Häxan i Wewelsburg

Skriv svar
Användarvisningsbild
Jarl
Medlem

Häxan i Wewelsburg

Inlägg av Jarl » 1 september 2004, 16:50

En kurskamrat till mig berättade om att någon han kände, hade besökt slottet Wewelsburg. Som ni förmodligen känner till, satt Himmler där och drömde emellanåt. Vad som var intressant i hans berättelse var det om en grotta, vilken låg i närheten.

Han berättade om att det en gång huserade en häxa (völva eller liknande) i den grottan. Denna häxa ska, på sin tid, ha manat germanerna till fortsatt kamp mot de romerska inkräktarna.

Jag såg för ett tag sedan en intressant dokumentärserie 'the occult history of third reich'. Dock tog den inte upp något om detta.

Man skulle kunna spekulera i att Himmler kände till platsens historiska betydelse och därför valde detta slott som just ett slags försvar mot öst. Alltså ett ideologiskt försvarsverk och centrum, med dessa ritualer, runda bord, ariosofisk blodsmystik i sällskap av en gammal trollpacka.

Någon som vet mer om detta? Är jag helt ute och cyklar med mitt resonemang? Är berättelsen om häxan en myt utan någon som helst historisk förankring?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 1 september 2004, 19:04

Det skall finnas en "häxkällare" i det närbelägna slottet Ringelstein, idag bara en ruin, vilken kallas så för att man förvarade människor anklagade för häxeri (naturligtvis var de oskyldiga) där. Kan det vara den du tänker på?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 september 2004, 17:38

Med tanke på de spridda historiska kopplingarna i den här frågan, så flyttade jag ämnet till Historia - Övrigt & Allmänt.

Mvh -Dan

Skriv svar