Även: uniform är godkänt som högtidsdräkt, men inte vilken uniform som helst - dvs en snubbe klädd i m/90/skogskamouflage äga ej tillträde
Högtidsdräkt - frackens ställning?
Re: Högtidsdräkt - frackens ställning?
Folkdräkt är etikettmässigt jämställt med uniform; det betyder inte att folkdräkten ÄR en uniform. Ledorden för högtidsdräkt är "snyggt och prydligt, presentabelt", och det tycker jag i högsta grad Halonens dress var.
Även: uniform är godkänt som högtidsdräkt, men inte vilken uniform som helst - dvs en snubbe klädd i m/90/skogskamouflage äga ej tillträde
Jag har fått för mig att en inkallad soldat, från låt säga andra världskriget, i fältuniform m/39 klarade alla tänkbara klädeskrav i denna. Någon som vet om det stämmer?lampros skrev:Även: uniform är godkänt som högtidsdräkt, men inte vilken uniform som helst - dvs en snubbe klädd i m/90/skogskamouflage äga ej tillträde
MVH
Hans
Till m/39 hörde förvisso skjorta med sedvanlig krage och slips. Sant!
(Även AMERIKANSK fältuniform vid tiden hade skjorta med slips. När en viss PATTON kom till amerikanska armén i Nordafrika 1942/43 krävde han att mannarna skulle ha skjorta och slips jämt, i alla väder, oavsett vad de gjorde - alltså även stred. Skjorta, slips och hjälm var kraven, motsvarigheter till vårt "bössa-mössa-mask" så att säga.)
(Not: bössa-mössa-mask = svensk armésoldats basutrustning = handvapen, hjälm och gasmask.)
(Även AMERIKANSK fältuniform vid tiden hade skjorta med slips. När en viss PATTON kom till amerikanska armén i Nordafrika 1942/43 krävde han att mannarna skulle ha skjorta och slips jämt, i alla väder, oavsett vad de gjorde - alltså även stred. Skjorta, slips och hjälm var kraven, motsvarigheter till vårt "bössa-mössa-mask" så att säga.)
(Not: bössa-mössa-mask = svensk armésoldats basutrustning = handvapen, hjälm och gasmask.)
jo, jag vill minnas man dels fick ut två uniformer (en fin och en ful) för att använda den fina som permisuniform. Den var att anse som paraduniform dvs högtidsdräkt också eftersom bruket av särskild paraduniform m/ä inte förekom så ofta bland manskapet då utan gällde mest officerarna och livregementena. m/ä och paraduniformerna försvann som reglementerad uniform kring 1960 utomför viss statscermoniell verksamhet för vissa förband (gardet tex)
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Det här var en rolig tråd! Det verkar dock som om man måste anställa en betjänt för att hålla reda på klädseln sin. Byta dräkt tre gånger om dagen.
Jag har ibland stött på inbjudan till middagar där vardagskläder anbefalles. Jag har inte haft anledning att besöka dessa, så jag har inte sett med egna ögon vad som kan ha avsetts. Vardagskläder står rimligen i motsats till högtidsdräkt, så vad kan det då vara? Jag skulle tro att det är kostym som avses, och våra normala kläder är antagligen passabla att benämna fritidskläder, men jag kanske har fel.
Henning Sjöström talade sig varm för bruket av smoking och monokel under arbetstid i radion nyligen, och han beklagade att svenskar alltid såg ut att vara fritidsklädda.
Jag har ibland stött på inbjudan till middagar där vardagskläder anbefalles. Jag har inte haft anledning att besöka dessa, så jag har inte sett med egna ögon vad som kan ha avsetts. Vardagskläder står rimligen i motsats till högtidsdräkt, så vad kan det då vara? Jag skulle tro att det är kostym som avses, och våra normala kläder är antagligen passabla att benämna fritidskläder, men jag kanske har fel.
Henning Sjöström talade sig varm för bruket av smoking och monokel under arbetstid i radion nyligen, och han beklagade att svenskar alltid såg ut att vara fritidsklädda.
När jag jobbade för Royal Bank of Scotland i London 2006 så var det slips, skjorta och kavaj krav. Jag hittade en svensk uniformsjacka M/39 tillverkad 1943 i en av butikerna i Camden locks market och började subversivt använda den istället för kavaj. Eftersom ingen klagade så verkar M/39 iaf uppfylla Engelsk bankklädkod.Hans skrev: Jag har fått för mig att en inkallad soldat, från låt säga andra världskriget, i fältuniform m/39 klarade alla tänkbara klädeskrav i denna. Någon som vet om det stämmer?
