Republikanerna och demokraterna

Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem

Republikanerna och demokraterna

Inlägg av a81 » 4 mars 2008, 23:08

Att det funnits en höger- och en vänsterfalang inom såväl demokraterna som republikanerna kände jag till, men jag trodde ändå att partierna (i alla fall i modern tid) varit generellt sett till vänster respektive till höger, om än med några överlappningar. Därför tyckte jag detta (från Wikipedia) var mycket intressant:

"... Prior to 1964, both parties had their liberal, moderate, and conservative wings, each of them influential in both parties; President Franklin D. Roosevelt had proposed a realignment of the parties in the 1940s, though the trends which brought it about did not accelerate until two decades later... After 1964, the conservative wing assumed a greater presence in the Republican Party, although it did not become the mainstay of the party until the nomination of Ronald Reagan in 1980. The Democratic Party retained moderate and conservative wings through the 1970s with the help of urban machine politics. This political realignment was mostly complete by 1980."

Fanns det före 1960-talet över huvud taget någon politisk skillnad mellan partierna? Om det inte fanns någon "höger-vänster-skillnad" mellan partierna, fanns det då i stället andra skillnader?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Re: Republikanerna och demokraterna

Inlägg av Martin Lundvall » 5 mars 2008, 09:19

En relaterad fråga, har de båda partierna skiljts sig åt i utrikespolitiken? Har det ena partiet varit mer isolationistiskt?

/Martin

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Re: Republikanerna och demokraterna

Inlägg av a81 » 5 mars 2008, 21:38

Det har väl funnits en mera isolationistisk sida i amerikansk politik och en mera internationalistisk sida. Frågan är om detta följt partigränserna...

Skriv svar