Kan man som historieintresserad vara pacifist samtidigt?

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Kan man som historieintresserad vara pacifist samtidigt?

Inlägg av Rancid » 28 maj 2007, 12:42

Det här är en avknoppning från antiamerikanism-tråden./Dûrion
sonderling skrev:Vänta Curtis jag måste fråga: Så du är pacisfist? Vad gör du då här? 8O Det är väl som om en Vegan skulle deltaga på ett jaktforum?
Varför skulle inte en pacifist kunna vara intresserad av att delta på ett historiskt forum?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 28 maj 2007, 13:26

Rancid skrev:
sonderling skrev:Vänta Curtis jag måste fråga: Så du är pacisfist? Vad gör du då här? 8O Det är väl som om en Vegan skulle deltaga på ett jaktforum?
Varför skulle inte en pacifist kunna vara intresserad av att delta på ett historiskt forum?
Ja jag vet inte. Kanske för de flesta diskussioner har nånkoppling till krigshistoria?

Sonderling

Vysotskij
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Vysotskij » 28 maj 2007, 13:41

sonderling skrev:
Rancid skrev:
Ja jag vet inte. Kanske för de flesta diskussioner har nånkoppling till krigshistoria?

Sonderling
Varför skulle en pacifist inte vara intresserad av krigshistoria? Det kanske rentav är den som - olyckligtvis; mina slutsatser är helt annorlunda - gjort honom eller henne till pacifist?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 maj 2007, 14:22

Drar man ingen lärdom av Historien så är den ganska bortkastad. Men visst, om det är något vi lär av historien så är det ju att vi aldrig lär oss.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 28 maj 2007, 15:01

Vysotskij skrev:
sonderling skrev:
Rancid skrev:

Sonderling
Varför skulle en pacifist inte vara intresserad av krigshistoria? Det kanske rentav är den som - olyckligtvis; mina slutsatser är helt annorlunda - gjort honom eller henne till pacifist?
Ja det är kanske en fråga för en annan tråd.
Men i livet har jag funnit att vissa diskussioner är omöjliga, kanske för att det inte finns några beröringspunkter överhuvudtaget.
Ibland har väl diskussionerna blivit lite grann av ”god dag yxskaft” som när man diskuterar jakt med en djurrättsaktivist men jag släpper detta. Du behöver inte svara på frågan Curtis. Jag var lite allmänt nyfiken bara.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 28 maj 2007, 15:25

Dûrion Annûndil skrev:Drar man ingen lärdom av Historien så är den ganska bortkastad. Men visst, om det är något vi lär av historien så är det ju att vi aldrig lär oss.
Å, fast det här en filosofisk diskution som inte heller hör hemma i den här tråden. Jag har teori om att historien aldrig upprepar sig egentligen, i själva verket så ändrar sig den hela tiden allt eftersom nya parametrar uppenbarar sig. Det bara så att vi tror det.
Sedan låter det ju bra oxå.

Sonderling

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 28 maj 2007, 22:31

sonderling skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Drar man ingen lärdom av Historien så är den ganska bortkastad. Men visst, om det är något vi lär av historien så är det ju att vi aldrig lär oss.
Å, fast det här en filosofisk diskution som inte heller hör hemma i den här tråden. Jag har teori om att historien aldrig upprepar sig egentligen, i själva verket så ändrar sig den hela tiden allt eftersom nya parametrar uppenbarar sig. Det bara så att vi tror det.

Sonderling
Nu har jag gjort en egen tråd av saken. :)
Jag kan bara deklarera följande: Jag har alltid varit väldigt intresserad av krig, kan lite om de flesta, mycket om några, och har därför blivit tämligen mycket pacifist.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 maj 2007, 22:38

Lustigt -- jag satt precis på bussen bredvid en god vän som är genuin, hundraprocentig pacifist, och utbildad kustjägare tillika.

För övrigt så är ju forumet tillägnat historia, i vilken det finns fler inriktningar än krigshistoria.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 28 maj 2007, 23:39

Jag är militant Pacifist....

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 29 maj 2007, 06:18

Självallet kan man vara pacifist och samtidigt intresserad av (krigs)historia. Man behöver inte ens se någon logik i det, människan är ju irrationell på många sätt.

Och Sonderlings andra exempel med en vegan som deltar på ett jaktforum är faktiskt inte alls ovanligt, även om jag absolut inte vill dra parallellen pacifist - militantant vegan. Fundamentalistiskt tänkande veganer är ibland nästan sjukligt intreserade av jaktfrågor, och en del av dem känner jaktlagstiftningen bättre än många jägare. Däremot håller jag med om att en diskussion mellan jägare och militanta veganer är i allmänhet fruktlös, men det samma gäller knappast diskussioner om krigshistoria mellan pacifister och icke-pacifister.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 29 maj 2007, 09:20

Dûrion Annûndil skrev:
sonderling skrev:

Sonderling
Nu har jag gjort en egen tråd av saken. :)
Jag kan bara deklarera följande: Jag har alltid varit väldigt intresserad av krig, kan lite om de flesta, mycket om några, och har därför blivit tämligen mycket pacifist.
Ja absolut, ju mer om krigshistoria man läser, desto mer pacifist blir man. Och det är ju bara att titta på hur (väst)europa utvecklats de senaste 60 åren. Utan en stabil och varaktig fred och samarbete hade vår vardag sett annorlunda ut idag, effekten av ett instabilt säkerhetspolitiskt läge i decennierna efter 2VK, i vissa fall än idag, syns ju överallt i världen annars.

Jag är intresserad av krigshistoria, inte för att man sitter och romantiserar utan för att få svar på frågorna "Hur?", "Varför"? Dessvärre ser man nödvändigheten att ingripa med våld, ibland finns det inga bättre lösningar. :|

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 29 maj 2007, 09:51

Det är väl ganska självklart att en engagerad pacifist måste känna till krighshistoria, annars vet han ju inte vad han är emot.

Men mycket av det som diskuteras på forumet är ju ett frossande i militärgrejer och det är ju inte där man förväntar sig finna pacifister. Ungefär som om vår fiktive veganvän på jaktforumet skulle vara med och diskutera vilka vilka vapen som är snyggast eller hur länge Husqvarna tillverkade studsare i vilken kaliber.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 29 maj 2007, 10:27

Belisarius skrev:Dessvärre ser man nödvändigheten att ingripa med våld, ibland finns det inga bättre lösningar. :|
Finns det sämre?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 29 maj 2007, 10:33

Det finns ju något gammalt ordstäv som går ut på att generalerna vill inte ha krig (för de vet vad det innebär) utan det är politikerna (ovetandes om annat än politiska mål).

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 29 maj 2007, 10:37

G:son skrev: Och Sonderlings andra exempel med en vegan som deltar på ett jaktforum är faktiskt inte alls ovanligt, även om jag absolut inte vill dra parallellen pacifist - militantant vegan. Fundamentalistiskt tänkande veganer är ibland nästan sjukligt intreserade av jaktfrågor, och en del av dem känner jaktlagstiftningen bättre än många jägare.
Jag har en kompis som var vegetarian OCH jägare under en period.
Jag misstänker att vegetarianismen var som påtagligast när han var med sina vegan-polare, numera är han dock köttätare.

Skriv svar