Omvänd protest - den var bra
MVH
Hans
MVH
Hans
Faller väl under den trevliga tweed kategorin. Men det är ett större etikettsbrott att säga till den som hällde ut såsen än hälla ut såsen under en middag.masase skrev:När jag jobbade för Royal Bank of Scotland i London 2006 så var det slips, skjorta och kavaj krav. Jag hittade en svensk uniformsjacka M/39 tillverkad 1943 i en av butikerna i Camden locks market och började subversivt använda den istället för kavaj. Eftersom ingen klagade så verkar M/39 iaf uppfylla Engelsk bankklädkod.Hans skrev: Jag har fått för mig att en inkallad soldat, från låt säga andra världskriget, i fältuniform m/39 klarade alla tänkbara klädeskrav i denna. Någon som vet om det stämmer?
I bank och rättsvärlden och till viss del inom militära kretsar lever ju klädkoderna kvar. Men jag tycker det faller på sin orimlighet att när man sedan skall ha kalas klä ner sig till nått sportigt och casual. Skall nått firas gör man det i smoking eller om det är nått större, eller med de bättre hälfterna i frack. Jag har haft lång diskussioner med bekanta som skall gifta sig och valt högtidsdräkt på brudgummen och kostym på övriga, oftast i en misstolkning av man inte för överglänsa bruden gäller även brudgummen. Annars vet jag en del stor företag inom export industrin som anbefallt smoking på firmafesterna, för att höja sig över den vardagliga kostymen,
Morning dress eller jackett saknar jag lite i Sverige, är det nån som har en bra förklaring till varför det inte brukas otare.
Svensken klär sig mycket illa, en bra grundregel är man aldrig vistas offentligt (utom vid idrott) i en tröja utan krage.
Får mig att tänka på en anekdot om en kompis bekant som arbetade på bank i Sverige och var väldigt om sig och kring sig vad gällde klädseln på kontoret: alltid stilriktiga mörka kostymer, vita eller ljusblå skjortor med dubbla manschetter och välknutna sidenslipsar.masase skrev:När jag jobbade för Royal Bank of Scotland i London 2006 så var det slips, skjorta och kavaj krav. Jag hittade en svensk uniformsjacka M/39 tillverkad 1943 i en av butikerna i Camden locks market och började subversivt använda den istället för kavaj. Eftersom ingen klagade så verkar M/39 iaf uppfylla Engelsk bankklädkod.
En dag fick denne gentleman nöjet att åka till London på tjänstens vägnar. Han lär ha sett fram emot det som ett barn ser framemot julafton: som omväxling från sjabbiga svenskar i för stora och för små kostymer från Dressman och Brothers skulle han nu hamna bland likar för några dagar.
Således drog han på sig sin finaste kostym, valde ut en vacker slips med matchande näsduk och satte sig på planet till Heathrow, tog tunnelbanan till City och stegade in på anvisad adress. Väl där möttes han av tre gråhåriga engelsmän i tredelade kostymer och diskreta slipsar som genast noterade att svensken såväl saknade väst som hade en färgglad slips med matchande näsduk och som därför vänligt och intresserat frågade "Are you going sporting today?"
Morning clothes med sin jackett, höga hatt och randiga byxor - det var länge nidbilden för KAPITALISTEN, se loggan på Monopolspelet till exempel (Algaspelet). Bland annat därför har denna stass blivit lite ute tror jag...Psilander skrev:Morning dress eller jackett saknar jag lite i Sverige, är det nån som har en bra förklaring till varför det inte brukas otare.
Jag har under en stor del av livet jobbat på rederikontor med 250 resdagar om året i hela världen. Och just "dress code" har alltid varit ett stort problem. På kontoret kunde vi gå omkring hur som helst. Och gjorde också det. Men samtidigt måste man kunna ta emot besökare utan varsel. Så jag hade alltid kavaj, ett par skjortor och ett par slipsar hängande "just in case".
Och på resa så måste man ju alltid anpassa sig till det som råder på platsen. Oavsett vad man själv tycker om saken. Alltså var det kostym eller byxor och kavaj samt skjortor och slipsar nedpackade i bagaget. Därför att man representerar ju inte sig själv utan man representerar arbetsgivaren. Och i vissa länder går det bara inte an att labba in hos motparten klädd hur som helst.
