Krigspsykos

Skriv svar
Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Krigspsykos

Inlägg av Angus » 9 november 2003, 14:17

Jag ska i psykologin skriva ett arbete om krisgpsykos. Jag har samlat lite material, men är det någon här som kan ge konkreta exempel på krigspsykoser, alltså dokumenterade beskrivna fall från verkligheten? Jag vore väldigt tacksam, då jag ska hålla mitt föredrag i morgon :P

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 9 november 2003, 14:57

Se min tidigare tråd, den handlar om hur neuropeptid-Y påverkar stresshantering, har man låg dos lär risken för krigspsykos bli större.

viewtopic.php?t=11411

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 9 november 2003, 15:07

I boken "Liten bricka i stort spel" beskrivs hur chefen för frivilliga svenska Svirrkompaniet under sommarstriderna i Finland 1944, fick en sten i huvudet under en granatexplosion, först verkade han normal, sedan när fienden var under framryckning, gick han lugnt mot fienden, när de överiga frågade vad han sysslade med sa han att det var jätteviktigt att samla tomhylsor han hade drabbats av en kortare chock eller psykos.
I boken "Everything we had" som innehåller vittnesmål från Vietnam veteraner berättar en soldat som deltog i de tre gränsslagen hur han tappade minnet under de hårda striderna. Han när han sedan återfick minnet fick han veta att han hade blivit spritt språngande galen, han hade om jag minns rätt först stått och kastat sten på framryckande Norvetnamesiska soldater, sedan hade han fortsatt medd att kasta sten på sina egna soldater, dom blev tvungen att föra honom från stridslinjen.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem

Inlägg av Angus » 9 november 2003, 19:27

Ah, tack så mycket! Det här fick jag användning för :D

Skriv svar