Cthulu, ond eller god?

Användarvisningsbild
Tyrant
Medlem

Inlägg av Tyrant » 20 juli 2004, 23:38

Har plöjt igenom både cthulhu 1 och 2 nu. Verkligen bra noveller och romaner måste jag säga. Lovecraft är verkligen en enorm person på att bygga upp stämningen i sina historier. Man vet aldrig vad som väntar sig bakom nästa sida skulle man kunna säga. Bäst av novellerna/romanerna tyckte jag att "Drömmarna i häxhuset" , Cthulhu och "Skuggan över Innsmouth var. Man rös verkligen när man tänkte på "brune jenkin" i den förstnämda. Efter att ha läst måste jag verkligen kolla upp hans andra verk.

Martinus
Medlem

Inlägg av Martinus » 21 juli 2004, 10:59

Tyrant skrev:Har plöjt igenom både cthulhu 1 och 2 nu. Verkligen bra noveller och romaner måste jag säga. Lovecraft är verkligen en enorm person på att bygga upp stämningen i sina historier. Man vet aldrig vad som väntar sig bakom nästa sida skulle man kunna säga. Bäst av novellerna/romanerna tyckte jag att "Drömmarna i häxhuset" , Cthulhu och "Skuggan över Innsmouth var. Man rös verkligen när man tänkte på "brune jenkin" i den förstnämda. Efter att ha läst måste jag verkligen kolla upp hans andra verk.
Cthulhu 1 & 2 (har du förresten sett att det står "Cthlhu" på omslaget?) innehåller endast noveller, om du har problem med terminologin. Lovecraft skrev egentligen inga romaner -- t. o. m. "At the Mountains of Madness" är lite för kort för att vara mer än en kortroman.

Tyvärr är översättningarna i Cthulhu 1 & 2 halvtaskiga. :(

Vill du läsa mer av hans verk så rekommenderar jag de pocketutgåvor som getts ut av Penguin. De är lite dyrare än de exceptionellt fula Omnibusböckerna som ges ut av Grafton, men å andra sidan innehåller de de rättade texterna så att man slipper alla fel som smugit sig in i texterna under årens lopp (å andra sidan tillförs ett par nya fel, men de är inte lika grova). Och de är givetvis på engelska -- ytterst lite av Lovecraft finns på svenska, och inget av det i tryck, även om Sökandet efter det drömda Kadath ska komma ut nu i höst.

Jag vill bara varna för Odjurets torn/The Lurker at the Threshold eftersom den egentligen är skriven av August Derleth -- det är ingen äkta Lovecraftbok.

Användarvisningsbild
Tyrant
Medlem

Inlägg av Tyrant » 21 juli 2004, 13:29

Föredrar att läsa böcker på svenska. Kan tänka mig att novellerna på originalspråket innehåller ganska avancerad engelska. Stämmer det?

Märkte att det stod CTHLHU på omslaget. En "liten" miss.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 22 juli 2004, 16:26

Jag tycker nog att Lovecrafts engelska är ganska avancerad, men det brukar inte vara något större problem. Man brukar bli halvt skrämd från vettet ändå...;-)

Martinus
Medlem

Inlägg av Martinus » 24 juli 2004, 16:49

Tyrant skrev:Föredrar att läsa böcker på svenska. Kan tänka mig att novellerna på originalspråket innehåller ganska avancerad engelska. Stämmer det?

Märkte att det stod CTHLHU på omslaget. En "liten" miss.
Jodå, det stämmer att HPL:s engelska är ganska avancerad. Lovecraft var förtjust i lite ovanliga ord, som "frore", "squamous", "rugose", "gibbous" och "eldritch". Men jag vet inget bättre sätt att utöka sitt ordförråd än att läsa honom på originalspråket! :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 juli 2004, 15:58

Jag glömmer aldrig när språkprofessorn frågade varför jag skrivit "elder" i något sammanhang - raskt ändrade jag det till "older"..!

Skall det rekommenderas Chtulhoidiana så måste jag nämna Råttorna i väggen och, brr, Den lurande skräcken - de "funkar" lika bra på svenska och ger mig rysningar bara jag tänker på dem. Dessutom "funkar" de även vid omläsning vilket inte är alltför vanligt, om man säger så.

Lupus
Medlem

Inlägg av Lupus » 31 juli 2004, 18:04

Martinus skrev:Jodå, det stämmer att HPL:s engelska är ganska avancerad. Lovecraft var förtjust i lite ovanliga ord, som "frore", "squamous", "rugose", "gibbous" och "eldritch". Men jag vet inget bättre sätt att utöka sitt ordförråd än att läsa honom på originalspråket!
Finns en novell om detta, den heter Shoggot's Old Peculiar och är skriven av Neil Gaiman. Den finns med i novellsamlingen Smoke and Mirrors och rekommenderas även om man råkar veta vad "eldritch" betyder.

/Puck

Martinus
Medlem

Inlägg av Martinus » 31 juli 2004, 19:35

Lupus skrev:
Martinus skrev:Jodå, det stämmer att HPL:s engelska är ganska avancerad. Lovecraft var förtjust i lite ovanliga ord, som "frore", "squamous", "rugose", "gibbous" och "eldritch". Men jag vet inget bättre sätt att utöka sitt ordförråd än att läsa honom på originalspråket!
Finns en novell om detta, den heter Shoggot's Old Peculiar och är skriven av Neil Gaiman. Den finns med i novellsamlingen Smoke and Mirrors och rekommenderas även om man råkar veta vad "eldritch" betyder.

/Puck
Ja, den är en höjdare. Finns också med i Robert M. Prices antologi Acolytes of Cthulhu, som innehåller en hel del pärlor (inkl. en ungdomssynd av Cthulhu Mythos-hataren S. T. Joshi). Den har dessutom det gulligaste omslag jag någonsin sett på en Cthulhu-antologi.

jason71
Medlem

Re: Cthulu, ond eller god?

Inlägg av jason71 » 25 januari 2005, 14:38

jofredes skrev:Om man sammanfattar vad som skrivs i Lovecrafts olika verk vilken slutsats skall man då dra av Cthulu och de gamla? Är de onda eller goda? Ny var det tyvärr väldigt länge sedan jag läste hans böcker men jag tror jag i stort sett läst alla. I många av novellerna får man ju intrycket av att de gamla är onda, men i tex "Vansinnets berg" får man intrycket av att de inte alls är så onda mewdan det däremot är Shoggotherna som är riktigt ondskefulla.
Om man talar i termer som ont och gott så är man nog fel ute. Lovecraft var inte religiös. Han skulle nog aldrig ha accepterat begreppen ont eller gott.

Martinus
Medlem

Re: Cthulu, ond eller god?

Inlägg av Martinus » 5 februari 2005, 22:49

jason71 skrev:
jofredes skrev:Om man sammanfattar vad som skrivs i Lovecrafts olika verk vilken slutsats skall man då dra av Cthulu och de gamla? Är de onda eller goda? Ny var det tyvärr väldigt länge sedan jag läste hans böcker men jag tror jag i stort sett läst alla. I många av novellerna får man ju intrycket av att de gamla är onda, men i tex "Vansinnets berg" får man intrycket av att de inte alls är så onda mewdan det däremot är Shoggotherna som är riktigt ondskefulla.
Om man talar i termer som ont och gott så är man nog fel ute. Lovecraft var inte religiös. Han skulle nog aldrig ha accepterat begreppen ont eller gott.
Absolut inte. Han var mekanistisk materialist.

Skriv svar