Sjuk humor om nazismen
- Cyber Joker
- Medlem
Sjuk humor om nazismen
Det fanns faktiskt en tid i Sverige då gick att skämta om nazismen ja till och med om Förintelsen. Förvisso inom den del av populärkulturen som kom att kallas “sjuk humor” men ändå. Detta var under 1960-talet då Andra Världskriget fortfarande fanns färskt i minnet hos många. Denna typ av humor skulle knappast gå att publicera idag med den typ av politisk korrekt självcensur som många tidningar och förlag ålagt sig. Jag vill i alla fall visa några axplock jag fann i mina gömmor. De är saxade från tidningen Hjälp från 1960 och från tidningen MAD från 1968. Måhända hör de inte hemma i detta forum men jag tycker ändå att jag vill dela med mig till den yngre publiken som aldrig fick uppleva den sjuka humorns glansdagar. 
- Bilagor
-
- Hitler och OS.jpg (44.72 KiB) Visad 4301 gånger
-
- Hitler och mamma.jpg (78.9 KiB) Visad 4302 gånger
-
- MAD Hogans Hjältar.jpg (174.36 KiB) Visad 4301 gånger
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Cyber Joker
- Medlem
Jag tror inte det Stefan. Det var en annan tidsanda på 1960-talet, det fanns inte den typen av pekpinnar som finns idag. Då var det andra pekpinnar, den typ av våldsskildringar vi ser på film och TV idag var otänkbara på 1960-talet. Under 1970-talet var exempelvis alla vapen bortcensurerade i Kalle Anka. Lite löjligt då man förstog att Kalle skulle ha en pistol i sin tomma hand men det var den tidens antivålds och antikrigs censur.Stefan Lundgren skrev:Med tanke på det som hände så är det hela lite sjukt tycker jag.![]()
Men samtidigt var det lite kul att läsa.![]()
Visste inte om dessa skämtteckningar.![]()
Man skall nog har i åtanke att dessa bilder roade vissa medan andra inte tyckte att det var lika kul.![]()
Stefan
Visserligen så ansågs sjuk humor lite udda men man ska ha i åtanke att det i huvudsak var intellektuella som uppskattade denna form av humor. Samma intellektuella som idag hade kastat sig på telefonen och anmält tidningen för hets mot folkgrupp om den hade publicerat detta material.
Det jag finner intressant är att det kan svänga så snabbt i vad man kan skämta om och vad som anses korrekt att publicera.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Här kommer en pekpinne: Diskutera inte politisk tidsanda, uppfattningar om det diffusa begreppet politisk korrekthet och annat liknande, tack. Om tre skämtteckningar visar sig vara täckmantel för diverse åsiktsbasunerande kommer tråden att raderas i sin helhet eftersom den i så fall syftar till politisk agitation.
Mvh Petter
Mvh Petter
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
En liten avvikning
En film till dig Cyber Joker så du kan återuppleva det glada 60-talet.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=604113
/Martin
/Martin
Fanns det inte en idé till en "sitcom" om Hitler också, brittisk om jag minns rätt? Får gräva runt lite.
EDIT: "Heil Honey, I'm home". Smakfullt värre...
http://en.wikipedia.org/wiki/Heil_Honey_I%27m_Home%21
EDIT: "Heil Honey, I'm home". Smakfullt värre...
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 16 gånger.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Den första illustrationen är från en satir på tv-serien "Hogan's Heroes", en sitcom som utspelade sig i ett fångläger för allierade krigsfångar. MAD:s satir skjuter dock över målet, då serien hade en ironisk botten många inte kände till: skådespelarna som spelade överste Klink, sergeant Schultz och korpral LeBeau var judar, och hade flytt från nazisterna (några av dem hade t.o.m. suttit i koncentrationsläger).
