Själv har jag liten översikt över hur den senmedeltida alkemin uppstod? Vilka idéer och idéströmningar ledde till att alkemister började sina experiment?
Ett namn som instinktivt poppar upp i mitt huvud som en känd alkemist är den engelske astrologen och hovrådgivaren John Dee. John Dee ska bl. a varit en anhängare av Hermes Trimestigos-filosofi. Hur kom Hermetisk dyrkan in i ett så kristet europa?
"Filosofernas sten" eller "chrysopoeia" som skulle göra metaller till guld, är också ett typiskt okristet föremål av dyrkan, detta måste också vara en annan slags influens. Känns som om alkemismen har gemensamt med olika sorters okristen okult-dyrkan som uppstår under senmedeltiden t.ex Christian Rozenkreutz och Kaballa.
Hur blev Alkemin till vetenskaplig metod? Isaac Newton brukar ofta nämnas i detta sammanhang, men oftast så förklarar man inte närmare hur Newton blev influerad av alkemi, indirekt eller direkt.
Alkemi
Re: Alkemi.
Liten korrigering, Hermes Trismegistos, "den tre gånger störste".
Du nämner "dyrkan" flera gånger, men vari ligger det religiösa i de vises sten, om någon sådan substans nu skulle funnits?
En annan fråga är vad man egentligen var ute efter. En förklaring som förekommer åtminstone nu för tiden går ut på att det inte var faktiskt guld, utan att transformeringen av bly till guld symboliserade själens utvecklande, något sådant. Har svårt att tro det, men det är ett faktum att man gjorde en poäng av att göra språket tilltrasslat, måleriskt och symboliskt.
Du nämner "dyrkan" flera gånger, men vari ligger det religiösa i de vises sten, om någon sådan substans nu skulle funnits?
En annan fråga är vad man egentligen var ute efter. En förklaring som förekommer åtminstone nu för tiden går ut på att det inte var faktiskt guld, utan att transformeringen av bly till guld symboliserade själens utvecklande, något sådant. Har svårt att tro det, men det är ett faktum att man gjorde en poäng av att göra språket tilltrasslat, måleriskt och symboliskt.
Blev den?Giancarlo skrev:Hur blev Alkemin till vetenskaplig metod?
Eftersom jag just läser James Gleicks biografi så har jag det alldeles intill... Newton studerade, i tidens stil, lite av varje; matematik, fysik, optik och astronomi t.ex. Alkemi ingick väl i denna högre allmänbildning. Men en mer direkt påverkan nämns: När Newton var tio skickades han att gå i skola i Grantham. Han var då inneboende hos en William Clarke, som var apotekare och kemist. Där lärde han sig en rad tekniker som han senare skulle få användning för i sina alkemiska studier.Giancarlo skrev:Isaac Newton brukar ofta nämnas i detta sammanhang, men oftast så förklarar man inte närmare hur Newton blev influerad av alkemi, indirekt eller direkt.
Re: Alkemi.
Jag hoppas du inte trodde att jag tror att den någonssin skulle ha existerat!Hexmaster skrev: Du nämner "dyrkan" flera gånger, men vari ligger det religiösa i de vises sten, om någon sådan substans nu skulle funnits? .
"De vises sten" är ju 1500-1600-talets "heliga graal", var ju ett princip föremål för beundran och sökande. Eftersom den var mytomspunnen, ickeexisterande och ouppnåelig etcetra, tycker jag den definitivt klarar den religiösa definitionen. Den ska även dock säkert ha haft "spirituella" konnotationer. Om någon vet mer om denna, eller känner till litterära verk om den, får de gärna berätta mer.
Att alkemisterna egentligen ville ha "själens utvecklande" tycker jag låter flummig efterkonstruktion, men jag spelar inte ut mycket att alkemin kan ha haft ett religiöst och vidskepligt tankesätt - eftersom mycket tyder på det. Framstående alkemister som John Dee t.ex var ju även Astrologer och var anhängare av Hermetisk filosofi. Jag tycker den här aspekten hos alkemin är intressant eftersom den verkar skilja sig från det super-kristna tankeklimatet i medeltiden.Hexmaster skrev: En annan fråga är vad man egentligen var ute efter. En förklaring som förekommer åtminstone nu för tiden går ut på att det inte var faktiskt guld, utan att transformeringen av bly till guld symboliserade själens utvecklande, något sådant. Har svårt att tro det, men det är ett faktum att man gjorde en poäng av att göra språket tilltrasslat, måleriskt och symboliskt
.
Hur mycket är alkemin inspirerad av arabvärlden föresten?
Det är såna här lösa påståenden jag har läst i lättlästa vetenskapshistoriska böcker som jag vill reda ut. Man menar t.ex att Newton och tidiga vetenskapsmäns discipliner inspirerades av alkemin. Inte för att alkemi var på rätt spår för fem öre. Men i princip kan man ju själv bedriva egen alkemi, med hel vetenskaplig metod. Jag vet inte huruvida alkemisterna gjorde detta?Hexmaster skrev:Blev den?Giancarlo skrev:Hur blev Alkemin till vetenskaplig metod?.
Tja det verkar ju stämma i Newtons fall..Hexmaster skrev: Eftersom jag just läser James Gleicks biografi så har jag det alldeles intill... Newton studerade, i tidens stil, lite av varje; matematik, fysik, optik och astronomi t.ex. Alkemi ingick väl i denna högre allmänbildning. Men en mer direkt påverkan nämns: När Newton var tio skickades han att gå i skola i Grantham. Han var då inneboende hos en William Clarke, som var apotekare och kemist. Där lärde han sig en rad tekniker som han senare skulle få användning för i sina alkemiska studier.