Som Topicen lyder så finns det många gamla fontäner i Rom men varför det? finns det någon speciell anledning till det?
Google ger mig tyvär inte många svar =(
tackar för all hjälp jag kan få mvh Timmy
många fontäner i Rom, hur kommer det sig?
-
Gutekrigaren
- Medlem
jasså jaha så vi tycker om gåtor!? 
hittade det här på Wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Roms_font%C3%A4ner
om jag har förstått det rätt så anledningen varför det finns så många fontäner är därför att folk hämtade/hämtar sitt dricksvatten därifrån? jag trodde det var mer av religösa skäl..
hittade det här på Wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Roms_font%C3%A4ner
om jag har förstått det rätt så anledningen varför det finns så många fontäner är därför att folk hämtade/hämtar sitt dricksvatten därifrån? jag trodde det var mer av religösa skäl..
-
Gutekrigaren
- Medlem
Intressant att Fontana di Trevi & co skulle ha en koppling till akvedukterna. Är det sant? Det är väl knappast de gamla prylarna som fortfarande levererar vattnet..?
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Nåväl Fontana di Trevi är ju ett barockverk, så mycket barock det bara kan bli skulle jag vilja säga, trots att den inte blev fördigställd förrän barocken var slut. Dock ersatte den en äldre medeltida fontän som i sin tur ersatte en antik, alla som slutpunkt för en akvedukt. Även de antika fontänerna var rikligt formgivna. Huruvida någon av akvedukterna fortfarande är i drift idag kanske någon annan kan svara bättre på, men jag har för mig att det faktiskt finns någon.Hexmaster skrev: Intressant att Fontana di Trevi & co skulle ha en koppling till akvedukterna. Är det sant? Det är väl knappast de gamla prylarna som fortfarande levererar vattnet..?
I övrigt undrar jag om man inte med akvedukter helt enkelt är mer eller mindre tvungen att avsuta den med en fontän eller bassäng. Man kan knappast använda sig av en tapp för stänger man en tapp så byggs det upp ett tryck bakom och akvedukterna var på inget vis trycktäta.