Trollflöjten

Skriv svar
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Trollflöjten

Inlägg av millgard » 26 december 2007, 20:56

För er som inte såg Mozarts Trollflöjten i Bergmans regi idag vill jag bara säga: Se den.

Mozarts testamente har den kallats - ett slutgiltigt bevis för att musikens kraft överstiger alla jordiska problem och svårigheter. Jag är benägen att hålla med.
I Bergmans regi och Nykvists foto blir det dessutom dramatisk konst som går rakt in i ryggmärgen även på den som inte känner Mozart särskilt väl.

Ingen diskussionsöppning från min sida kanske - men någon har säkert någon intressant ingång i frågan.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 7 januari 2008, 09:12

Från 70-talet? Det är ett av mina starkaste TV-minnen från barndomen jag har.

Användarvisningsbild
Sandra Nord
Medlem

Re: Trollflöjten

Inlägg av Sandra Nord » 22 mars 2008, 00:39

Tyvvär har jag inte sett Bergmans film, men jag har sett Trollflöjten på Stockholmsoperan för lite mer än två år sedan. Det var en fantastisk upplevelse att se Mozarts musik framföras på sättet som den framfördes på hans tid, och att vara där i stunden och se med egna ögon och höra musiken och sången, är någonting som jag starkt rekomenderar.

Har tänkt länge att jag skulle se Bergmans film förövrigt, men har inte hittat den någonstans. Jag får vara lite mer bestämd i mitt letande, så finner jag den nog snart ;)

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Re: Trollflöjten

Inlägg av Olof Trätälja » 24 mars 2008, 00:38

millgard skrev:Ingen diskussionsöppning från min sida kanske - men någon har säkert någon intressant ingång i frågan.
Vill man ha en diskussionsöppning kan väl nämnas att Mozarts trolkarl är den nyklassisistiska versionen av den grekisk-romerska versionen av den nästan förhistoriske Zoraster, alltså religionsgrundaren. Men nej någon likhet med den verklige religionsgrundaren kan knappast skönjas.

Skriv svar