Sveriges första slott?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Sveriges första slott?

Inlägg av Nina » 6 november 2007, 08:00

Hej
jag har fått ett mail från en reporter som undrar följande:
Jag arbetar som journalist på Kungsbacka-Posten och söker svar på en läsarfråga. Läsaren undrar vilket slott som byggdes först i Sverige.

Någon som har någon idé, vad skall jag svara?
Jag kan tycka att det är lite svårt att svara på den här...landet har ju bland annat förändrats och så...
var säger att ett slott är ett slott, t.ex. den diskussionen har vi ju haft förr här..

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 november 2007, 08:25

Vilken intressant fråga. Fast jo, man hamnar direkt i definitions-diskussionen, vad som skiljer slott från borg eller herrgård...

Slott vs herrgård

...Eller för den delen ännu äldre kombinerade försvars- och bostadsanläggningar, för att nyttja en vid definition.

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nina » 6 november 2007, 08:39

Hon skrev att hon skulle svara på en läsarfråga... jag vet inte riktigt vad jag skall svara henne :-|
Det kanske är omöjligt att veta vilket slott som var först?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 november 2007, 09:39

Jo, jag såg sammanhanget - jag skulle nog börja med att hänvisa till begreppets luddighet; även om man kanske tänker på slott á la Läckö, Kalmar eller Askungen så kan man ju bara jämföra med Stegeborg, för att ta ett exempel i högen.

Om man tar sig friheten att snäva in frågeställningen till existerande (ej ruiner) slott/borgar/fästningar i dagens Sverige (inklusive ex.vis Bohus fästning) så finns det åtminstone några från 1200-talet. Har vi något från 1100-talet?

darth
Medlem

Inlägg av darth » 6 november 2007, 09:43

Hexmaster skrev:Jo, jag såg sammanhanget - jag skulle nog börja med att hänvisa till begreppets luddighet; även om man kanske tänker på slott á la Läckö, Kalmar eller Askungen så kan man ju bara jämföra med Stegeborg, för att ta ett exempel i högen.

Om man tar sig friheten att snäva in frågeställningen till existerande (ej ruiner) slott/borgar/fästningar i dagens Sverige (inklusive ex.vis Bohus fästning) så finns det åtminstone några från 1200-talet. Har vi något från 1100-talet?
Ja, Näs på Visingsös sydspets är från mitten av 1100-talet och jag tror att det är det första stenslottet i landet. Det kallas också *huset med stenväggen* i dåtida källor.

Andra gamla anläggningar är Axvall utanför Skara och Lenaborg utanför Kungslena, båda dessa är från mitten/slutet av 1100-talet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 november 2007, 09:55

Vi kan väl nöja oss med den äldsta bevarade borgen/slottet/fästningen, och om vi då bortser från fornborgar så är väl Näs på Visingsö äldst? Det är väl dessutom den äldsta bevarade profana stenbyggnaden i vårt land? Det lär ju ha varit den tidiga kungamantkens centralresidens.
http://www.visingso.net/turokul/sevardh ... g/naas.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4s_s ... s%C3%B6%29
"Anläggningen uppfördes som kungaresidens under 1100-talet. Möjliga byggherrar var Sverker d.ä. eller hans son Karl Sverkersson av Sverige. De flesta medeltida källor är ense kring att borgen, särskilt i början av 1200-talet, stod i centrum för svensk kungamakt."

Utanför Kungsbacka finns ju även hunehals, som väl är en av de äldsta fästnignarna i den trakten
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hanhals
"På Hanhalsholme låg åren 1290 till 1330 en dansk fästning som användes av Greve Jacob av Halland. Fästningen hade namnet Hunehals och anses generellt som en föregångare till mer kända Varbergs fästning."

