Eftersom det quiz som vi har här har avslöjat att det finns en del här som är i alla fall lite intresserade av 1700tals lyrik så måste jag starta en liten tråd. Min störste idol, absolut störste är Carl Michael Bellman men jag är också intresserad av att lägga vantarna på verk av tex. Leopold eller kanske Kellgren. Hur står det till på er sida? Har ni något att rekommendera eller några sidor med dikter? Själv så har jag bara två dikt/sång sidor värda namnet.
http://www.Bellman.net
Anna Maria Lengrens "skaldeförsök"
Eder
- Palle
Gustaviansk Lyrik
Re: Gustaviansk Lyrik
Jo, Kellgren tycker jag absolut att du ska skaffa. Den dikt du citerade, Den nya Skapelsen eller Inbildningens verld (1789) (som är en av hans mest kända), finns att läsa här: http://www.solvenet.se/~mona/allrum/messages/217.html.SuperPalle skrev:... men jag är också intresserad av att lägga vantarna på verk av tex. Leopold eller kanske Kellgren.
Olof Lagercrantz har skrivit en artikel om våra svårigheter att förstå Kellgren och annan 1700-talslitteratur; "Måste Kellgren översättas?", en text som återfinns i boken Från Aeneas till Ahlin. Han noterar att Bellman utstått tidens tand mycket bättre än Kellgren därför att Bellman också arbetar med färger och toner, som vi kan uppskatta även om vi inte alltid förstår texterna och vad de driver med (bibelberättelser, ordensväsen etc.) - medan Kellgrens intellektuella samtidssatir ofta är svårförståelig idag.
Man bör kunna hitta en del gustaviansk poesi i gamla antologier på antikvariat till ett billigt pris - bara härom dagen köpte jag tre slitna volymer i den gamla serien Sveriges National-Litteratur för 10:-/styck i Uppsala. Textkritiska utgåvor finns t.ex. i serien Sveriges litteratur som redigerades av Carl Ivar Ståhle och E.N. Tigerstedt på 1960-talet och också bör vara ganska lättåtkomliga antikvariskt. Band 3-5 i den serien ger en bred bild av 1700-talets svenska litteratur.
Man bör kunna hitta en del gustaviansk poesi i gamla antologier på antikvariat till ett billigt pris - bara härom dagen köpte jag tre slitna volymer i den gamla serien Sveriges National-Litteratur för 10:-/styck i Uppsala. Textkritiska utgåvor finns t.ex. i serien Sveriges litteratur som redigerades av Carl Ivar Ståhle och E.N. Tigerstedt på 1960-talet och också bör vara ganska lättåtkomliga antikvariskt. Band 3-5 i den serien ger en bred bild av 1700-talets svenska litteratur.
- SuperPalle
- Medlem