En film som möjl ökade våldet på 1980-talet

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

En film som möjl ökade våldet på 1980-talet

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 januari 2006, 09:10

I början av 1980-talet gick en film som jag var för liten för att titta på biograferna som handlade om ett gäng i New York vars enda syfte var att förstöra och slå ner allt som kom i deras väg. En fråga; hette inte den där filmen The Holocaust?, när sökte på altavista så fick jag hel massa svar om själva förrintelsen som orsakades av nazisterna, men inte om denna film. Åter till själva filmen, den gick runt 1982-83 och min diskussionfråga är om den verkligen gav upphov till den ökade våldet som kom under detta decennium. Det var en ökning av bråk på många ställen i landet i samband med denna film och kan också inflika med en egen erfarenhet. När jag gick i sexan så blev jag och en annan kille jagade av ett gäng äldre killar och ett par veckor senare så kom ett par stycken från polisen till skolan som jag och den där killen gick i. Vi gick inte i samma klass, men samma årskurs. Då tog polisen upp denna film och då nickade vi till varandra eftersom vi fick veta att ett gäng i grannstadsdelen hade sett denna film och dom skulle bli ett av de värsta gängen i Uppsala under denna tidsperiod. I den där skolan som dom gick i fick t o m posterna från dörrarna avslitna som de använde som tillhyggen. I efterhand vet jag att det var dom som jagade mig och en kompis. Angående om själva filmen så var det ökad aktivitet på själva våldet och det var gängslagsmål i tunnelbana som i ett par fall ledde till dödlig utgång.

Stefan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 25 januari 2006, 09:38

ahah, du tänke rpå The Warriors. som för övrigt INTE handlar om ett gäng som ska slå sönder hela stan.

moralpanik utlöstes av den filmen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 januari 2006, 10:25

hangatyr skrev:ahah, du tänke rpå The Warriors. som för övrigt INTE handlar om ett gäng som ska slå sönder hela stan.

moralpanik utlöstes av den filmen.
Jo, det var nog den där filmen som jag tänkte på och har kollat upp det närmare nu, stämmer ju in bra faktiskt.

Stefan

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 25 januari 2006, 17:30

Den filmen är jag för ung för att känna till.
Vad handlar den om och vad var det som utlöste moralpanik?
Det krävs ju inte så mycket för det... :)
Andreas

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 25 januari 2006, 18:32

filmen handlar om ett (med 70/80talsmått mätt) tufft och kriminellt gäng i New york som vid en stooor gängsammankomst blir anklagade för att ha mördat en mäktig gängledare. de msåte ta sig tillbaka till isna kvarter till vilket pris, annars komemr de dödas av de andra gängen. Det våld som visas i filmen är ganska rått med den tidens mått, men inget som direkt skulel chocka ngn idag.

http://www.allmovie.com/cg/avg.dll?p=avg&sql=1:53477

herulen
Medlem

Re: En film som möjl ökade våldet på 1980-talet

Inlägg av herulen » 26 januari 2006, 11:48

Stefan Lundgren skrev:I början av 1980-talet gick en film som jag var för liten för att titta på biograferna som handlade om ett gäng i New York vars enda syfte var att förstöra och slå ner allt som kom i deras väg. En fråga; hette inte den där filmen The Holocaust?, när sökte på altavista så fick jag hel massa svar om själva förrintelsen som orsakades av nazisterna, men inte om denna film. Åter till själva filmen, den gick runt 1982-83 och min diskussionfråga är om den verkligen gav upphov till den ökade våldet som kom under detta decennium. Det var en ökning av bråk på många ställen i landet i samband med denna film och kan också inflika med en egen erfarenhet. När jag gick i sexan så blev jag och en annan kille jagade av ett gäng äldre killar och ett par veckor senare så kom ett par stycken från polisen till skolan som jag och den där killen gick i. Vi gick inte i samma klass, men samma årskurs. Då tog polisen upp denna film och då nickade vi till varandra eftersom vi fick veta att ett gäng i grannstadsdelen hade sett denna film och dom skulle bli ett av de värsta gängen i Uppsala under denna tidsperiod. I den där skolan som dom gick i fick t o m posterna från dörrarna avslitna som de använde som tillhyggen. I efterhand vet jag att det var dom som jagade mig och en kompis. Angående om själva filmen så var det ökad aktivitet på själva våldet och det var gängslagsmål i tunnelbana som i ett par fall ledde till dödlig utgång.

