Å, när det byggdes en ny kyrka i byn på 1700-talet så lovade Gustav III att han skulle skänka kyrkan en stor och fin Altartavla, men han blev tyvärr skjuten innan han uppfyllde sitt löfte, så istället så skänkte Gustav IV Altartavlan istället efter påtryckningar av ett antal män som gått ner till Stockholm.
Gustafs, Byn som döptes efter Gustav III
- Anders Nyman
- Medlem
Gustafs, Byn som döptes efter Gustav III
Drygt en mil söder om Borlänge finns det en By som heter Gustafs, som ligger inom Säters Kommun, när denna by fick sitt namn på 1700-talet, så blev det efter den forne regenten Gustav III. http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustafs_socken
Å, när det byggdes en ny kyrka i byn på 1700-talet så lovade Gustav III att han skulle skänka kyrkan en stor och fin Altartavla, men han blev tyvärr skjuten innan han uppfyllde sitt löfte, så istället så skänkte Gustav IV Altartavlan istället efter påtryckningar av ett antal män som gått ner till Stockholm.
Re: Gustafs, Byn som döptes efter Gustav III
Gustafs, byn som är känd för sin fenomenala hästkorv.
Gustafs, vars korv tyvärr inte är något man kan få tag i här i Malmö.
Jag har alltid undrat vad byn fått sitt något udda namn ifrån. Nu vet jag. Tack!
/Björnen
Gustafs, vars korv tyvärr inte är något man kan få tag i här i Malmö.
Jag har alltid undrat vad byn fått sitt något udda namn ifrån. Nu vet jag. Tack!
/Björnen
- Anders Nyman
- Medlem
Å, i en folder som jag fick tag i, i deras kyrka i byn Gustafs här om dagen när jag var dit, så står det att när denna kyrka byggdes så blev det Kung Gustav III:s skötebarn. Å, inne i kyrkan så finns det ett litet porträtt på en mycket ung Gustav III, ser ut att vara målat när han är tonåring. 
- Anders Nyman
- Medlem
Denna underbara korv som du nämner Björnen,, den är helt underbart god.. Som längst ner i landet räknat från just Byn Gustafs jag har sett denna delikata korv är i Västerås. Men i Laholm där jag har en bekant som bor, har de en kött och ostbutik som säljer kött från olika delar av landet, jag var in där sommaren för två år sedan och frågade på skoj efter just denna Gustafskorv, å köttmästaren berättade att han brukar skicka efter denna korv till speciella tillfällen. Men det finns en länk med lite historik om denna korv: http://www.gustafskorv.se/historik.html Men det är ju som en godsak som finns neråt skåne och i södra Halland och inte här oppe, det är spettekakan, den är också en liten godsak. Men inte så långt från där de gör just Gustafskorven här oppe, så finns det en bagare som gör just Spettekakor på beställning.björnen skrev:Gustafs, byn som är känd för sin fenomenala hästkorv.![]()
Gustafs, vars korv tyvärr inte är något man kan få tag i här i Malmö.![]()
/Björnen