Kampuchea skrev:Dalmas skrev:Europa blev väl inte överlägset i o m industriella revolutionen och bakladdade-/ repetergeväret, järnvägen och konservburken?
Ska man diskutera Europas överlägsenhet ska man diskutera varför industriella revolutionens idéhistoriska bakgrund. Varför släppte just européerna det religiösa oket? Det är inte en fråga om militärhistoria.
..så hur förklarar du att europeérna hade t.ex. effektivare vapen än afrikanern och indianer då civilisationerna möttes? har det ingenting alls med intelligens att göra?
hangatyr skrev:Ok, då säger vi så här: om de var mindre intelligenta då, dvs ett par, te hundra år sedan så måste de väl vara det ännu? Svaret är givetvis nej! och eftersom svaret är nej, så är din slutledning felaktig även den.
..utan att bli kallad rasist, så vill jag veta hur DU så säkert kan veta att t.ex. afrikaner och europeér är PRECIS lika smarta..det är jobbigt att inte kunna diskutera det här fullt ut, eftersom folk är så måna om att hävda sina anti-rasistiska åsikter, men jag gör ett försök..
..med ovanstående inlägg som bakgrund (att europeérna kommit längre i utveckling än t.ex. indianerna när dessa civilisationer möttes), så ställer jag mig frågan; kan det inte vara så att människor är olika, beroende på var de härstammar ifrån??..jag skulle snarare tycka det var konstigt om det INTE var så..
..tänk dig olika folk, skilda från varandra tiotusentals år, uppvuxna på helt olika kontinenter, med helt olika klimat och helt olika förutsättningar..varför skulle vi INTE utvecklas ur åt olika håll..??..det är ju t.ex. inte en SLUMP att det alltid är 8 st. löpare med afrikanskt ursprung i 100-meters finalerna på alla mästerskap världen över, eftersom dessa har kortare hälsenor och annan muskulatur än t.ex. asiater och europeér..detta är faktiskt vetenskapligt bevisat..
..följdakligen så undrar jag; varför skulle vi europeér inte ha blivit skänkta en något högre intelligens än t.ex. afrikaner; klimatet vi har levt i har ju varit betydligt hårdare än det i just afrika, skulle det inte kunna vara så att vi behövde den där extra intelligensen för att klara överlevnaden bättre??..om det inte är så, så ser jag ingen förklaring på att europeérna skulle ha kommit längre i utvecklingen än afrikanerna runt 1600-talet...nån annan som kan berätta??
..men eftersom du, hangatyr, ser det så självklart att detta inte är fallet, utan ge några motargument, vad har du för källor/teroier, förutom aftonbladet..??
hangatyr skrev:Varför? Jo för att på den korta tiden hinner inte ett art-eller rassärdrag förändras, allt enligt evolutionens lagar. Detta förutsätter att man anser intellekt vara en produkt av gener och inte av miljön... Lustigt förresten att ett folk av korkskallar hade långt utvecklade civilistationer: Maya, Aztek, Inka, Zimbabwe, Egypten... Och dessutom: teknisk utveckling kan faktiskt manifesteras på andra sätt än militärt: akritektur, konst och så vidare, något som varken Afrika eller nya världen är särskilt fattigt på!
..till att börja med så har jag aldrig kallat högt aktningsvärda civilisationer som t.ex. aztek och maya för korkskallar..
..visst kan utveckling innebära annat än millitär styrka, som jag redan har skrivit; fungerande skriftspråk, stora bibliotek, stora och snabba skepp, navigering, infrastruktur o.s.v...du kan inte påstå annat än att europa var ledande inom dessa områden, med några få undantag..
..men som någon en gång sade "krig är det bästa sättet att mäta teknologisk standard på"..och så vit jag vet så har iaf europeér ett ganska stort överslag vad det gäller segrar mot folk från andra kontinenter..
..förresten, tror du inte att intellekt har någonting med arv att göra??
..jag hoppas att du - och alla andra - kan svara på detta inlägg med argument istället för anklagelser och åsikter..
tack