Punkare, hårdrockare, synthare, eller varför inte de som lyssnar på jazz eller klassisk musik.
Har det här fenomenet i så fall pågått länge, eller hör det till 50-talets ungdomsrevolt?
Vad gäller just Mozart minns jag med lätthet en scen i Amadeus där just densamme, på sin karriärs höst, sitter och beskådar "folk-opera" av ett slag som just inte liknar något jag kan påminna mig. Att Figaros bröllop et al idag förknippas med finkultur innebär inte att det gjorde det då.Giancarlo skrev:Wienska fattiglappar gick inte och såg "Figaros bröllop" på Mozarts tid.
Jo jag har sett den med. Oavsett om min analogi håller kan du väl hålla med om att klassisk musik i sin klassiska standardvariant traditionellt varit föreskrivit de högre klasserna?Hexmaster skrev:Vad gäller just Mozart minns jag med lätthet en scen i Amadeus där just densamme, på sin karriärs höst, sitter och beskådar "folk-opera" av ett slag som just inte liknar något jag kan påminna mig. Att Figaros bröllop et al idag förknippas med finkultur innebär inte att det gjorde det då.Giancarlo skrev:Wienska fattiglappar gick inte och såg "Figaros bröllop" på Mozarts tid.
AH nej jag skulle inte hålla med. Alls. Musikrevolten har sedan dess kört på i en rasande fart, och revolutionen är fortfarande inte död. Punk, hiphop, Acid House-rörelsen (eller rave som den kallas i sverige) alla dessa fortsätter nonchalerandet av "rekordeliga normer" även om rockpappa har gått och blivit gammal och skröplig.Donkeyman skrev:Men jag vill på något vis påstå att den ungdomsrevolt som började med Swingpjatten, Nalensnajdaren och Babsan på 30-talet fortsatte genom 50-talet och Elvis, 60-talet med Beatles och Stones och 70-talet med proggen. Men sedan har den dött. Det tog si så där 40 år att förändra samhället. Man tog ett trappsteg uppåt i utvecklingen. Fast sedan dess har det stått stilla. Och de unga har haft det gott av alla de framsteg vi gamlingar fixade. Och haft illa av de misstag som vi gjorde.
.
Personligen tror jag att musikintresset hos de flesta ungdomar är relativt lågt idag. Detta innebär, eftersom det produceras enormt mycket mer musik idag än 10, 20 eller 30 år tillbaka, att de som väl har ett starkt musikintresse har betydligt mer att välja på idag, vilket minskar risken att det finns tillräckligt många med samma smak för att gruppbildning efter denna ska kunne ske. Idag hittar också människor ny musik i mindre utsträckning via kompisar och allt mer via Internet, vilket även det minskar möjligheten till homogen musiksmak inom en "ungdomsgrupp".hannberg skrev:En tanke jag inte har tid att utveckla mera är om dagens tonåringar lever ut sina habitus lika mycket som under så där 1950-1980 tal då det var rätt viktigt t.ex att vara hårdrockare eller synthare då man även liksom spelade ut rollen helt. (Ibland). Funderar på den i USA debatterade skildnaden mellan generationX och generationY. Individer vs grupper om ni förstår vad jag menar.
Exempel, något överdrivet:
1983 kunde knapppast en hårdrockare, en synthare och en punkare sitta vid samma bord i skolmatsalen . Idag sitter eleverna vid skoldatorerna och laddar ned information till samhällskunskapen bl.a och arbetar sedan i grupper. Grupparbeten, grupparbeten, grupparbeten.
Är 15-åringars habitus angående musiktillhörigheten lika viktig idag?