Stefan
Denna film börjar med att en gängledare vill ena alla gängen i New York. När gängen samlas för ett stormöte blir den nämnde gängledaren dödad. Ett gäng som kallar sig för ”The Warriors” beskylls då för att ha dödat honom. De får då alla gäng emot sig och filmens handling är hur The Warriors ska ta sig tillbaks till sitt hemkvarter i Coney Island… levande.

Detta är en kultfilm och har fått mycket fina recensioner. Okey, den är våldsam men den ligger nästan i samma nivå med Stanley Kubricks film ”A Clockwork Orange”.

Det gäng du talar om i Uppsala tror jag bestämt är eriksbergarna. De var ett mycket beryktat gäng. Polisen och socialen hade väldiga problem med dem. De flesta av dem har idag drogproblem eller sitter inne. Men det var inte bara dem som blev påverkade av filmen. I stort sett alla skolor fick problem med elever som började slåss.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 26 januari 2006, 14:01

Jag minns moralpaniken runt den här filmen, men var inte "Stockholmsnatt" den filmen som fick gatorna i Sverige att småbrisera? (vilket är ett mysterie med tanke på hur otroligt dålig production Stockholmsnatt är).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 januari 2006, 15:15

Herulen skrev
Det gäng du talar om i Uppsala tror jag bestämt är eriksbergarna. De var ett mycket beryktat gäng. Polisen och socialen hade väldiga problem med dem. De flesta av dem har idag drogproblem eller sitter inne. Men det var inte bara dem som blev påverkade av filmen. I stort sett alla skolor fick problem med elever som började slåss.
Visserligen står det Stockholm på din profil, men jag antar att du har rötter i Uppsala. Jag känner till Erikbergsgänget, men det fanns också ett gäng i Norby som jag och mina kompisar råkade i konflikt vid ett par tillfällen. Det gäng som jag syftade på var ett gäng i Gottsunda och jag bodde under mina första tolv år i Valsätra. Det var bl a två killar som hade ett stort, ljust, "yvigt" hår och en kille som var från Iran? samt två-tre ytterligare killar, jag vet inte om du råkar vara en av dem. :lol: Där jag och min kompis kom kontakt med gänget som jagade oss var i gångtunnlarna vid "Gottsundaberget" och vi sprang till en adress på Bröderna Berwalds väg och gömde oss i en trappuppgång som en av mina klasskamrater bodde i då. Det där gänget var välkända, polisen som kom till min skola nämnde just dom där killarna.

Stefan

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 26 januari 2006, 16:12

Nej jag var inte en av dem. Däremot vet jag mycket väl vilka du menar. Jag känner några av dem personligen eftersom vi tränade mycket ihop på gym. Själv bodde jag vid musikvägarna, dvs. östra Gottsunda. I och med att vi kände varandra så kunde jag gå relativt tryggt i Gottsunda centrum på kvällarna. Kan meddela att det även dessa för gossar har gått snett. Fast om sanningen ska fram så var eriksbergarna flera strån vassare. Deras ryckte florerar än idag.

Nu kan någon tycka att detta är OT. Det är det väl i och för sig, men eftersom samtalet kretsade kring kultfilmen ”The Warriors” påverkan på unga grabbar så har vi delgett er personliga erfarenheter av detta. För mig är ”The Warriors” en egen genre än all de karatefilmer som kom på 80-talet. Regissören är Walter Hill och han har regisserat kända filmer som t.ex. 48 timmar, Streets of Fire, Red Heat (med Arnold Swartznegger), tv-serien Tales from the crypt, Last man standing och Undispoted (med Wesley Snipes). Det enhetliga i alla dessa filmer är att den gåtfulle hjälten ska kämpa mot en till synes övermaktig om värld. Som tittare så kan man inte låta bli att älska hjälten, trots hans våldsamma uppdrag. Detta åstadkommer Walter Hill genom att förse hjälten med humor och att många frågor lämnas obesvarade.The Warriors är också den enda film där gängvåldet glorifieras, där det vardagliga våldet mot vanliga människor döljs. Striderna utspelas bara mellan gäng mot gäng, vilket inte stämmer med verkligheten. Jag tror att det var detta som gjorde att The Warriors provocerade fram våld i skolorna. Gänget får en slags legitimitet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 januari 2006, 16:47

