Quiz: Kulturhistoria
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Quiz inom kriminalhistoria
Johan Filip Nordlund, förekom i bl a polisunderrättelser vid flertal tillfällen under 1890-talet och han mördade fem personer på ångslupen Prins Carl den 17 maj 1900 och avrättades på Västerås länsfängelses gård den 10 december.
Frågan är fri!!!
Stefan
Frågan är fri!!!
Stefan
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Quiz: Kulturhistoria
Medan vi väntar på Giancarlo - här en pausfråga:
Vad hade dessa två artister gemensamt? Hans K
Vad hade dessa två artister gemensamt? Hans K
Ja bortsett från att bägges förnamn började på M - så hade bägge ''vitnat'' sina ansikten för sina scenroller. Marceau med smink, Jackson med okända metoder..... 
- sveahk
...nja, jag tänker med en viss rörelse på en viss gemensam rörelse...
Hans K
Hans K
Re: Quiz: Citat av historiska personer
Ursäkta dröjsmålet, här kommer ett nytt citat (min översättning):
"Har ni inte förstånd att sluta, era satans klåpare?"
/G:son
"Har ni inte förstånd att sluta, era satans klåpare?"
Månne det inte är Urho Kaleva Kekkonen som visar den charmigare sidan... 
Nog var det ju han, i ett brev till strejkande tågklarerare på 70-talet. Gubbarna förstod vad han ville, och avslutade strejken omedelbums. Din fråga.Schwemppa skrev:Månne det inte är Urho Kaleva Kekkonen som visar den charmigare sidan...
Tackar
Kekkonen hade ju redan under sin livstid antagit vissa mytiska proportioner, en landsfader inte helt olik gamle kung Gustav Vasa. Han kunde vara tvär, ogin och mycket långsint om han ville. Hans sk. kvarnbrev till folk som han ansåg behöva en uppsträckning (tex. strejkande tågklarerare) var fruktade.
Anekdoterna om Kekkonen är många. Har är en - vars autenticitet jag något betvivlar:
Kekkonen var på landskapsresa och besökte en bondgård och blev serverad kaffe. Det gick sig inte bättre än att han råkade spilla av kaffet på bordduken, och bad så mycket om ursäkt av husfrun. "Asch, det gör absolut ingenting" svarade hon.
En stund senare råkade husbonden också spilla på bordduken, vartill husfrun "Ja se där har vi en slarver till!"
En tid senare fick husbondeparet ett tackbrev (i vissa versioner en ny bordduk) undertecknat "Den förste slarvern".
Ja, nytt citat... Det måste jag fundera på. Återkommer.
Anekdoterna om Kekkonen är många. Har är en - vars autenticitet jag något betvivlar:
Kekkonen var på landskapsresa och besökte en bondgård och blev serverad kaffe. Det gick sig inte bättre än att han råkade spilla av kaffet på bordduken, och bad så mycket om ursäkt av husfrun. "Asch, det gör absolut ingenting" svarade hon.
En stund senare råkade husbonden också spilla på bordduken, vartill husfrun "Ja se där har vi en slarver till!"
En tid senare fick husbondeparet ett tackbrev (i vissa versioner en ny bordduk) undertecknat "Den förste slarvern".
Ja, nytt citat... Det måste jag fundera på. Återkommer.
- Bilagor
-
- Urho2.jpg (22.97 KiB) Visad 893 gånger
Okej, funderat (min översättning)
"Åldern visar egentligen bara vilka barn vi förblir"
"Åldern visar egentligen bara vilka barn vi förblir"
- sveahk
...
Hans K
- Royal Navy
- Medlem
Re: Mat- och dryckhistoriequiz
Appropås Mint Julep. I Bercelona serveras en utmärkt, i en liten cocktailbar, 5 meter in på en tvärgata, längst uppe på La Rambla. Den kostar inga jättepengar och baren är väl värd ett besök före en middag. Inredningen är från 1933, då baren grundades, grundarens dotter driver fortfarande stället, bartpersonalen, som alla är skickliga, är iklädda svarta korta jackor, svart fluga, vit skjorta och svarta byxor med revärer.
Som sagt väl värd ett besök, men det går inte att få "En Stor Stark" eller "Ett Glas Rött"!!
Och det bästa av allt, dom tar inte kort.
Som sagt väl värd ett besök, men det går inte att få "En Stor Stark" eller "Ett Glas Rött"!!
Och det bästa av allt, dom tar inte kort.
Tysk poet, författare och humanist...
Ingen...
Marcel Marceau inspirerade MJ till moonwalken, dvs att illusoriskt gå mot vinden.
Mel Brooks "Silent Movie" ingår i allmänbildningen...
http://www.collegehumor.com/video:1777190
Marcel Marceau inspirerade MJ till moonwalken, dvs att illusoriskt gå mot vinden.
Mel Brooks "Silent Movie" ingår i allmänbildningen...
http://www.collegehumor.com/video:1777190
- sveahk
Hermann Hesse...?
Hans K
Hans K
- sveahk
Ahhh, Schwemppa, du räddade mig ur frågesportens återvändsgränd!
Just det, ze Moonwalk, inte uppfunnen av Marceau, men helt säkert han som gjorde den berömd, så berömd att Michael Jackson senare bakade in den i sina upp- och framträdanden!
Schwemppa, med varm hand, varsågod!
Hans K
Just det, ze Moonwalk, inte uppfunnen av Marceau, men helt säkert han som gjorde den berömd, så berömd att Michael Jackson senare bakade in den i sina upp- och framträdanden!
Schwemppa, med varm hand, varsågod!
Hans K