Just the Producers (svensk titel "Det våras för Hitler") har ju också gjort en remake på väldigt nyligen..Martin Lundvall skrev:En liten avvikning
/Martin
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Intressant. Påminner om nazistbeskyllda poporkestern Kiss som 25 år senare visade sig ha en judisk koncentrationslägeröverlevarättling som frontmanB Hellqvist skrev:Den första illustrationen är från en satir på tv-serien "Hogan's Heroes", en sitcom som utspelade sig i ett fångläger för allierade krigsfångar. MAD:s satir skjuter dock över målet, då serien hade en ironisk botten många inte kände till: skådespelarna som spelade överste Klink, sergeant Schultz och korpral LeBeau var judar, och hade flytt från nazisterna (några av dem hade t.o.m. suttit i koncentrationsläger).
Så varför äger satiren rum i Buchenwald? Att förväxla internerade judar med krigsfångar är ju så fel som det går, på det sättet gör man inga satirer.B Hellqvist skrev:Den första illustrationen är från en satir på tv-serien "Hogan's Heroes", en sitcom som utspelade sig i ett fångläger för allierade krigsfångar.
Att det går att skratta åt Hitler är däremot ingen nyhet.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Trådens poäng kanske inte riktigt fångar situationen vad gäller Mad's satir över Hogan: Det är en sarkastisk kritik över att man framställer livet i ett nazistiskt fångläger som humoristiskt TV-nöje - Man överslätar Förintelsen menar även Mad. Alltså överdriver man genom att förlägga det till ett koncentrationsläger: "hur långt ska man få gå inom TV-sitkoms innan det räcker?"
Mvh -Dan
Alltså var detta ett känsligt ämne även 1968."And here it is… The brand new weekly TV situation comedy featuring that gay, wild, zany, irrepressible bunch of World War II concentration camp prisoners… Those happy inmates of ‘Buchenwald’ known as Hochman’s Heroes!" The (mercifully) single-panel section of the piece depicts bald inmates in striped camp uniforms uproariously lounging in bunks and drinking from champagne glasses, and the text includes shower and gas puns. The satire is crude, but it plays on the general confusion about the show and suggests that Hogan’s Heroes really is just one step away from making light of the Holocaust.
http://www.geocities.com/lrampey/hogan.htm
Mvh -Dan
Märkligt hur oplanerade sökningar får helt andra trådar att knytas ihop -- minns ni Berlusconis beramade kommentar i Europa-parlamentet?
Tro't den som vill...
http://en.wikipedia.org/wiki/Hogans_Heroes"Mr. Schulz, I know there is a producer in Italy who is making a film on Nazi concentration camps. I will suggest you for the role of a Kapo (concentration-camp inmate appointed as supervisor). You'd be perfect."
Uproar understandably followed, and German Chancellor Gerhard Schröder demanded an apology (which was never given, although the two leaders exchanged a frosty phone conversation). Berlusconi later claimed he was referring to the Sergeant Schultz character from Hogan's Heroes, a series that was broadcast by one of his television channels. "There was a Sergeant Schultz who shouted a lot but in the end was a good sort, people were taking the mickey out of him all the time", Berlusconi said.
Tro't den som vill...
Jo dom kunde förr, eller vågade bryta mot det som var tabu i alla fall,
Nu Är det bara pek pinnar och censur över allt.
Men det finns också sjuk roliga bildar av annat än kriget oxå.
Men för mig är dom där bilderna samma sak som att aftonbladet har en tokig prat bubbla på Göran Persson typ. Och så borde alla se dom.
Nu Är det bara pek pinnar och censur över allt.
Men det finns också sjuk roliga bildar av annat än kriget oxå.
Men för mig är dom där bilderna samma sak som att aftonbladet har en tokig prat bubbla på Göran Persson typ. Och så borde alla se dom.
Jag minns det stod en del om den när den skulle ha premiär, det hade varit intressant att se åtminstone ett avsnitt.tryggve skrev:Fanns det inte en idé till en "sitcom" om Hitler också, brittisk om jag minns rätt? Får gräva runt lite.
EDIT: "Heil Honey, I'm home". Smakfullt värre... :roll:
Från den länken når man förresten vidare till List of television series cancelled after one episode som hade en del underliga program.
ps. Tråden passar nog bättre i loungen med tanke på riktningen den tagit men om den får ett mer historiskt än populärkulturellt fokus så kan den ligga kvar här, det bestämmer med andra ord deltagarna i tråden :-)
/Marcus