Ryska/sovjetiska ledares vodka
-
pandersson2
- Medlem
Ryska/sovjetiska ledares vodka
Själv har jag sett vodka uppkallad efter Gorbatjov, Jeltsin och Putin. Finns det även vodka uppkallad efter de tidigare ledarna? Är det ett ryskt fenomen eller finns det andra länder som ger sina alkoholsorter ledarnas namn?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag har en flaska inhemsk producerad Stalinvodka med namnet inte ett steg tillbaka. Luktar terpentin och i affären ville de första inte sälja den, den var för dålig. Priset var därefter.
Kan inte påminna mig om att jag har sett några andra vodkasorter uppkallade efter politiska ledare.
Den populäraste vodkan i Ryssland är Rysskij standart.
/Martin
Kan inte påminna mig om att jag har sett några andra vodkasorter uppkallade efter politiska ledare.
/Martin
Re:
Vet man vilken vodka ledarna drack?
MVH
Hans
MVH
Hans
Re:
Hur dricker man vodka i Ryssland? Myterna säger ju att man alltid kastat i sig vodka som om det vore vatten, på alla tider av dygnet, och hur mycket som helst. Men det är kanske bara observationer av festligheter som gett dessa myter?Martin Lundvall skrev:Jag har en flaska inhemsk producerad Stalinvodka med namnet inte ett steg tillbaka. Luktar terpentin och i affären ville de första inte sälja den, den var för dålig. Priset var därefter.
/Martin
Var ligger sanningen om ryssarnas vodkakonsumtion? När är ett glas brukligt?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Re: Re:
Vet inte riktigt men min uppfattning är att man dricker ofta och mycket. När grannen kommer över, festligheter, affärsuppgörelser med mera. Dock har man en fin tradition att man beställer in flera olika sorters tilltugg, salta grönsaker, fisk eller kött på detta sätt är det inte lika outhärdligt att dricka vodka, det blir till och med gott.Giancarlo skrev:Hur dricker man vodka i Ryssland? Myterna säger ju att man alltid kastat i sig vodka som om det vore vatten, på alla tider av dygnet, och hur mycket som helst. Men det är kanske bara observationer av festligheter som gett dessa myter?
Var ligger sanningen om ryssarnas vodkakonsumtion? När är ett glas brukligt?
Ölen har emellertid varit på stark frammarsch och nu övertagit mycket av vodkakonsumtionen eller kompletterat den.
/Martin
Re: Ryska/sovjetiska ledares vodka
Tackar för ett intressant svar.
Intressant att Öl verkar gå på språngmarsch och ökar i hela världen, oavsett om det är i traditionella risvins-områden, vodkabälten eller vinområden.
Intressant att Öl verkar gå på språngmarsch och ökar i hela världen, oavsett om det är i traditionella risvins-områden, vodkabälten eller vinområden.
Re: Ryska/sovjetiska ledares vodka
OT, men i alla fall: apropå ryssars enligt uppgift stora vodkakonsumtion.
Låt mig erinra att även vi drack starksprit "som vatten" en gång i tiden, nämligen på 1700- och tidigt 1800-tal. Brännvin morgon, middag och kväll. (Sedan ersatte väl kaffet i viss mån spriten som vår "dryck nr ett".)
Låt mig erinra att även vi drack starksprit "som vatten" en gång i tiden, nämligen på 1700- och tidigt 1800-tal. Brännvin morgon, middag och kväll. (Sedan ersatte väl kaffet i viss mån spriten som vår "dryck nr ett".)