Rommehedslägret.

Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Rommehedslägret.

Inlägg av Anders Nyman » 22 september 2007, 13:09

Strax utanför Borlänge, så höll Dalregementet till, fram tills i början av 1900-talet.. Innan det flyttade in till Falun till nyare och modernare lokaler.. Det jag tycker är synd om detta äldre regementsområde, är att de som har hand om bevarandet av detta militär område, restaurerar dessa äldre fina hus på ett bra sätt.. Men just den äldre sjukhusbyggnaden, låter de förfalla, var ut dit för någon dag sedan å just på sjukhus byggnaden så, är takpannor nedfallna, fönster trasiga, dörrkarmar sönder ruttna med mera.... Så jag förstår inte detta, varför, de låter detta hus förfalla, när de tar hand om det övriga området och gör det så fint,, för så där har det nu varit i flera år.. :cry: :cry:

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 23 september 2007, 03:39

Det är ju inget vidare när kulturminnen tynar bort. :(

Att snacka med lokalpressen kan vara ett sätt att uppmärksamma problemet.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 23 september 2007, 17:37

Suck. Ja, det är ju tråkigt att vissa kulturminnen bara får ruttna bort eller försvinna bort på detta sätt.. Men du sa en intressant sak där Mackan L att snacka med lokalpressen, det vore en intressant ide, tror jag ska göra det.. Få se om det händer något då.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 13 oktober 2007, 08:41

Jag läste i dagens tidning, att ett äldre soldattorp som en gång i tiden har stått vid Rommehedslägret, men som idag står i Falun, som flyttades dit 1954, ska få återbördas till Rommehedslägret där det en gång stått.. För det flyttades av den enkla annledningen till Falun, för att bli ett museum, som skulle visa hur soldater förr bodde. Men nu ska det äntligen få komma tillbaka till sin rätta lägerplats.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 13 oktober 2007, 10:21

Det är nog en fråga om resurser. Stora delar av rommehedslägret är idag i mycket bättre skick än vad det varit på mycket länge, mycket beroende på att delar av lägret går att använda kommersiellt.

http://www.dalregementetsmuseer.se/01_R ... 0skiss.jpg

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 13 oktober 2007, 10:42

Ja, visst så är det så att stora delar av det äldre militärlägret nu i dag är i mycket bättre skick än vad det har varit, men det är synd på det äldre sjukhuset på området som förfaller,, men som sagt, det beror mycket på resurser..

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 14 oktober 2007, 11:12

Det finns ett litet hus alldeles bredvid det stora sjukhuset vid det gamla Dalregementet /Rommehed/, som är innbäddat i ett stort buskage, som ett Törnrosa slott. Men enligt en äldre släkting till mej som nu är bortgången sedan något år, så var det den gamla likboden, där de döda förvarades i sin väntan på borttransport.. Så det var tydligen dåtidens kylrum.. Ett väldigt litet hus. :|

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 18 oktober 2007, 21:41

För att fâ litet perspektiv pâ hur mycket som stâr tomt lite överallt rekommenderas Jan Jörnmarks websidor "Försvunna platser"
Det finns massor! Det ingen bryr sig om, tillräckligt mycket, eller kan âteranvända, tenderar att försvinna. Jag ser ingen större anledning att beklaga just detta. Det finns ett annat kul forum som heter expatonline.se
Ocksâ detta vâl värt besök.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 19 oktober 2007, 22:32

Där på expatonline.se ska jag titta in vid tillfälle, Tack för tipset spaningsledaren.

Skriv svar