Ruotsi = Sverige
Ruotsi = Sverige
Hur kommer det sig att finnar kallar Sverige för Ruotsi?
Finland har trots allt varit en del av Sverige i många hundra år så jag tycker att det vore logiskt om dom använde namnet Sverige.
Betyder ordet Ruotsi något speciellt och hur gammalt är ordet?
Och varför kallar vi inte Finland för Suomi?
Finland har trots allt varit en del av Sverige i många hundra år så jag tycker att det vore logiskt om dom använde namnet Sverige.
Betyder ordet Ruotsi något speciellt och hur gammalt är ordet?
Och varför kallar vi inte Finland för Suomi?
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
-
erich lespenhalt
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
-
erich lespenhalt
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
-
erich lespenhalt
- Medlem
"Nej alltså Ruoŧŧas är Sverige ( "ŧ" uttalas läspande) medan ruottelaš ("sh")är "svensk""
Tackar. Nu fattar jag. Angående namnet Ruotsi/Ruottas kan man göra en liten, och spekulativ utvikning. Enligt Hellquists Etymologisk ordbok kommer finskans Ruotsi från varianter av svenskans "rodd-" men eftersom finska språket har en märklig förmåga att bevara lånord oförändrade så kan Roden en gång i tiden ha uttalats "ruod-, ruott-, ruoth-", alltså olika varianter som börjat på "ruo-", och då blir det svårare att koppla "Ruotsi" med ordet "rodd". Roslagen var väl för övrigt en militär administrativ term som innebar att befolkningen var skyldig att uppställa roddare och skepp till kustförsvaret. "Roden", "*Ruoden" kanske inte har ett dugg att göra med ordet "Roslagen" som kan vara betydligt yngre. Roden är kanske till och med ett ord som är finskt, samiskt till sitt ursprung. Det blev lite många kanske här.
Det var bara några funderingar jag hade.
mvh
/dpe
Tackar. Nu fattar jag. Angående namnet Ruotsi/Ruottas kan man göra en liten, och spekulativ utvikning. Enligt Hellquists Etymologisk ordbok kommer finskans Ruotsi från varianter av svenskans "rodd-" men eftersom finska språket har en märklig förmåga att bevara lånord oförändrade så kan Roden en gång i tiden ha uttalats "ruod-, ruott-, ruoth-", alltså olika varianter som börjat på "ruo-", och då blir det svårare att koppla "Ruotsi" med ordet "rodd". Roslagen var väl för övrigt en militär administrativ term som innebar att befolkningen var skyldig att uppställa roddare och skepp till kustförsvaret. "Roden", "*Ruoden" kanske inte har ett dugg att göra med ordet "Roslagen" som kan vara betydligt yngre. Roden är kanske till och med ett ord som är finskt, samiskt till sitt ursprung. Det blev lite många kanske här.
Det var bara några funderingar jag hade.
mvh
/dpe
- Djinghis Khan
- Medlem
- sibiriska tigern
- Medlem
Kan man lägga till Valddegodde till orden om man vill:Djinghis Khan skrev:Ruoŧŧas är Sverige ( "ŧ" uttalas läspande) medan ruottelaš ("sh")är "svensk"
* Ruossa Valddegodde (Ryska riket)
* Ruotta Valdegodde (Sveriges rike)
eller är detta något utdött?
Är "Taro Datsha", "Datsha Riikka", och "Vuona Riikka" (=vik- och fjordriket) benämningen på Norge ?
Vad är Datsha ?
(På samiska)