Å andra sidan innebar resorna också många besök på våra fartyg i hamn eller på varv. Av praktiska skäl har man oömma kläder och skor på sådana ställen. Visst har jag sett många kollegor trippa ned i dockor iförda kostym och lackskor men sådant har inte jag råd med. Alltså, på med lurven på hotellet och taxi ombord.
Av naturliga skäl måste man också röra sig en hel del i "rough areas" och enkel klädsel minskar risken för att råka illa ut på ett dramatiskt sätt.
Och ovanstående tänkande i kombination med behovet av att resa med litet bagage ställde stora krav på hur man planerade sin packning innan man drog i väg.
Evenemang som kräver striktare klädsel än kostym har jag alltid undvikit som pesten. De allra flesta invitationer har jag tackat nej till eller lyckats få någon annan att representera. Och det som inte har gått att styra undan har tvingat fram hyrning av sagda plagg.
Bortsett från under studietiden då jag hade en "festfrack" att använda på studentikosa fyllefester. Bland annat deltog jag i "SMUFF" (Svenskt Mästerskap i Utförsåkning Fria Fordon) på Sjöbefälsskolornas vinterspel i Härnösand där jag körde en sparkstötting med en plåt fastsvetsad mellan medarna nedför en slalombacke. Iförd frack och hög hatt med skjörten fladdrande rakt ut. Men sådant är en annan historia.
Och på resa så måste man ju alltid anpassa sig till det som råder på platsen. Oavsett vad man själv tycker om saken. Alltså var det kostym eller byxor och kavaj samt skjortor och slipsar nedpackade i bagaget. Därför att man representerar ju inte sig själv utan man representerar arbetsgivaren. Och i vissa länder går det bara inte an att labba in hos motparten klädd hur som helst.
Å andra sidan innebar resorna också många besök på våra fartyg i hamn eller på varv. Av praktiska skäl har man oömma kläder och skor på sådana ställen. Visst har jag sett många kollegor trippa ned i dockor iförda kostym och lackskor men sådant har inte jag råd med. Alltså, på med lurven på hotellet och taxi ombord.
Av naturliga skäl måste man också röra sig en hel del i "rough areas" och enkel klädsel minskar risken för att råka illa ut på ett dramatiskt sätt.
Och ovanstående tänkande i kombination med behovet av att resa med litet bagage ställde stora krav på hur man planerade sin packning innan man drog i väg.
Evenemang som kräver striktare klädsel än kostym har jag alltid undvikit som pesten. De allra flesta invitationer har jag tackat nej till eller lyckats få någon annan att representera. Och det som inte har gått att styra undan har tvingat fram hyrning av sagda plagg.
Bortsett från under studietiden då jag hade en "festfrack" att använda på studentikosa fyllefester. Bland annat deltog jag i "SMUFF" (Svenskt Mästerskap i Utförsåkning Fria Fordon) på Sjöbefälsskolornas vinterspel i Härnösand där jag körde en sparkstötting med en plåt fastsvetsad mellan medarna nedför en slalombacke. Iförd frack och hög hatt med skjörten fladdrande rakt ut. Men sådant är en annan historia.
Är det inte just detta som är lite udda i Sverige, det vill säga att man har så "sportiga" kläder, exempelvis på jobbet? Det är ju inte direkt så att alla går i mörk kostym och slips på jobbet i andra länder heller, men de är väl ofta lite mer "vuxet" klädda utomlands. Det är i alla fall den bild jag får om man jämför Sverige med Tyskland (samma företag).Psilander skrev:Svensken klär sig mycket illa, en bra grundregel är man aldrig vistas offentligt (utom vid idrott) i en tröja utan krage.
Kanske det, nästan så det krävs att man ordnar ett kalas med "morning clothes" då. Det är ett så gott skäl som något, framförallt retar det en massa människor.lampros skrev:Morning clothes med sin jackett, höga hatt och randiga byxor - det var länge nidbilden för KAPITALISTEN, se loggan på Monopolspelet till exempel (Algaspelet). Bland annat därför har denna stass blivit lite ute tror jag...Psilander skrev:Morning dress eller jackett saknar jag lite i Sverige, är det nån som har en bra förklaring till varför det inte brukas otare.
Undrar vilken uniform som är mest korrekt som "morning clothes" då mässdräkten är ett kvällsplagg, C1 förvisso men lite tråkig, kanske gamla styrtuten m/1892 med skärmmössa skulle passa.
Vad jag förstått var det inte särskilt vanligt här före de röda fick sitt stora inflytandande över folket heller.

