Alltsom oftast när jag blir niad av folk i kassor och butiker, så brukar jag titta på dom, skarpt och säga, men butter och myndig basstämma- Disponent.
Men det har aldrig funkat, jag blir inte titulerad disponent nästa gång jag är på Ica... Däremot så brukar jag i vänkretsen kallas "bror", "käre bror" och "bäste bror". Även då jag får brev och vykort- det tycker jag är lite upphöjt.
/ Christopher
titelras(eri)
-
frejs väpnare
- Medlem
Re: titelras(eri)
Bäste broder Lawson.
Bror kanske saknar den markanta rundning över bukregionen som kännetecknar oss riktiga disponenter.
Bror kanske saknar den markanta rundning över bukregionen som kännetecknar oss riktiga disponenter.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Re: titelras(eri)
Ungdomar (typ under 30 - 35) duar generellt varandra om de träffas t ex på krogen el motsv. I vissa branscher, t ex mediebranschen, har man infört ett generellt duande för att markera branschen som "ny".a81 skrev: Frågan är om tituleradet/niandet inte har minskat även i Tyskland. Jag har i alla fall blivit duad i Tyskland, åtminstone vid något/några tillfällen, när jag var där med jobbet förra året. Kan det möjligen ha att göra med att man pratar dålig tyska och att de hör att man kommer från Sverige? Det var alltså inte personer jag kände på något sätt. Och det var heller inte jobbrelaterat (där pratades det engelska).
Inom offentlig verksamhet och det mer traditionella näringslivet sitter niandet starkt, även bland kollegor. Det enda undantaget är just i officella sammanhang då alla är i samma ålder och under ca 35. Där menade mina jämnåriga tyskar att det ofta var trevande och förvirrande samt kändes lite halvfånigt att nia varandra.
Jag niade t ex min tyska flickväns föräldrar när jag träffade dem.
Intressant är dock detta med att endast nia nedåt, som väl inte är fallet i t ex USA där "Joe" svarar "Mr. President" tillbaka om jag förstått det hela rätt. Centraleuropa lägger antingen av titlarna eller behåller dem utan ensidiga duanden, vilket är mycket enklare. Niar man alla blir ingen förnärmad.
Min japanske granne i Köln nickade med ett förundrat "aaah - hoooii" när jag berättade att alla duade varandra i Sverige - Bei uns siezen wir nur den Kaiser