast outhärdlig. Men det finns ju också typiska "barock"-dikter som är mycket njutbara, som t.ex. Samuel Columbus' Lustwin Danssar en Gavått mäd de 5. Sinnerne med dess välkända slutstrof.

Synen
INgen må mig thäd förneeka, at jag wackert älska må:
Wackra Roser, wackra Lilljor, leker ögat gärna på.
Wackra Seeder gör jag Heeder, wackra Laater, wackra dater:
Wacker Fogel, wacker Fjäder, wacker Flicka, wackra Kläder.

Hörsslen
INgen må mig däd förneeka, at jag lustigt älska må,
Lustig Sång ock lustig Skämtan, lyder öhrat gärna på.
Frisk Trummeeta, Puka, Trumma, Lustigt om mijn öhron brumma:
Clav-Cymbal, Fiol och Luta, Må jag stundom ey förskjuta.

Smaaken
INgen må mig thäd förneeka, at jag liufligt älska må.
Ljuflig maat ock ljufwe drycker, leeker Tungan gärna på.
Kookat, lagat, steekt ock sudit, Ha'r mig aldrig änn mootbudit:
Ljufligt Wijn därpå at taaga, Kan min Maga ock fördraga.

Luckten
INgen må mig däd förneeka, at jag Wälluckt älska må,
Wälluckt Hiert' ock Hierna styrcker, friskar Mood och Blood ock så.
Oliban, Jassmin ock Ambra, Friskar opp mijn Kist- och Kambrar;
Rosen-Benzoe-Tinctura, Hand ock Kinder lijfligt skura.

Känslen
INgen må mig däd förneeka, at jag kärligt älska må:
Kärlig Leek, och kärlig Skämtan, sicktar all Natur uppå:
Lärcke-kirr ock Dufweputter, Tuppeknorr och Orrekutter,
Går dock äntlig ut där på, At Hahnan Hönan nalkas må.

Men visst är det svårt att använda begrepp som "barock" som epokbeteckningar, även om det förstås är vanligt. Vilka är t.ex. de gemensamma nämnarna mellan en barockbyggnad och ett stycke barockmusik?

Skriv svar