Kampuchea skrev:..vad jag vill komma fram till är europeérnas överlägsenhet när de två civilisationerna möttes, då talar jag i synerhet om södra delen av halvklotet..det är <i>fakta</i> att afrikanerna förflyttade sig i primitiva vassbåtar samtidigt som vi hade ståtliga segelskepp med plats för många hundra männsikor..
Som sagt, läs svaret till varför Afrika inte utvecklats nedan och begrunda.
-----
..högkulturer i all ära, men inte kan du väl säga att de afrikanska "högkulturerna" höll samma mått som europeérna då det gällde vägar, broar, bostäder etc. etc...det som idag kallas för "levnadsstandard", mao..nåt som jag, i hög grad, anser har med intelligens att göra..
De afrikanska högkulturerna hade precis detta - även om de som jag skrev - av den ena eller andra orsaken inte blev långlivade.
Du verkar fastnat i någon slags kolonialsyn på Afrika där alla afrikaner levde i hyddor, vilket de bevisligen inte gjorde.
Du verkar dessuom helt glömma bort att afrikas och Europas geografi o.s.v. skiljer sig ganska radikalt åt.
----
..förnekar du det jag skriver?..hade europeérna inte mer utvecklade vapen och bostäder?..vem är det som borde läsa på egentligen?..
..kalla mig gärna fördomsfull, men gör det inte till en del av disskusionen, då det varken innehåller relevat fakta eller leder någonstans..
Som sagt, när Europerna koloniserar Afrika på allvar på 1800-talet har Europa ett extremt försprång på alla länder i världen (med ett möjligt litet undantag av Japan).
Gör det att Europeer är intelligentare än alla andra människor?
När det gäller varför Europa kan utveckla vissa typer av vapen beror förstås också på tillgången till råvaror o.s.v. Att Europa varit extremt lyckligt lottad i sin tillgång på detta verkar du dessutom också missa.
----
Patrik skrev:..innebar zulukrigen ett överslag på döda till afrikanernas favör? nej!..och även om det skulle ha gjort det så har det ringa betydelse..det finns alltid <i>undantag</i> som bekräftar <i>regeln</i>..be mig istället rabbla krig/slag där europeérna varit framgångsrika mot afrikanerna, och listan blir genast väldigt lång..varför?
Eftersom Zulu:s taktik inte var inriktad på krigföring mot europeer, utan mot andra afrikanska stammar är det förstås givet att deras taktik slutade i totalt blodbad.
Det finns iofs fler exempel där europeerna gick på pumpen - Sudan, Etiopien (som Italien faktiskt försökte två ggr på innan man lyckades) o.s.v.
Därför att europeerna - på grund av Europas uppbyggnad både politiskt och geografiskt lett till att en rad olika stater grundats där man genom vapenmakt befäst sin ställning som stormakt.
De afrikanska civilisationerna var alldeles för utspridda på en stor kontinent där de allt för ofta dominerade stammar som låg långt under dem i utveckling, vilket förstås gjorde att man aldrig hade behovet att utveckla bättre och kraftigare vapen.