Varför skulle inte en pacifist kunna vara intresserad av att delta på ett historiskt forum?sonderling skrev:Vänta Curtis jag måste fråga: Så du är pacisfist? Vad gör du då här?Det är väl som om en Vegan skulle deltaga på ett jaktforum?
Kan man som historieintresserad vara pacifist samtidigt?
Kan man som historieintresserad vara pacifist samtidigt?
Det här är en avknoppning från antiamerikanism-tråden./Dûrion
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ja jag vet inte. Kanske för de flesta diskussioner har nånkoppling till krigshistoria?Rancid skrev:Varför skulle inte en pacifist kunna vara intresserad av att delta på ett historiskt forum?sonderling skrev:Vänta Curtis jag måste fråga: Så du är pacisfist? Vad gör du då här?Det är väl som om en Vegan skulle deltaga på ett jaktforum?
Sonderling
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Varför skulle en pacifist inte vara intresserad av krigshistoria? Det kanske rentav är den som - olyckligtvis; mina slutsatser är helt annorlunda - gjort honom eller henne till pacifist?sonderling skrev:Ja jag vet inte. Kanske för de flesta diskussioner har nånkoppling till krigshistoria?Rancid skrev:Varför skulle inte en pacifist kunna vara intresserad av att delta på ett historiskt forum?sonderling skrev:Vänta Curtis jag måste fråga: Så du är pacisfist? Vad gör du då här?Det är väl som om en Vegan skulle deltaga på ett jaktforum?
Sonderling
- Dûrion Annûndil
- Medlem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ja det är kanske en fråga för en annan tråd.Vysotskij skrev:Varför skulle en pacifist inte vara intresserad av krigshistoria? Det kanske rentav är den som - olyckligtvis; mina slutsatser är helt annorlunda - gjort honom eller henne till pacifist?sonderling skrev:Ja jag vet inte. Kanske för de flesta diskussioner har nånkoppling till krigshistoria?Rancid skrev:Varför skulle inte en pacifist kunna vara intresserad av att delta på ett historiskt forum?sonderling skrev:Vänta Curtis jag måste fråga: Så du är pacisfist? Vad gör du då här?Det är väl som om en Vegan skulle deltaga på ett jaktforum?
Sonderling
Men i livet har jag funnit att vissa diskussioner är omöjliga, kanske för att det inte finns några beröringspunkter överhuvudtaget.
Ibland har väl diskussionerna blivit lite grann av ”god dag yxskaft” som när man diskuterar jakt med en djurrättsaktivist men jag släpper detta. Du behöver inte svara på frågan Curtis. Jag var lite allmänt nyfiken bara.
Sonderling
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Å, fast det här en filosofisk diskution som inte heller hör hemma i den här tråden. Jag har teori om att historien aldrig upprepar sig egentligen, i själva verket så ändrar sig den hela tiden allt eftersom nya parametrar uppenbarar sig. Det bara så att vi tror det.Dûrion Annûndil skrev:Drar man ingen lärdom av Historien så är den ganska bortkastad. Men visst, om det är något vi lär av historien så är det ju att vi aldrig lär oss.
Sedan låter det ju bra oxå.
Sonderling
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Nu har jag gjort en egen tråd av saken.sonderling skrev:Å, fast det här en filosofisk diskution som inte heller hör hemma i den här tråden. Jag har teori om att historien aldrig upprepar sig egentligen, i själva verket så ändrar sig den hela tiden allt eftersom nya parametrar uppenbarar sig. Det bara så att vi tror det.Dûrion Annûndil skrev:Drar man ingen lärdom av Historien så är den ganska bortkastad. Men visst, om det är något vi lär av historien så är det ju att vi aldrig lär oss.
Sonderling
Jag kan bara deklarera följande: Jag har alltid varit väldigt intresserad av krig, kan lite om de flesta, mycket om några, och har därför blivit tämligen mycket pacifist.
- J.K Nilsson
- Medlem
Självallet kan man vara pacifist och samtidigt intresserad av (krigs)historia. Man behöver inte ens se någon logik i det, människan är ju irrationell på många sätt.
