10 STORA PERSONER

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 6 augusti 2003, 15:35

Jag har läst "Fursten" två gånger och känner nu att jag måste sätta ner foten lite grann:

Det är nämligen så att ingenstans i boken står det att författaren anser att en furste "bör" göra si eller så. Niccólo konstaterar endast ödmjukt att enligt de erfarenheter han tillgodogjort sig under sina många år som administratör så "kan" en furste ta makt, utöva makt och behålla makt på ett hiskligt effektivt sätt om han följer de instruktioner som finns i boken. Vi på Skalman skulle väl inte bli speciellt glada om folk började anklaga oss för att förespråka krig bara för att vi tycker att det är intressant att skriva om det, eller hur? :cry:

Jag vet att Machiavelli har kommit att betraktas som något av en ikon för hänsynslösa maktsträvanden och för den som vill är det säkerligen inga problem att skramla fram trovärdiga källor som säger att han faktiskt står för dessa ideal. Men mig veterligen är "Fursten" det enda verk som han lämnat efter sig och däri kan i alla fall inte jag hitta något som helst som tyder på att så faktiskt är fallet. Han skrev enligt min mening endast, liksom dagens forskare, ner sanningen såsom han såg den och lämnade det upp till andra att avgöra vad den skulle användas till.

Däremot kan man tycka att han var en aning lismande då han tillägnade boken till sin egen furste på ett mycket inställsamt sätt (se förordet).

Exempel på "sanningar" i boken:
"Det är bättre att vara fruktad än älskad, men man ska akta sig för att bli hatad eller ringaktad"
"Det är bättre att vara snål än givmild"
"Inhemska soldater är bättre än legoknektar och allierade soldater"
"När det är fred skall man förbereda sig för krig"
"En furstes vishet bedöms enklast utifrån vilka rådgivare han håller sig med"
"Man skall inte dra sig för att ljuga när det behövs men man ska endast bryta ord om det blir nödvändigt"
"När man tagit över ett furstedöme ska man göra sig av med den tidigare furstens avkomma"
"Traditionellt sett goda egenskaper såsom snällhet, fromhet, lojalitet gudfruktighet mm ska man förleda sin omgivning att tro att man besitter men det ligger en oftast i fatet om man besitter dem på riktigt"

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 6 augusti 2003, 16:22

Orm skrev:Det är nämligen så att ingenstans i boken står det att författaren anser att en furste "bör" göra si eller så. Niccólo konstaterar endast ödmjukt att enligt de erfarenheter han tillgodogjort sig under sina många år som administratör så "kan" en furste ta makt, utöva makt och behålla makt på ett hiskligt effektivt sätt om han följer de instruktioner som finns i boken. Vi på Skalman skulle väl inte bli speciellt glada om folk började anklaga oss för att förespråka krig bara för att vi tycker att det är intressant att skriva om det, eller hur?
Nej, men vi skriver i en tradition där det är fullt godtagbart att vara "realistisk" och "sanningssökande". Historiskt sett har det varit betydligt vanligare att en texts syfte har varit att leverera en moralisk poäng - det gäller både historieskrivning och andra texter. S.k. "furstespeglar" - den genre dit Fursten kan räknas - syftade till att presentera en bild av en god och idealisk furste som härskade rättfärdigt och behagade Gud. Att då som Machiavelli presentera ett betydligt mer "realpolitiskt" porträtt av en furste, var mycket riktigt oerhört chockerande - oavsett om han uttryckligen uttalade sin sympati för detta styrelsesätt eller inte.
Orm skrev:Men mig veterligen är "Fursten" det enda verk som han lämnat efter sig
Nej, han är även känd för sin historik över Florens och sina kommentarer till den romerske historieskrivaren Titus Livius. Tror att han även skrev en del pjäser och dikter.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 6 augusti 2003, 16:42

Machiavelli skrev även en bok som på svenska heter Krigskonst där han tydligen förespråkar en typ av värnpliktsarmé. Jag vet inte exakt hur produktiv han var, men en annan av hans böcker har jag för mig handlade om republiken som Machiavelli sägs ha föredragit framför furstendömet.

I inledningen till Fursten ger Machiavelli intrycket av att boken är en gåva till fursten Lorenzo de Medici. Om det verkligen var för att vinna denna furstes gunst är emellertid omdiskuterat. Bortdrivandet av "barbarerna" från Italien är ju annars något som Fursten förespråkar, kanske är det Machiavellis huvudpoäng?

Qristin
Medlem

Inlägg av Qristin » 12 augusti 2003, 15:27

Förresten, vem tusan är Nicolo Macchiavelli?
Killen som skrev "Fursten".
http://130.238.50.3/ilmh/Ren/flor24.htm

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 12 augusti 2003, 15:39

Min Undersåte skrev:Machiavelli skrev även en bok som på svenska heter Krigskonst där han tydligen förespråkar en typ av värnpliktsarmé.
Ja, det låter troligt. Sådana tankar utvecklar han ju som sagt i "Il Principe" också.

Legoknektar är enligt honom värdelösa eftersom de bara är intresserade av att tjänstgöra i fred. Så fort det blir krig flyr de eftersom deras sold knappast är värd att dö för.

Allierade soldater/arméer är också dåliga eftersom man om man vinner kriget blir utelämnad åt deras nåd. Vem vet vad de då får för sig att plundra eller annektera?

En egen värnpliktsarmé är att föredra eftersom den är betydligt mer pålitlig än de andra armétyperna samt mer benägen att slåss då värnpliktssoldaterna slåss för sina egna gårdar och familjer och således har föga att vinna på att fly fältet.

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 19 augusti 2003, 16:08

1KarlXII
2Sten sture dy och dä..
3Tsar peter I, det kan jag inte förneka..
4Niccholo Machvielli (stavning?)
5Martin Luther
6Gustav II adolf
7Napoleon bonparte
8Gustaf Wasa
9Jesus! :wink:
10Ansgar

Jag kan skriva upp till 1000 olika personer, men det här dom jag ägnar en tanke åt dagligen, dock inte jesus!

//fredde

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 19 augusti 2003, 16:47

-Göring :lol:

//Martin

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 19 augusti 2003, 16:56

Vlad Fodorsky skrev:
Lindir skrev:
Vlad Fodorsky skrev:Det låter som en trevlig bok, finns den på svenska?
Javisst, den är lätt att få tag på i pocket. En sannskyldig klassiker.
Var hittar jag den?

/Vlad
jag har ett exemplar, den köpte jag på "pocket shop". fråga där.

//Palle

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 20 augusti 2003, 10:30

En lista från mitt insöade perspektiv :lol:

Glenn Miller
Benny Goodman
Elvis Presley
Dion DeMuchi
Hank Williams
Buddy Holly