Den äldre tidens personer jämfört med dem moderna

Skriv svar
Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Den äldre tidens personer jämfört med dem moderna

Inlägg av Niedzwiadek » 11 december 2006, 21:38

Jag ska hålla ett tal på svenskan och jag har valt ovanstående tema. Jag vill berätta om hur tidens gång har påverkat människors personligheter och attityder och sedan jämföra gammla och nya och argumentera för vilket som jag tycker är bättre. Jag har tänkt att inrikta mig på kärnfamiljens upplösning, sekulariseringen av samhället och och den nya teknikens förenklande av tillvaron. Tycker ni att det finns någon annan bra vinkling man kan använda i detta tema, eller har ni några egna åsikter om detta ämne. Var folk bättre förr?

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 11 december 2006, 22:27

Har du läst den intressanta tråden om krogarnas försvinnande?
viewtopic.php?t=25976

Tråden överdriver väl kanske bitvis hur stor del just avsaknaden av krogen som naturlig mötesplats haft i den moderna svenska nationalkaraktärens utveckling, men det kunde kanske ändå vara en intressant vinkling?

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 11 december 2006, 22:36

Det låter som ett kul ämne, om än väldigt brett. Urbaniseringen är en aspekt som skulle vara intressant att ta upp i detta fall. Den rurala livsstilen skiljer sig stort från den urbana och är idag nästan helt försvunnen, urbaniserad landsbygd och industriellt storjordbruk har istället tagit över helt.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 11 december 2006, 23:16

Gamla och nya? Menar du på gustav vasas tid jämfört med nu? eller tidiga nittiotalet jämfört med nu? du får nog ha en ganska bestämd och väl motiverad begränsing.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 18 december 2006, 18:53

I och med att mina 3 viktigaste punkter dvs kärnfamiljens upplösning, sekulariseringen av samhället och den nya teknikens förenklande av tillvaron passar bäst in i 1900-talet så väljer jag det. Alltså skillnaden mellan 1900 och 2000

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 18 december 2006, 21:12

Borde du inte ta med demokratiseringen också?

/Martin

Amazon
Medlem

Re: Den äldre tidens personer jämfört med dem moderna

Inlägg av Amazon » 18 december 2006, 23:06

Niedzwiadek skrev: Jag har tänkt att inrikta mig på kärnfamiljens upplösning, sekulariseringen av samhället och och den nya teknikens förenklande av tillvaron. Tycker ni att det finns någon annan bra vinkling man kan använda i detta tema, eller har ni några egna åsikter om detta ämne. Var folk bättre förr?
Ämnet kan generaliseras grovt. Kärnfamilj t.ex.vilka levde i en sådan och när?
Många kvinnor i min ålder tycker synd om sig själva för att de "inte får vara hemmafruar som de skulle ha fått vara förr i tiden". De känner alltså inte till att deras hemmafruideal är av rätt ungt datum. I ädre tider hade de varit hemma på gården med krav på sig att klara av mjölkning och husdjursskötsel, textilproduktion och -rengöring, bakning, bryggning, slakt etc. Dricka latte med barnvagnsmaffian, gå på babysimm och leka pedagogiska lekar hade de definitivt inte tid med.

Och kärnfamiljen med mamma-pappa-behändigt-antal-barn. Hur gammalt är det fenomenet? Jag kan titta tillbaka i min och min mans släkter och ser att hushållen en bit in på 1900-talet var en produktionsenhet bestående av man, hustru och deras barn samt en eller ett par ogifta systrar eller bröder. Och äldre föräldrar boende som "födorådstagare". Då kan man tala om storfamilj snarare än kärnfamilj. Ofta fanns också pigor och drängar som kom och gick på gården i takt med årstiderna.
När upphörde detta? Jo, visst hör det ihop med mekanisering av jord- och skogsbruk. Inte kunde man försörja sina ogifta syskon när de inte längre var lika kostnadseffektiva som maskinerna på gården i mjölkning och skogshuggning. Då fick de söka jobb på mejeriet i centralorten och till skogsbolaget och flyttade.

Sådant tycker jag är intressant, men då utgår jag också ifrån relativt personlig erfarenhet. Och det är kanske en idé att göra för ett föredrag. Att välja närstående eller omskrivna personer som exempel kan vara ett sätt att skapa intresse och engagemang bland åhörarna.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Den äldre tidens personer jämfört med dem moderna

Inlägg av a81 » 2 januari 2007, 14:36

Amazon skrev:Och kärnfamiljen med mamma-pappa-behändigt-antal-barn. Hur gammalt är det fenomenet?
Enligt en av Lars-Olof Larssons böcker (Gustav Vasa: Landsfader eller tyrann? eller Arvet efter Gustav Vasa. En berättelse om fyra kungar och ett rike) levde man i ett slags kärnfamiljer redan på 1500-talet (vet dock inte hur det var tidigare) i Sverige. Man hade dock betydligt fler barn än idag och kanske någon far- eller morförälder boende hos sig. Ungefär så här såg det väl ut till 1920-/1930-talet när barnafödandet började minska. En annan sak som ändrat sig under senare decennier är ju attityden till äktenskap. Att så att säga vara sambo på exempelvis 1950-talet var knappast accepterat (framför allt inte om man hade barn tillsammans), skilsmässor var väl något mera accepterade men knappast något man tog till i första taget.

Man kanske också borde ta upp skillnaderna i syn på livet under perioden 1900-2000. Jag skulle gissa att dagens människor (i genomsnitt) är mycket mer materialistiska än människor (i genomsnitt) för 100 år sedan. Då strävade man troligen mera efter social status, medan det idag för många är viktigare med dyra resor, nya bilar och designade hem. Detta borde gå att koppla till sekulariseringen.

Generellt tror jag att 1900-talet kan sammanfattas med: kraftig ekonomisk utveckling, demokratisering, individualisering och sekularisering.

Skriv svar