Ingmar Bergman avliden

Skriv svar
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Ingmar Bergman avliden

Inlägg av Wooster » 30 juli 2007, 10:40

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_16445932.asp
"Ingmar Bergman död
Regissören Ingmar Bergman har avlidit, säger hans dotter Eva Bergman till TT. Han dog i sitt hem på Fårö 89 år gammal.

Regissören Ingmar Bergman har i dag avlidit i sitt hem på Fårö. Han blev 89 år gammal.

Döden kom lugnt och stilla, uppger hans dotter Eva Bergman.

Begravningen kommer att ske på en ännu ej fastställd tidpunkt i en nära krets av familj och vänner.

I en första kommentar säger Svenska Filminstitutets förre chef Åse Kleveland att hon är chockad av beskedet.

- Är det sant? Jag måste samla mig, säger hon till SvD.se"
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... pos=lasmer

En av världens största filmmakare är borta. Den svenske mästerregissören Ingmar Bergman avled i dag i sitt hem på Fårö, 89 år gammal.

Bilder från SVT:s arkiv
Under sin 60-åriga karriär har Bergman regisserat ett 50-tal filmer och tv-produktioner och långt över 100 teateruppsättningar. Fyra av hans filmer har belönats med en Oscar, bl.a. Fanny och Alexander från 1982.

Bland Bergmans mest älskade verk finns Persona från 1966, Smultronstället från 1957 och viskningar och rop från 1972. Så sent som 2003 regisserade han tv-serien Saraband.

Bergman inledde sin filmkarriär med att skriva synopsis till filmen "Hets" av Alf Sjöberg 1944. Redan då skapade den unge Bergman, som också var regiassistent under arbetet med filmen, debatt. "Hets" präglades av Bergmans minnen från skoltiden, och gestaltningen skapade en hetsig debatt om skolan i Sverige.

Genombrott
Men snart skulle Ingmar själv få regissera, och filmen "Fängelse" från 1949 blev hans första på eget manus - och också hans genombrott. Men ytterligare skulle det dröja några år innan regissören slog igenom internationellt.

Men 1955 var det så dags, när filmen "Sommarnattens leende" vann specialpriset under Cannes filmfestival. Ingmar följde upp med ett av hans mest kända verk, "Det sjunde inseglet", ett existentiellt drama i medeltida skrud, men också en av filmvärldens stora klassiker, som har stått som förebild i både tyngre kulturella verk, men också popkulturella sådana. Så sent som 2004 refererade bandet Kent till filmen, på sin skiva "Du & Jag Döden".

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 30 juli 2007, 11:30

En av de största svenskarna någonsin. Ingmar var nog den svensk som satte Sverige på den kulturella världskartan.

Någon sa att "...om det regnar på Ingmar så stänker det på Sverige..." och det stämmer absolut. Frågan är om han inte var en av de absolut största filmmakarna någonsin, konstnärligt sett.

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem

Inlägg av Antiscamp » 30 juli 2007, 11:47

Oj då. Detta var onekligen ett sorgebud. Hatten av för en stor konstnär som gått ur tiden.

Cheers.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 30 juli 2007, 12:16

Det är väl få svenskar som inte sett någon av hans filmer. Han var oerhört respekterad utomlands, och räknas som en av de stora filmskaparna.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 juli 2007, 21:23

Ja, han har bidragit till mycket och det är nog ett fåtal svenskar som inte hört talas om honom, precis som "Hellkvist" skrev. Jag hörde det på bilradion, han blev 89 år och han har producerat mycket......En legend har lämnat oss.

Stefan

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 30 juli 2007, 23:02

Ingmar Bergman är en av de största personligheterna någonsin i svensk kulturhistoria och kanske den bästa svenska filmregissören. Tyvärr har han nu lämnat jordelivet för gått. Hoppeligen har han nu fått svar på frågorna om liv och död som så många av hans filmer handlar om. Han blev 89 år gammal. :cry:

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 31 juli 2007, 14:18

Efter att ha lyssnat på dagens nyinsatta repris av "Sommar" från 2004 vill jag lägga till något.

Det är säkert välbekant att Bergman hade ett intimt förhållande till musik och hans förståelse för musik var nog större än hos många som kallar sig musiker. Lyssna på hans musikval, på hans mänsklighet och närvaro kring musikstyckena och framförallt hans kommentarer kring andra satsen i Beethovens G-durkonsert och Bachs c-mollsvit för cello. Att han hyllade Mozart vet alla om men åtminstone jag visste inte hur djupt hans konstnärsskap satt ihop med musiken. Ett mycket starkt och fint sommarprogram för en musikälskare.

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/art ... kel=631451

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 31 juli 2007, 16:54

Mycket tråkigt, en stor konstnär, en man som nästan var för stor för sin genre.

Hans livsverk kommer säkerligen överleva flera generationer och samlas bland världshistoriens stora, kanske tom som vi pratar om Mozart och Beethooven så sitter personer om 200år och pratar om honom.

Tyvärr var nästan lite för stor för sverige, hans inspiration och utstrålning var kanske lite för stark för den svenska filmindustrin och har kommit att överskugga många års utveckling.

Vi har ett par riktigt stora inom filmen Greta Garbo, Ingrid Bergman och Ingmar Bergman, inte så illa pinkat av ett litet land

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 juli 2007, 19:27

Enligt sydamerikanska medier så var det i bl a mynningen av La Plata-floden(vid Montevideo och Buenos Aires) där hans filmer först upptäcktes utanför Sveriges gränser i början av 1950-talet. Argentinska och uruguanska tidningar hävdar att dom har gulnade tidningsutklipp från den där tiden som bevis. Det sa dom på nyheterna iallafall i morse, men samtidigt undrar jag över hur känd Ingemar Bergman var utanför Sveriges gränser under början av 1950-talet.

Stefan

mustamato
Medlem

Inlägg av mustamato » 6 augusti 2007, 02:37

Jag har hedrat Bergman genom att jag under veckans gång har tittat på ett halvt dussin av hans filmer. Tidigare hade jag bara sett de riktigt kända (Det sjunde inseglet, Smultronstället o.s.v.) och det är förstås något jag verkligen kan rekommendera.

Gunnar Björnstrand för övrigt (väpnaren i Det sjunde inseglet), vilken karl, Sverige kanske bästa skådespelare genom tiderna? Dagens svenska skådespelare känns så urusla jämfört med det garde Bergman kunde begagna sig av på 1940- till 1960-talen. Bergman är en av väldigt få svenskar som fått vara med på nedanstående tidnings omslag för övrigt;

Bild

Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

Inlägg av Corsair » 6 augusti 2007, 13:06

Man blev grymt frustrerad över att de var tvugna att sända Fanny och Alexander nio på kvällen. Hoppas verkligen att de sänder den igen, helst på eftermiddagen!

Skriv svar