Herulen skrev
Nej jag var inte en av dem. Däremot vet jag mycket väl vilka du menar. Jag känner några av dem personligen eftersom vi tränade mycket ihop på gym. Själv bodde jag vid musikvägarna, dvs. östra Gottsunda. I och med att vi kände varandra så kunde jag gå relativt tryggt i Gottsunda centrum på kvällarna. Kan meddela att det även dessa för gossar har gått snett. Fast om sanningen ska fram så var eriksbergarna flera strån vassare. Deras ryckte florerar än idag.
Jag var ganska liten då på den där tiden och det hände ibland att man var vid Gottsunda centrum, för tio år sedan så gjorde dom en omflyttning av de oroliga elementen där, men sen kom det ytterligare gäng som härjade runt där för några år sedan(men dom fick polisen tag på sedan). Så dom flesta av dem som hängde i centrum under 80-talet är antagligen döda eller urspåriga om man uttrycker det så.

Vad det Erikbergsgänget som t o m använde skjutvapen vid ett par tillfällen?
Herulen skrev
Det är det väl i och för sig, men eftersom samtalet kretsade kring kultfilmen ”The Warriors” påverkan på unga grabbar så har vi delgett er personliga erfarenheter av detta.
Personligen var jag för ung när "The Warriors" gick på biograferna så jag har ingenting att skriva om och givetvis såg jag karatefilmer under 1980-talet med, men det har jag inte sett på tio år minst. Om "The Warriors" har jag inget minne av, men däremot omständigheterna kring detta.
The Warriors är också den enda film där gängvåldet glorifieras
Jo, det känner jag också till.......Men jag har för mig att det var en annan film som också fick utstå detta, men där var inte debatten så livlig om man skriver så.

Stefan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 26 januari 2006, 16:50

glorfieras?? har du sett filmen i fråga?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 26 januari 2006, 16:55

"Warriors come out and play"
Såg filmen, men minns inte mycket.
Var säkert många på min högstadieskola som tyckte den var cool.
Bräntbergsskolan där jag gick hade många flum.
De sparkade in skåp och höll på.
Jag tror de hamnde på "Gula Villan", ett ställe för värstingar som de sociala myndigheterna höll i. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 januari 2006, 17:05

hangatyr skrev:glorfieras?? har du sett filmen i fråga?
Om du menar mig så var jag för ung när filmen gick, Herulen kanske såg den.

Per-Erik Larsson skrev
De sparkade in skåp och höll på.

Jag tror nog att det inte berodde på filmen som man sparkade in skåp, det hände också på min skola vid slutet av 1980-talet när det har gått sju-åtta år sedan filmen gick.

Stefan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 26 januari 2006, 18:54

Stefan Lundgren skrev:
hangatyr skrev:glorfieras?? har du sett filmen i fråga?
Om du menar mig så var jag för ung när filmen gick, Herulen kanske såg den.

Stefan
nej, jag syftar på herulen.

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 26 januari 2006, 23:15

Ja, jag har set filmen. Fyra till fem gånger är det. Och varför ifrågasätta att gängvåldet glorifieras i filmen, det är ju uppenbart, vilket också Walter Hill har medgett i flera intervjuer 1979 då filmen hade premiär. Det var också så att man fick byta affishomslag eftersom de första var ännu mer våldsförskönande än vad de senare var. Från början hade Hill tänkt sig att det bara skulle handla om en person. Detta stred mot manuset och producenterna ställde ett ultimatum att filmen ska handla om ett gäng och inget annat. Walter Hill löste detta genom att gänget som helhet agerar som det vore en enda individ, vilket var lyckat eftersom det förstärker gängets utstrålning, fasthet och styrka, dvs det som gäng i verkligheten strävar efter.

Skriv svar