Och Sonderlings andra exempel med en vegan som deltar på ett jaktforum är faktiskt inte alls ovanligt, även om jag absolut inte vill dra parallellen pacifist - militantant vegan. Fundamentalistiskt tänkande veganer är ibland nästan sjukligt intreserade av jaktfrågor, och en del av dem känner jaktlagstiftningen bättre än många jägare. Däremot håller jag med om att en diskussion mellan jägare och militanta veganer är i allmänhet fruktlös, men det samma gäller knappast diskussioner om krigshistoria mellan pacifister och icke-pacifister.
Och Sonderlings andra exempel med en vegan som deltar på ett jaktforum är faktiskt inte alls ovanligt, även om jag absolut inte vill dra parallellen pacifist - militantant vegan. Fundamentalistiskt tänkande veganer är ibland nästan sjukligt intreserade av jaktfrågor, och en del av dem känner jaktlagstiftningen bättre än många jägare. Däremot håller jag med om att en diskussion mellan jägare och militanta veganer är i allmänhet fruktlös, men det samma gäller knappast diskussioner om krigshistoria mellan pacifister och icke-pacifister.
- Belisarius
- Medlem
Ja absolut, ju mer om krigshistoria man läser, desto mer pacifist blir man. Och det är ju bara att titta på hur (väst)europa utvecklats de senaste 60 åren. Utan en stabil och varaktig fred och samarbete hade vår vardag sett annorlunda ut idag, effekten av ett instabilt säkerhetspolitiskt läge i decennierna efter 2VK, i vissa fall än idag, syns ju överallt i världen annars.Dûrion Annûndil skrev:Nu har jag gjort en egen tråd av saken.sonderling skrev:Å, fast det här en filosofisk diskution som inte heller hör hemma i den här tråden. Jag har teori om att historien aldrig upprepar sig egentligen, i själva verket så ändrar sig den hela tiden allt eftersom nya parametrar uppenbarar sig. Det bara så att vi tror det.Dûrion Annûndil skrev:Drar man ingen lärdom av Historien så är den ganska bortkastad. Men visst, om det är något vi lär av historien så är det ju att vi aldrig lär oss.
Sonderling![]()
Jag kan bara deklarera följande: Jag har alltid varit väldigt intresserad av krig, kan lite om de flesta, mycket om några, och har därför blivit tämligen mycket pacifist.
Jag är intresserad av krigshistoria, inte för att man sitter och romantiserar utan för att få svar på frågorna "Hur?", "Varför"? Dessvärre ser man nödvändigheten att ingripa med våld, ibland finns det inga bättre lösningar.
Det är väl ganska självklart att en engagerad pacifist måste känna till krighshistoria, annars vet han ju inte vad han är emot.
Men mycket av det som diskuteras på forumet är ju ett frossande i militärgrejer och det är ju inte där man förväntar sig finna pacifister. Ungefär som om vår fiktive veganvän på jaktforumet skulle vara med och diskutera vilka vilka vapen som är snyggast eller hur länge Husqvarna tillverkade studsare i vilken kaliber.
Men mycket av det som diskuteras på forumet är ju ett frossande i militärgrejer och det är ju inte där man förväntar sig finna pacifister. Ungefär som om vår fiktive veganvän på jaktforumet skulle vara med och diskutera vilka vilka vapen som är snyggast eller hur länge Husqvarna tillverkade studsare i vilken kaliber.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Jag har en kompis som var vegetarian OCH jägare under en period.G:son skrev: Och Sonderlings andra exempel med en vegan som deltar på ett jaktforum är faktiskt inte alls ovanligt, även om jag absolut inte vill dra parallellen pacifist - militantant vegan. Fundamentalistiskt tänkande veganer är ibland nästan sjukligt intreserade av jaktfrågor, och en del av dem känner jaktlagstiftningen bättre än många jägare.
Jag misstänker att vegetarianismen var som påtagligast när han var med sina vegan-polare, numera är han dock köttätare.