Spanien klämer åt vrakplundrare.
SVD
Även om det kan vara lockande att finna en gammal skatt, så är det inte något som bör krängas på varesig tradera eller Sothebys. Det hör till ett museum. Det tillhör kulturarvet.
Spanien jagar vrakplundrare
Det är väl iofs inte guld- och silvermynten som intresserar museer, utan mer vardagsföremål?
Nåväl, det lite kniviga problemet här är väl att om man förbjuder privata bärgningsbolag att bärga last från historiska vrak så är väl en risk att konsekvensen blir att inga föremål alls bärgas från dessa vrak i djuphavet? Det finns ju knappt pengar till arkeologi på land, ännu mindre till att arbeta i djuphaven. Dock så har man väl vid ett par tillfällen slutit överenskommelser om utgrävningar, företaget Odyssey som nämns i artiklen har väl bärgat mynt från SS Republic innan? Odyssey har väl också slutit överenskommelse med Storbritanniens regering om hur en bärgning av lasten från HMS Sussex ska ske, och hur värdet ska fördelas?
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Sussex_%281693%29
Det förefaller väl i så fall vara den bästa lösningen...
Oftast så verkar dock de flesta bärgade skatter resultera i så mycket juridiska processer att det tar mycket lång tid innan man kan plocka ut en ev vinst. Så var det väl med guldet från SS Central America också.
Nåväl, det lite kniviga problemet här är väl att om man förbjuder privata bärgningsbolag att bärga last från historiska vrak så är väl en risk att konsekvensen blir att inga föremål alls bärgas från dessa vrak i djuphavet? Det finns ju knappt pengar till arkeologi på land, ännu mindre till att arbeta i djuphaven. Dock så har man väl vid ett par tillfällen slutit överenskommelser om utgrävningar, företaget Odyssey som nämns i artiklen har väl bärgat mynt från SS Republic innan? Odyssey har väl också slutit överenskommelse med Storbritanniens regering om hur en bärgning av lasten från HMS Sussex ska ske, och hur värdet ska fördelas?
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Sussex_%281693%29
Det förefaller väl i så fall vara den bästa lösningen...
Oftast så verkar dock de flesta bärgade skatter resultera i så mycket juridiska processer att det tar mycket lång tid innan man kan plocka ut en ev vinst. Så var det väl med guldet från SS Central America också.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag fattar inte hur de kan kräva detta, när skeppen liggger i karibiska havet?
Jag trodde först man talade om skepp som låg utanför Spanienskust.
Min andra reflektion var samma som journalisten i SVD hade. Det är ju stöldgods från Sydamerikas indianer. Det är väl dom som ska ha skatterna?
Sonderling
Jag trodde först man talade om skepp som låg utanför Spanienskust.
Min andra reflektion var samma som journalisten i SVD hade. Det är ju stöldgods från Sydamerikas indianer. Det är väl dom som ska ha skatterna?
Sonderling
Är inte bara en liten del "stöldgods"? Huvuddelen av silver och guld framförallt såpass sent var väl helt enkelt utvunna ur gruvor.sonderling skrev:Min andra reflektion var samma som journalisten i SVD hade. Det är ju stöldgods från Sydamerikas indianer. Det är väl dom som ska ha skatterna?
MVH
Hans
- Mathias Forsberg
- Medlem
Enligt kolonial logik tillhörde väl silvret indianerna, oavsett om det kom från gruvor eller befintlig arsenal.
Anledningen till att Spanien gör anspråk på fartygen är pga att de förde spansk flagg. Dock blir det intressant om Kuba eller Mexico skulle göra anspråk på ett förlist fartyg som hade sin hemmahamn i Vera Cruz eller Havanna.
Anledningen till att Spanien gör anspråk på fartygen är pga att de förde spansk flagg. Dock blir det intressant om Kuba eller Mexico skulle göra anspråk på ett förlist fartyg som hade sin hemmahamn i Vera Cruz eller Havanna.
Eller än värre - att det som bärgas, bärgas i det fördolda. Kulturskatterna tas upp ur djupet, men kartläggs inte noggrannt och ingen vet vart de tar vägen. Bättre då att hitta system som både gör att man faktiskt bärgar last och det sker på ett kontrollerat sätt.tryggve skrev: Nåväl, det lite kniviga problemet här är väl att om man förbjuder privata bärgningsbolag att bärga last från historiska vrak så är väl en risk att konsekvensen blir att inga föremål alls bärgas från dessa vrak i djuphavet?