Ryska/sovjetiska ledares vodka

Skriv svar
pandersson2
Medlem

Ryska/sovjetiska ledares vodka

Inlägg av pandersson2 » 30 september 2006, 02:35

Själv har jag sett vodka uppkallad efter Gorbatjov, Jeltsin och Putin. Finns det även vodka uppkallad efter de tidigare ledarna? Är det ett ryskt fenomen eller finns det andra länder som ger sina alkoholsorter ledarnas namn?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 30 september 2006, 03:02

Det är väl utländska brännerier som vill skoja till det lite och döper sina vodkor efter prominenta ryssar. Ryssarna själva håller sig vad jag vet till namn som "bordsvodka", "vetevodka" och "femstjärnig vodka".

/ Probstner

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 september 2006, 09:27

Jag har en flaska inhemsk producerad Stalinvodka med namnet inte ett steg tillbaka. Luktar terpentin och i affären ville de första inte sälja den, den var för dålig. Priset var därefter.
Kan inte påminna mig om att jag har sett några andra vodkasorter uppkallade efter politiska ledare.
Den populäraste vodkan i Ryssland är Rysskij standart.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re:

Inlägg av Hans » 5 februari 2009, 21:09

Vet man vilken vodka ledarna drack?

MVH

Hans

Giancarlo
Medlem

Re:

Inlägg av Giancarlo » 16 februari 2009, 18:31

Martin Lundvall skrev:Jag har en flaska inhemsk producerad Stalinvodka med namnet inte ett steg tillbaka. Luktar terpentin och i affären ville de första inte sälja den, den var för dålig. Priset var därefter.
Kan inte påminna mig om att jag har sett några andra vodkasorter uppkallade efter politiska ledare.
Den populäraste vodkan i Ryssland är Rysskij standart.

/Martin
Hur dricker man vodka i Ryssland? Myterna säger ju att man alltid kastat i sig vodka som om det vore vatten, på alla tider av dygnet, och hur mycket som helst. Men det är kanske bara observationer av festligheter som gett dessa myter?

Var ligger sanningen om ryssarnas vodkakonsumtion? När är ett glas brukligt?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Re:

Inlägg av Hans » 16 februari 2009, 18:58

Delvis kanske ett svar i väntan på Martin?

http://www.enteh.com/eninteresting2.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Martin Lundvall » 22 februari 2009, 14:51

Giancarlo skrev:Hur dricker man vodka i Ryssland? Myterna säger ju att man alltid kastat i sig vodka som om det vore vatten, på alla tider av dygnet, och hur mycket som helst. Men det är kanske bara observationer av festligheter som gett dessa myter?

Var ligger sanningen om ryssarnas vodkakonsumtion? När är ett glas brukligt?
Vet inte riktigt men min uppfattning är att man dricker ofta och mycket. När grannen kommer över, festligheter, affärsuppgörelser med mera. Dock har man en fin tradition att man beställer in flera olika sorters tilltugg, salta grönsaker, fisk eller kött på detta sätt är det inte lika outhärdligt att dricka vodka, det blir till och med gott.
Ölen har emellertid varit på stark frammarsch och nu övertagit mycket av vodkakonsumtionen eller kompletterat den.

/Martin

Giancarlo
Medlem

Re: Ryska/sovjetiska ledares vodka

Inlägg av Giancarlo » 21 mars 2009, 11:58

Tackar för ett intressant svar.

Intressant att Öl verkar gå på språngmarsch och ökar i hela världen, oavsett om det är i traditionella risvins-områden, vodkabälten eller vinområden.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Ryska/sovjetiska ledares vodka

Inlägg av lampros » 21 mars 2009, 14:45

OT, men i alla fall: apropå ryssars enligt uppgift stora vodkakonsumtion.

Låt mig erinra att även vi drack starksprit "som vatten" en gång i tiden, nämligen på 1700- och tidigt 1800-tal. Brännvin morgon, middag och kväll. (Sedan ersatte väl kaffet i viss mån spriten som vår "dryck nr ett".)

Skriv svar