Quiz: Rysslands historia
- Niedzwiadek
- Medlem
Re: Quiz: Rysslands historia
Jag har ingen aning egentligen och skjuter från höften när jag gissar på ångfärjan Malmö. Anledningen till att vågar ta en sådan vild gissning är att jag i skrivande stund sitter 100 meter ifrån Kockums huvudkontor 
Tyvärr - men här blev det inte ens en ''tavelträff''.......Niedzwiadek skrev:Jag har ingen aning egentligen och skjuter från höften när jag gissar på ångfärjan Malmö. Anledningen till att vågar ta en sådan vild gissning är att jag i skrivande stund sitter 100 meter ifrån Kockums huvudkontor
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ny vild gissning: Kuban.
Nej. Denne Generallöjtnant, kan sägas ha varit VD i rederiet......Stellan Bojerud skrev:Ny vild gissning: Kuban.
- Bilagor
-
- Hade himmelsblå axelklaffar.jpg (9.25 KiB) Visad 2707 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Aha! Gulag-flottan. Ivan Nikishov. Ett av slavskeppen var "Sovietskaja Latvija" som var ett Kockumsbygge.
Och Stellan har kollen! Ja, det är SOVIETSKAYA LATVYA,(ex CHILDAR, ex AKRE, ex HERCOG JEKABS) ett av Dalstrois Slavskepp. Som fraktade GULAG's mänskliga avfall från Vladivostok och Nakhodka - till Magadan och Kolyma. - och bortom, till hamnar i Norra Ishavet, dit inga vägar fanns..... Rekommenderad läsning: Stellan seglar vidare, VarjagStellan Bojerud skrev:Aha! Gulag-flottan. Ivan Nikishov. Ett av slavskeppen var "Sovietskaja Latvija" som var ett Kockumsbygge.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
En handlingsktaftig kvinna, Vem, vad?
Fanya Kaplan, hade hon siktat bättre, hade världen blivit av med Lenin redan 1918
, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Hon hade dålig syn, men det har inte Varjag, som går vidare.
Tack Stellan.....syns mig som om just denna tråd blivit mer eller mindre en duett, mellan mig och Stellan
Saknas intresse? Kunskaper?? - bland andra forummedlemar??? I ett så oerhört rikt ämne ---
Jag lämnar frågan fri - med hopp att någon annan spelare än oss två - ställer en fråga!
mvh till alla, Varjag
Saknas intresse? Kunskaper?? - bland andra forummedlemar??? I ett så oerhört rikt ämne ---
Jag lämnar frågan fri - med hopp att någon annan spelare än oss två - ställer en fråga!
mvh till alla, Varjag
Jag hugger 
Vem är mannen med den vilda frisyren?
/CvD
Vem är mannen med den vilda frisyren?
/CvD
- Bilagor
-
- vildfrisyr.jpg (74.32 KiB) Visad 2651 gånger
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Eisenstein...
Hans K
Hans K
Visst är det Sergei Eisenstein, regissören bakom Pansarkryssaren Potemkin.
Nästa blini går till Schweiz
/CvD
Nästa blini går till Schweiz
/CvD
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
En omisskännlig nuna - hans expressiva propaganda-filmer kunde förföra den mest hårdhudade och ensidigt tänkande prolet...
Här en staty som står någonstans - var, och vem är upphovsmannen, och tja, vem förställer det?
Hans K
Här en staty som står någonstans - var, och vem är upphovsmannen, och tja, vem förställer det?
Hans K
Antar att det föreställer Peter I
/CvD
/CvD