Quiz: Rysslands historia
Re: Quiz: Rysslands historia
NS Arktika som i slutet av sommaren -77 befann sig på ungefär 90 grader nordlig bredd, men den exakta longituden känner jag inte till? 
Rätt, den sovjetiska ''atom-isbrytaren'' ARKTIKA nådde 90-grader Nord, alltså Nordpolen - den 17:e augusti 1977.Amund skrev:NS Arktika som i slutet av sommaren -77 befann sig på ungefär 90 grader nordlig bredd, men den exakta longituden känner jag inte till?
Hon var det första övervattensfartyget i världen - att nå genom isen till Polen!
Amund vid ''90-Nord''
Du sätter ny kurs, Varjag
Tack Varjag! På denna målning ser vi hur en rysk styrka anfaller uppstudsiga undersåtar. Var och när?
Vi är mycket långt från Europa och inte i Sibirien. 
Två år innan hade infödingarna massakrerat ca 400 ryssar. Nu kom ryssarna tillbaka med örlogsskeppet Neva för att göra upp räkningen, många av infödingarna kom sedermera att konvertera till den Grekisk ortodoxa tron istället för såna här natureligioner.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Som Wiki skriver: "Slaget vid Sitka (engelska: Battle of Sitka, ryska: Битва при Ситке) var en drabbning år 1804 i dåvarande Ryska Amerika mellan Rysk-amerikanska kompaniet och Tsarryssland och Tlingitfolket."
Den menar nog Amund...
Hans K
Den menar nog Amund...
Hans K
Ja Sveahk har hittat den händelse jag sökte. Det lät lite kul med grekisk ortodoxa indianer, lite omväxling för Tlingiterna mot Shamanerna och Presbyterianismen.sveahk skrev:Som Wiki skriver: "Slaget vid Sitka (engelska: Battle of Sitka, ryska: Битва при Ситке) var en drabbning år 1804 i dåvarande Ryska Amerika mellan Rysk-amerikanska kompaniet och Tsarryssland och Tlingitfolket."
Den menar nog Amund...
Hans K
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Indian_River
http://en.wikipedia.org/wiki/Tlingit_people
Från Alaska åker vi via Alperna tillbaka till Rusernas rike!
- sveahk
Tack, och ja, vi är i hemlandet igen, i en stad, där en upphetsad folkmängd......är i begrepp att låta sin frust och sitt hat släppas fri mot en speciell folkgrupp.Var och när är vi?
Hans K
Hans K
- sveahk
Det är krig...
Hans K
Hans K
"Judehatets svarta bok" säger att flera pogromer ägde rum 1905. De värsta var tydligen i Kisjinov och i Kiev. Min gissning är Kiev eftersom man ser en ringmur i bakgrunden. Det finns eller fanns ju ett Kreml även i den staden.
- sveahk
För en gångs skull var det inte judarna som här attackerades - nej, en annan folkgrupp gällde det, i en stad som ännu inte var huvudstad...
Hans K
Hans K
Alltså, en antitysk pogrom i Moskva 1914 (?). Det var något nytt. Fast antityska stämningar fanns det gott om 1914. Har hört talas om att vissa britter 1914 lät avliva sina schäfrar på grund av deras rasbeteckning, "German Shepard".
- sveahk
Den ger vi rätt - vad vi ser på bilderna är den anti-tyska pogromen i Moskva som ägde rum mellan den 27 och 29 maj 1915. Källor beskriver 732 förstörda platser: affärer, lagerlokaler, kontor och även privatvåningar. Skador som uppgick till över 50 millioner Rubel. Personskador känner jag inte till.
...och så blev det Lasses fråga!
Hans K
...och så blev det Lasses fråga!
Hans K
Tackar. Vi går till mer fredliga förhållanden.
Vad är sambandet mellan personen och den lätt anskrämliga byggnaden?
Vad är sambandet mellan personen och den lätt anskrämliga byggnaden?
- Bilagor
-
- Namngivare.jpg (37 KiB) Visad 143 gånger
-
- Administrationscenter.JPG (48.77 KiB) Visad 143 gånger
- sveahk
Talaren är italienaren Palmiro Togliatti, en kommunistisk boss i sitt hemland - så jag förmodar att byggnaden tillhör Fiat/Lada fabriken i den ryska staden Toljatti...
Hans K
Hans K