Prins Charles på bilden bär AFTERNOON DRESS, grå jackett och byxor och helst grå hatt också. Bärs till exempel på hästkapplöpningarna på Ascot, som väl går på eftermiddagen.
MORNING CLOTHES är svart jackett och gråsvartrandiga byxor (och svart hög hatt). Bärs på förmiddagen och mitt på dagen.
EVENING DRESS är svart frack (alltså det som amerikaner vill liberalisera till smoking, som vi diskuterade i början - och varför ska de inte det, den svarta fracken var för sin del radikal när den kom ca 1830, lanserad av Beau Brummels. Dessförinnan bar man broderad rock eller rock i grönt, rött osv.)
MORNING CLOTHES är svart jackett och gråsvartrandiga byxor (och svart hög hatt). Bärs på förmiddagen och mitt på dagen.
EVENING DRESS är svart frack (alltså det som amerikaner vill liberalisera till smoking, som vi diskuterade i början - och varför ska de inte det, den svarta fracken var för sin del radikal när den kom ca 1830, lanserad av Beau Brummels. Dessförinnan bar man broderad rock eller rock i grönt, rött osv.)
Hemsidan jag länkade till, och prins Charles bild kommer i från säger "morning suit" och menar det är den mer informella varianten.
Varför skall fina gamla institutioner såsom fracken vandaliseras av de som inte greppat charmen med den. Den är en del av vårt kulturarv och våra umgängesformer. Att ha olika nivåer av högtidsklädsel från kavaj till frack är värdens sätt att styra vilken nivå denne vill lägga på sin tillställning. Frack är det finaste man kan ha därvidlag. Den som är skeptisk till frack kan göra en enkel jämföresle mellan vår Nobelfest och tex den norska Nobelfesten eller vilken amerikansk glättig gala som helst. Den tyngd och prestige klädseln bidrar till på vår Nobelfest gör mycket av skillnaden.
Till er som är skeptiska till klädkoder överhuvudtaget så underlättar de avsevärt för gästen och dessutom ger ett ingångsvärde för vilken typ av fest man kan förvänta sig. Kostymen ger en formellare känsla, nån som vill men kan inte riktigt, ofta en dag tillställning. Smokingen rätt använd är b ra och passar till lite bättre middag då man vill fira någonting som tex en 30års skiva. Fracken är gala, och stor fest, som en bal, där fracken en viktig del av inramningen.
Skall man klä sig casual (vårdat) på en tillställning så är det udda kavaj och sak i halsen som gäller (slips, fluga, plastrong) beroende på graden av humor i sällskapet.
Kan nån förklara det här med att alltid vara lös och ledig i sin klädsel?? Varför är det så jäkla viktigt?? Hur man klär sig är ju en del av hur omgivningen ser på en och då också slutgiltligen av hur man bemöts. Om man vill bli respektfullt bemött behöver från början kan man inte se ut som trailor trash.
Varför skall fina gamla institutioner såsom fracken vandaliseras av de som inte greppat charmen med den. Den är en del av vårt kulturarv och våra umgängesformer. Att ha olika nivåer av högtidsklädsel från kavaj till frack är värdens sätt att styra vilken nivå denne vill lägga på sin tillställning. Frack är det finaste man kan ha därvidlag. Den som är skeptisk till frack kan göra en enkel jämföresle mellan vår Nobelfest och tex den norska Nobelfesten eller vilken amerikansk glättig gala som helst. Den tyngd och prestige klädseln bidrar till på vår Nobelfest gör mycket av skillnaden.
Till er som är skeptiska till klädkoder överhuvudtaget så underlättar de avsevärt för gästen och dessutom ger ett ingångsvärde för vilken typ av fest man kan förvänta sig. Kostymen ger en formellare känsla, nån som vill men kan inte riktigt, ofta en dag tillställning. Smokingen rätt använd är b ra och passar till lite bättre middag då man vill fira någonting som tex en 30års skiva. Fracken är gala, och stor fest, som en bal, där fracken en viktig del av inramningen.
Skall man klä sig casual (vårdat) på en tillställning så är det udda kavaj och sak i halsen som gäller (slips, fluga, plastrong) beroende på graden av humor i sällskapet.
Kan nån förklara det här med att alltid vara lös och ledig i sin klädsel?? Varför är det så jäkla viktigt?? Hur man klär sig är ju en del av hur omgivningen ser på en och då också slutgiltligen av hur man bemöts. Om man vill bli respektfullt bemött behöver från början kan man inte se ut som trailor trash.