I riket brukar väl Alsnöhus betraktas som en tidig maktboning. Där lär tidigare ha legat en stormannagård för kungen över Birka. Platsen har altlså varit viktig långt in i forntiden. På 1200-talet Magnus Ladulås byggde en tegelbyggnad där.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alsn%C3%B6_hus
"Till skillnad mot tidens ofta välbefästa borgar var Alsnö hus byggt närmast som ett lustslott inrättat mer för bekvämlighet än försvar. "

Vill vi leta efter ännu existerande och användbara tidiga maktboningar så hamnar väl en del byggnader på Vadstena kloster i ljuset. Där finns ju fortfarande en länga som varit slott/riddarhall åt bjälboätten på 1300-talet.
http://www.wadbring.com/historia/sidor/vadstklost.htm
" Från år 1268 finns uppgifter om att folkungaätten hade en kungsgård i Vadstena"

Men skall vi leta längre tillbaka får vi ju snart problem med att skilja slott från de vikingatida stormännns hallar. Det går nig helt enkelt inte att peka på något som är först.

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nina » 6 november 2007, 10:34

jättetack för alla svar, jag plockar lite godbitar från det ni har skrivit - om det är ok? och så mailar jag henne det..
Tack

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 november 2007, 10:50

Hexmaster skrev:Jo, jag såg sammanhanget - jag skulle nog börja med att hänvisa till begreppets luddighet; även om man kanske tänker på slott á la Läckö, Kalmar eller Askungen så kan man ju bara jämföra med Stegeborg, för att ta ett exempel i högen.

Vilka bevarade profana byggnader har vi från 1200-talet?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 november 2007, 10:51

Nina skrev:jättetack för alla svar, jag plockar lite godbitar från det ni har skrivit - om det är ok? och så mailar jag henne det..
Tack
Det skulle glädja mången av oss om du lade ut artikeln här, när den är färdig.

darth
Medlem

Inlägg av darth » 6 november 2007, 11:03

Markus Holst skrev:

Vilka bevarade profana byggnader har vi från 1200-talet?
Kung Valdemars palats i Vadstena från mitten av 1200-talet finns kvar. Idag är det mer känt som kloster och när nunnörna tog över byggnaden på 1360-talet togs alla utsmyckningar bort.

edit: såg precis att du redan nämnt det

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 november 2007, 12:40

Markus Holst skrev:Vilka bevarade profana byggnader har vi från 1200-talet?
Stegeborg är den jag kan såhär innantill.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 6 november 2007, 16:49

När jag var liten och på studiebesök på slottet i min hemstad Kalmar fick vi lära oss att det första tornet byggdes på 1100-talet. Minns inte om det revs senare eller om det är ett av de existerande.

Mvh Petter

darth
Medlem

Inlägg av darth » 6 november 2007, 17:04

Gutekrigaren skrev:När jag var liten och på studiebesök på slottet i min hemstad Kalmar fick vi lära oss att det första tornet byggdes på 1100-talet. Minns inte om det revs senare eller om det är ett av de existerande.

Mvh Petter
Stämmer, ursprunget till flera av de medeltida slotten kan spåras till de bevakningstorn av sten, kastaler, som byggdes i slutet av 1100-talet som skydd mot sjörövare. Runt en del av dessa kastaler byggdes senare *riktiga* slott upp under 1200-talet. Förutom Kalmar gäller det t ex även Borgholms slott, Stegeholm, Nyköpingshus och Stockholms slott.

Wavy Gravy
Medlem

Inlägg av Wavy Gravy » 8 november 2007, 14:16

Ett kastell nämns på 1100-talet hos Saxo och i Knyttlingasagan. Då nämns Lödöse för första gången. Kastellet var föregångare till Lödösehus... En form av slott.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re:

Inlägg av a81 » 8 december 2008, 20:36

Markus Holst skrev:Vilka bevarade profana byggnader har vi från 1200-talet?
En enklare profan byggnad från 1200-talet: http://www.visiteksjo.se/nyheter/smaala ... _till_1229

Skriv svar