Quiz: Kulturhistoria
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Quiz: Kulturhistoria
Ja, ibland är verkligen konst=konstigt som du skriver - Tack för frågan...
Nästa:
En berömd målare söks.
Hans K
Nästa:
En berömd målare söks.
Hans K
- sveahk
Men mest bekant var han efter det att han dragit av sig målardressen och istället tagit på sig den tredelade mörka kostymen och börjat orera...
Hans K
Hans K
Provar ett riktigt långskott och gissar på den kanske kändaste av målare - Michelangelo..?
Tänkte så här, en kyrka (Peterskyrkan), och den ligger på en av Roms kullar (Bild 2).
Fast det är nog långt från svaret.
Tänkte så här, en kyrka (Peterskyrkan), och den ligger på en av Roms kullar (Bild 2).
- sveahk
Mycket bra tänkt och svarat Amund, och hade jag inte tänkt i andra banor, så hade du med det svaret garanterat fått frågan...Amund skrev:Provar ett riktigt långskott och gissar på den kanske kändaste av målare - Michelangelo..?
Men som sagt, frågan är klurigare än så...och enklare.
Målaren var som sagt mer bekant - och berömd - i sitt "riktiga" yrke, och, här kommer det som förenklar frågan väsentligt...
...det är en bildrebusfråga!
Hans K
sveahk skrev:Amund skrev: ...det är en bildrebusfråga!
Church-hill?
- sveahk
Med lite konstnärlig frihetAmund skrev:sveahk skrev:Amund skrev: ...det är en bildrebusfråga!
![]()
Church-hill?
Hans K
Tack Sveahk! Ja måla kunde han, han har ju särskilt målat upp en bild av sig själv för eftervärlden som ofelbar om man vill vara lite elak. Åtminstone kan jag störa mig på när författare använder hans memoarer som källa, då kan man få veta hur Churchill anade att Rommel hade något lurt på gång och att han egentligen inte ville dra bort trupper från Libyen, vilket kan vara lätt att få för sig med facit i hand.
Absolut måste den konstnärliga friheten gälla qviss-frågeställaren… Annars skulle många bra frågor gå om intet.
Nästa fråga vet jag inte om den är tänkvärd… Men man kanske måste tänka en hel del om man vill komma på svaret.
Jag vill veta en gemensam nämnare mellan dessa tre artister och band!
sveahk skrev:Med lite konstnärlig frihet, som säkert är tillåtet i en kulturhistorisk kviss,
Absolut måste den konstnärliga friheten gälla qviss-frågeställaren… Annars skulle många bra frågor gå om intet.
sveahk skrev:bjuda på nästa tänkvärda fråga!
Nästa fråga vet jag inte om den är tänkvärd… Men man kanske måste tänka en hel del om man vill komma på svaret.
Jag vill veta en gemensam nämnare mellan dessa tre artister och band!
- sveahk
Sex Pistols och R.E.M. tror jag mig känna igen - men den första bilden med gitarrmänniskan går jag bet på, Ian Gillan?? Sammanhanget - ytterligare ett frågetecken...?
Hans K
Hans K
En salva som tyvärr inte ger några riktiga träffar.sveahk skrev:Sex Pistols och R.E.M. tror jag mig känna igen - men den första bilden med gitarrmänniskan går jag bet på, Ian Gillan?? Sammanhanget - ytterligare ett frågetecken...?
Hans K
Han på bild 1 är själv inte lika känd som hans världskända låt som passar in i den här frågan. Det är varken Sex Pistols eller R.E.M, men Sex Pistols hade en del gemensamt med gruppen på bild 2. Notera ett udda instrument nere till vänster i gruppen på bild 3.
Den gemensamma nämnaren är en geografisk plats.
- sveahk
Såg ut som Michael Stipe på trean...nej, det är ELO med Kaminski på den blå fiolinen. Tvåan är Clash...
Blir - om man tar de två band-namnen i ett "...clashelo". Tja, vidare kommer jag inte, ettan är obekant.
Hans K
Blir - om man tar de två band-namnen i ett "...clashelo". Tja, vidare kommer jag inte, ettan är obekant.
Hans K
sveahk skrev:Såg ut som Michael Stipe på trean...nej, det är ELO med Kaminski på den blå fiolinen. Tvåan är Clash...
Hans K
En stad!Amund skrev: Den gemensamma nämnaren är en geografisk plats.
Amund skrev:Han på bild 1 är själv inte lika känd som hans världskända låt som passar in i den här frågan.
- sveahk
Ok - ett försök...
Ettan är Ralph McTell, berömd bl.a. för sin "Streets of London"...
The Clash med "London calling"...
ELO "Last Train To London"...
...ger oss, hmmm - London?!
Hans K
Hans K
Det är alldeles rätt!sveahk skrev:Ok - ett försök...
Hans K
Men Sveahk löste det ju i alla fall och tar därmed över frågan!
- sveahk
Tack för det, det satt långt inne...2 vk-störd och -nörd som man är, letade jag efter någon ort i Holland, typ Hengelo(sönderbombad av de allierade) , och i detta fall ...clashelo. Det är inte alltid lätt att hitta rätt när den egna vägskylten visar i fel riktning
!
Dags för lite svensk - föreställande - konst...
Frågan här är inte bara vad den svenska skulptören heter, utan också var han/hon placerat sitt verk?
Hans K
Dags för lite svensk - föreställande - konst...
Frågan här är inte bara vad den svenska skulptören heter, utan också var han/hon placerat sitt verk?
Hans K
Clara Sörnäs, ''slavmarknaden'', Zanzibar
Varjag
Varjag