Sverige

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Sverige

Inlägg av Hans » 19 juli 2026, 16:52

Hmmm, inga kommentarer men jag skall prata med din präst om det här med respekt för äldre och visare. Och jag har redan varit på Visingsö.

Men andra argument, tar även gärna argument för att inte flytta tillbaka.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 juli 2026, 23:54

Gör man spontanbesök i Daharna med grannlandskaoen Gästrikland och Hälsingland så kan man göra en avstickare till Ore kyrka som ligger vackert belägen vid Oresjön, Bingsjöspelen, Jädraås-Tallås järnväg, Järnvägsmuseet i Gävle eller besöka fyrplatsen Storjungfrun utanför Söderhamn.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 22 juli 2026, 09:35

Hans skrev:
15 juli 2026, 20:45
Ok, ny infallsvinkel på frågan. Jag emigrerade för dryga 30 år sedan. Nybliven pensionär. Varför borde jag flytta tillbaka till Sverige?

Vad säger ni?

MVH

Hans
Rent ekonomiskt är väl Sverige riktigt bra för äldre, kanske särskilt för de som är betydligt äldre än nybliven pensionär. :) Vi har mycket låg fastighetsavgift numera, ingen förmögenhetsskatt, ingen gåvoskatt, ingen arvsskatt, relativt billig äldrevård (avgiften baseras på pensionen och inte förmögenheten). Trots att Sverige har höga inkomstskatter så är Sverige ett land där det är ganska lätt för vanliga människor att ackumulera pengar, fastigheter, etc.

Samtidigt kan personalintensiv service bli väldigt dyr i Sverige. Svenska äldre sitter ofta säkert i dyra bostäder och kan lämna vidare allt till sina barn, men har samtidigt svårt att ha råd att t.ex. äta på restauranger som är exklusivare än snabbmatskedjorna, lokala pizzerian eller lunchrestaurangen.

Jag tänker dessutom att för någon som bott länge utomlands att de svenska stadskärnorna har förändrats. Mycket av vanliga butiker har försvunnit och stadskärnorna har mer karaktären av nöjescentrum idag. Samtidigt har de förtätats så fler bor mitt inne i stan än på 1990-talet. Den här utvecklingen kanske man ser i övriga Europa också?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 22 juli 2026, 11:53

Vad jag slås mest av är hur döda centum har blivit, inte i hyfsat större städer men i mindre hålor. Mina farföräldrar bodde i Spånga och centrum var ett litet men levande centrum på 70-talet. Samma sak med Ljungsbro där jag tillbringade huvuddelen av sjuttiotalet. Herrkläder, leksaker, cykelaffär m.m. fanns det då. Nu finns så gott som bara en livsmedelsaffär.

På nittiotalet skaffade jag och bror min hus. Jag utrikes och han i Vikingstadstrakterna. Med arvet efter far. Jag kunde hosta upp handpenningen och han köpte hus för de pengarna. Nu bor jag hyfsat attraktivt men ändå. Om man undviker de hetaste platserna så kan man bo billigt i Sverige.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 22 juli 2026, 13:28

I Göteborg är det så på ett antal stadsdelstorg.

Wieselgrensplatsen hade fem tomma lokaler senast jag räknade. Det finns dessutom två second hand-affärer, och en mathjälpsaffär en bit bort, mat till fattiga. Där är ändå rätt mycket rörelse tack vare två mataffärer, konsum och hemköp, och så Häckens hemmapub. Mängden människor har dock minskat sedan ett visst statligt apotek flyttade till Backaplan 1000m bort. Bibban har flyttat till Vågmästareplatsen också, vilket ligger 700 meter bort. Barnfamiljer åker därför hellre dit.

Radiotorget är mycket mindre och från 1953, byggt som ett satelittorg. Man har förtätat där lite, men någon stor fart på någon kommers blir det inte. Där finns en pizzeria, en sportaffär, en fiskaffär och foto: en frisör också.

Skriv svar