Rätt.sveahk skrev:J.D. Salinger...?
Hans K
Quiz: Kulturhistoria
Re: Quiz: Kulturhistoria
Re: Quiz: Citat av historiska personer
Yttrandet har blivit känt som ett exempel på ytterst taskig engelska...
- Bilagor
-
- yttraren.jpg (5.05 KiB) Visad 1191 gånger
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Tack Jokke, det var, och är ett svårfångat fotografiskt motiv, Salingers nuna... 
Om möjligt den enda touchen av "kultur" på de amerikanska bombflygplanen under andra världskriget, var möjligtvis deras "nose art". Ofta inspirerade av en icke-amerikansk artists kurviga penseldrag...
Vem var han?
Hans K
Om möjligt den enda touchen av "kultur" på de amerikanska bombflygplanen under andra världskriget, var möjligtvis deras "nose art". Ofta inspirerade av en icke-amerikansk artists kurviga penseldrag...
Alberto Vargas kanske? Visserligen sydamerikansk... 
- sveahk
Ja, naturligtvis var det Vargas kvinnor
som mer eller mindre professionellt smyckade många B-17 och B-24:or - Vargas var född i Peru - ej US-amerikansk var vad jag menade...
Schwemppas fråga!
Hans K
Schwemppas fråga!
Hans K
Kulturhistoria är härligt
Här har vi en artist som nog inte var obekant med pinuppor, men ännu mer känd för något annat... Vad?
Här har vi en artist som nog inte var obekant med pinuppor, men ännu mer känd för något annat... Vad?
- Bilagor
-
- konstnär.jpg (11.17 KiB) Visad 749 gånger
Ahti Karjalainen. På besök i Kenya.
- sveahk
Det är inte möjligtvis Elmyr de Hory, som var en mästare i konstens förfalskarverkstad...?
Hans K
Hans K
Nix. Han här skapade ett "varumärke" som torde vara känt världen över.
Jepp. Tankero (dangerous) blev ett begrepp. I någon tidning ordnades tom. teckningstävling hur denna tankero kunde se ut.
Jokke frågar.
Jokke frågar.
Vem sa detta?
Jag är känd över hela världen för min fantasifullhet. Men inte ens i min vildaste fantasi kan jag komma på varför någon skulle vilja angripa Sverige.
Jag är känd över hela världen för min fantasifullhet. Men inte ens i min vildaste fantasi kan jag komma på varför någon skulle vilja angripa Sverige.
Olof Palme?
/G:son
Bra gissat, men tyvärr inte. Är faktiskt inte en svensk som uttalat ordet.G:son skrev:Olof Palme?
...en gladlynt skäggig farbror...
Vår skäggige farbror hade nog funnits sedan tidigare - ja, han hade helgonstatus en gång i tiden - men efter den här konstnärens behandling blev han också begiven på en viss brun dryck...