Sveriges första slott?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Sveriges första slott?

Inlägg av Nina » 6 november 2007, 08:00

Hej
jag har fått ett mail från en reporter som undrar följande:
Jag arbetar som journalist på Kungsbacka-Posten och söker svar på en läsarfråga. Läsaren undrar vilket slott som byggdes först i Sverige.

Någon som har någon idé, vad skall jag svara?
Jag kan tycka att det är lite svårt att svara på den här...landet har ju bland annat förändrats och så...
var säger att ett slott är ett slott, t.ex. den diskussionen har vi ju haft förr här..

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 november 2007, 08:25

Vilken intressant fråga. Fast jo, man hamnar direkt i definitions-diskussionen, vad som skiljer slott från borg eller herrgård...

Slott vs herrgård

...Eller för den delen ännu äldre kombinerade försvars- och bostadsanläggningar, för att nyttja en vid definition.

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nina » 6 november 2007, 08:39

Hon skrev att hon skulle svara på en läsarfråga... jag vet inte riktigt vad jag skall svara henne :-|
Det kanske är omöjligt att veta vilket slott som var först?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 november 2007, 09:39

Jo, jag såg sammanhanget - jag skulle nog börja med att hänvisa till begreppets luddighet; även om man kanske tänker på slott á la Läckö, Kalmar eller Askungen så kan man ju bara jämföra med Stegeborg, för att ta ett exempel i högen.

Om man tar sig friheten att snäva in frågeställningen till existerande (ej ruiner) slott/borgar/fästningar i dagens Sverige (inklusive ex.vis Bohus fästning) så finns det åtminstone några från 1200-talet. Har vi något från 1100-talet?

darth
Medlem

Inlägg av darth » 6 november 2007, 09:43